• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • fru AM

Amanda är snart fyra månader (jag frågade förra veckan trots att jag borde komma ihåg det, då Amanda och Livia har samma födelsedag. Livia är alltså snart 16 månader)

• Tinga

Lappis - låter som en rejäl fest! Vad skönt också att blödningen kom nu, så att du fått ett kvitto på att nedregleringen fungerat(?).

Piggelin - vad skönt att det nattsömnen verkar fungera bättre med Amanda nu! Man blir ju dessutom mycket mer motiverad att fortsätta jobba med det, om man märker att det gör nytta. Lättare att ta ett bakslag inemellan då.

Själv har jag precis varit på "stora" ULet. För min del kommer det att bli flera stycken framöver, närmast i v. 28, eftersom man följer en tvillinggraviditet väldigt noggrant. Allting såg bra ut i alla fall, och vi möttes inte av några obehagliga överraskningar. Emellanåt var det värsta boxningsmatchen dem emellan, och bilden som visar det ena barnets fot visar också det andra barnets nästipp, så det är trångt om saligheten! Skönt att få bekräftat att allt är OK.

Känner mig så duktig också, för igår blev jag äntligen färdig till att frosta av frysen. Har tänkt det i ett par månader, men det är ju inget kul jobb att ta tag i direkt. Desto skönare när det är gjort. Vi satte oss dessutom också och gick igenom alla foton vi tagit sen drygt ett år tillbaka, och bestämde oss för vilka som ska framkallas. Beställningen är gjord, så sen kan vi tillbringa nästa helg med att sätta in bilderna i album och skriva till dem. Nä, det blir nog inte redan nästa helg, men det ska definitivt vara gjort innan barnen föds, så att vi ligger i fas då.

• Piggelin1

MrsB,
    Amanda blir fyra månader kommande söndag.
    Så hon är allt lite större än Malte (även viktmässigt skulle jag tro, fick höra det senast igår) Vilken lyx att inte ge mat alls mellan 20 & 03! Vem vet, jag kanske kan jobba bort nattmålet hyfsat snart, men efter förra veckan (drygt), som var ganska tröttsam, så tänkte jag ta det gradvis. Bara ETT mål på natten känns just nu riktigt lyxigt
    Får väl se det som att jag har ju haft mjölk & kunnat helamma i gott & väl 3½ månad & hon har ökat massor i vikt, vilket varit kanon (min mamma tex kunde inte detta med ngt av sina fem barn & min syster bara med tredje barnet). Nu är ju Amanda större & då verkar det inte riktigt räcka längre & det gör mig inget. Bra om mannen kan ge henne mat med. Han har ju gjort det några ggr då jag pumpat ur, men nu kan han ju göra det ännu mera, när vi kör ersättning på kvällarna.

• fru AM

Lappis och Zozo: tack för franska tips. Ska kolla upp dem. Och försöka utröna om de passar en familj med lyx- och glamoursugna föräldrar, snäll men sporttokig 11-åring, samt upptäsckssugen och högljudd 1 1/2-åring ...

• Piggelin1

Hej Tinga!

Vad duktig du är som frostat av frysen! Vi gjorde det för en eller två månader sen & det behövdes verkligen, den var helt igenisad... Kändes såååååååå skönt!

Spännande med UL'et också! Minns att en tjej på mitt magplask, som väntade tvillingar, pratade om att hennes flicka & pojke "bråkade" med varandra. Om hon låg på ena sidan, då hamnade den ene underst & blev missnöjd, då lade hon sig på andra sidan & då var den andra inte nöjd. Fast dina tvillingar kanske inte ligger så precis på varsin sida av magen?

Nu vaknade Amanda, got to go!

• Zozo

Min systers tvillingsöner "boxades" ocksa under hela graviditeten, i synnerhet när det blev mindre gott om plats.

• fru AM

Tinga: Minns inte - har ni fått veta om det är enäggs eller tvåäggs? Grattis till bra UL!

Och grattis Piggelin till lyckad sömnhelg. Skönt när det går vägen!

Nu ska jag ut i regnet och luncha på Djurgården! Tjoflöjt

• Tinga

Piggelin - ja, man får ju berömma sig själv, för det är sällan någon annan som gör det!

Våra bebisar låg huvud/säte nu, så den ena hade ju fötterna vid den andras huvud och vice versa, och verkade puffa en del på varandra. Nu låg jag ju på rygg när undersökningen gjordes, så ingen av dem hamnade väl egentligen "på" den andra. Dessutom tror jag att de har hyfsat gott om plats fortfarande, så jag antar att de inte behöver trängas alltför mycket, men det lär ju bli trängre vartefter, så då kan jag tänka mig att det blir mer fightande. Känner i alla fall tydligt sparkar därinifrån nu, från både den högra och vänstra sidan, så det verkar vara aktiva filurer, just nu åtminstone. Brås kanske på mamma båda två!

• Tinga

AM - nej, helt säkert kan de inte säga förrän barnen är ute om det är enäggs- eller tvåäggstvillingar, men på NUPP-ULet kunde man se något som kallas för lambdatecken (har med skiljeväggen mellan fostren att göra) och ser man det tydligt brukar det vara tvåäggstvillingar. Det känns också mest sannolikt att det är tvåäggs, eftersom jag blev stimulerad med Pergo för att få ÄL. Förmodligen blev jag då lite överstimulerad, så att två ägg släppte, istället för ett.

• junilejon

Tinga

Jag tycker att det är så spännade att du ska få tvillingar...det måste vara helt annolunda en en vanlig gravidet!! Och bara för att det är tvillingar betyder inte det att själva födslen ta längre tid,för min mamma tog det 2 1/2 från första verken till att jag och syrran var ute,det skiljer 10 min mellan oss...
    Är du inte kissnödig hela tiden nu? Det är jag,är uppe en gång i timmen på natten och kissa,så man är helt slut när kl ringer 03.30 och man måste gå upp men det är väl lika bra att man börja vänja sig!!!

Ligger i feder och hosta idag,vaknade av att jag var helt dyngsur av svett...så äckligt!Ringde chefen och sa att jag inte kommer idag och hon blev lika sur som vanligt....som tur är slutar hon på fredag så då är det fest sen jobbar jag ju bara 4 veckor till!!!

Tänkte ut och titta på barnvagn till helgen,men det verkar ju vara en djungel av dem...hur ska man lyckas bestäma sig om någon?!?!

Svar på tråden Barnkarusellen