• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Tinga

Junilejon - tja, det betraktas ju som en riskgraviditet så fort det är fråga om tvillingar, men själv har jag ju ingen aning om hur en "vanlig" graviditet är, utan att vänta två blir ju normalläge för mig. Just nu låg de väldigt bra (huvud/säte), för huvudsaken är att den som först ska ut (ligger längs ner) ligger med huvudet först; sen blir det gott om plats över i magen när bara tvåan är kvar, och då kan man vända den rätt. Men det är ju månader kvar tills de fixerar sig, så vi får väl se hur det blir med den saken. När jag gjorde NUPP-ULet låg den ena moderkakan framför livmoderhalsen, men den hade flyttat sig nu, så den ena ligger framåt och den andra bakåt. Skönt att den inte är i vägen längre, för ligger moderkakan framför livmoderhalsen blir det automatiskt kejsarsnitt.

Vi har också kollat lite på vagn, och mitt bästa tips är att åka runt till några olika affärer, kolla sortimentet och sen bestämma sig för vilka "features" som är viktigast. Vi har i det närmaste bestämt oss för att köpa en vagn av BabyProffsens eget märke, för den vagnen kostar 7 000.- inklusive två hårdliftar, medan motsvarande Urban Jungle kostar exakt det dubbla. 14 000.- för en vagn känns i magstarkaste laget för oss, och kan vi få en i princip likadan vagn för halva priset klarar jag mig bra utan att det står Urban Jungle på sidan.

• Nattson

Junilejon det är en djungel med vagn. Men vi köpte en i fredags faktiskt. Den hade vad vi ville ha och priset var 3895, med hårdlift, skötväska, myggnät och regnskydd. Så det kändes helt ok!

Bild finns på min sida på FL, heter samma där som här.

Tinga det är verkligen spännande att höra om dina tvillingar!! Resonerade som ni när det gäller vagn, så det blev ett märke som heter eurobaby. Den har klarat alla tester osv och för oss spelar det ingen roll vad det står på den bara den funkar!

• junilejon

Tinga ja jag håller med dig ang barnvagnar,jag skulle med klara mig bra utan att det står Urban Jungle på sidan!!! Vi få väl se vad vi hittar..... jag och syrran låg i säte hela graviditeten,jag kom ut först med huvudet först och syrran efter med fötterna först....det är ju lite riskabelt när man kommer med fötterna först,men det gick bra!!!

• junilejon

Nattson..den vagnen var ju jätte fin! Är ute efter något liknande...vi få väl se vad vi hittar! Tittade faktiskt lite på blocket på begangnade vagnar och dem ser väldigt fina ut där...

• Nattson

Junilejon, Tackar! Vi skulle ha köpt en begangnad vagn om vi inte hittat denna och det finns en hel del fint på blocket!!

• Tinga

Vi har bestämt oss för att ha en vagn med hjul som är svängbara 360° framtill, för en tvillingvagn blir ändå tyngre och mer svårkörd än en singelvagn, så det gäller att göra det så lätt som möjligt att ta sig fram. Det är en av de, för oss, viktigaste egenskaperna.

• junilejon

Nattson,ja hittar men en sån billig och bra vagn som er så hade jag med slagit till....dem jag tittat på blocket på ligger på ca 2500 :-nu och nypris ligger på ca 6000:- till 8000:- så då tycker jag att priset är jätte bra (beroende på skitet med)

• junilejon

Tinga ja sån vagn har jag med varit inne på,mina kompisar har sådana vagnar och det verkar hur smidigt som helst....

• Oms

Det var ngn som pratade om att ha barn på mage ( Mugglan var det du?) och jag ville bara berätta at Mathilda har sovit på mage sen hon var 7 veckor ungefär. innan så låg hon på sidan rygg sover hon bara på i vagnen men då i halvliggande läge.

Det enda som talar emot magläge är PSD - plötslig spädbarns död som man tror är vanlgiast i magläge efter som att barnet sover djupare då och därför "glömmer bort" att andas regelbundet.

Eftersom Mathilda har reflux så är det större risk att hon kvävs av sina spyor om hon ligger på rygg än att hon drabbas av PSD om hon ligger på mage så man rekomenderar magläge för kräkbarn.

vidare så säger de flesta barnläkare att rökning /passiv rökning samt för varmt i sovrummet är en mkt större faktor till varför magliggandes barn slutar andas så undviker man onödiga orosmoment är det inte sådan stor risk längre.

vi har andningslarm i hennes säng - problemet är bara att hon inte ligger i sin säng, haha utan hon ligger i vår säng och där ligger hon bra men nu ska hon börja ligga i sin säng då hon blir mer rörlig och inte ligger still. hon gillar inte att ligga på bomullslakan, undrar om man kan köpa flanell lakan eller ngt mjukare då hon e van att ligga på flecefiltar osv.

• Oms

lite kul att denna tråd går i vågor - nu är nästa gäng på barnvagnsjakt

jag köpte en Teutonia Mistral S som jag bara älskar! jag bestämde mig tidigt för den vagnen och sen var det bara o kolla färg och hitta billigaste inköpstället (mypram).

Det är ju en djungel det där m märken o modeller, vissa vill ha gammal gammal stil medan andra bara vill flasha m nya märken.
    tycker nog ändå att funtion måste gå före allt - herregud du är ju ute m vagnen nästan varje dag och då spelar märket ingen roll bara du o din bebis trivs m den!

lycka till i jakten!!

kika gärn på FL, där finns bra tips i barnvagns trådarna

Svar på tråden Barnkarusellen