• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • muggles

Izzie: vilket svårt (omöjligt) beslut! Och en hemsk situation för er om ni vet att hon aldrig kommer från sjukhuset utan blir kvar där till slutet.
    Moa har nog inte fått ngn sjukdom från babysimmet alls, men hon verkar ha ett bra immunförsvar tror vi. Vi började när hon var 4 mån för det var det tidigaste man fick där vi går. De säger att huvudet ska vara stadigt iaf. Det är jättebra stimulans för barnen (om de tycker om det vilket Moa gör) så prova! De brukar sova bra efteråt (även på natten)...

Lappis: håller tummarna att du är nedreglerad nu - men troligtvis är du väl det med tanke på blödningen.

MSW: håller tummarna för ditt trombocytvärde också. Hur var det - hade du opererat bort mjälten el blev det inget? Kommer inte riktigt ihåg...

Tinga: ngt som ni kanske ska tänka på är att er vagn inte får vara för tung, så att du orkar hysta in den i bilen (el ni hade kanske ingen bil?). Med tanke på att det är en tvillingvagn så lär den väl ändå väga lite mer.

Vi köpte ju vår Brio på Blocket och sedan en tid tillbaka hittade vi en billig 3-hjuling (Crescent Logic), så nu har vi 2 vagnar; en "stadsvagn" och en "skogspromenadvagn". Vet inte än om vi behåller Brion, vi får se. Den har ju sina poänger den med...

Ang UL så tyckte jag att första UL:et var en härlig upplevelse - sedan blev man lite blasé (jag gjorde ju 4 st). Särskilt stora UL:et var en besvikelse för då ser man ju inte hela fostret hela tiden, för det har blivit så stort. Att se en magsäck och en urinblåsa är ju inte lika intressant... (för oss lekmän iaf )

Vänner: låter som om jag får intevjua dig ang möhippan - ska ju vara med och fixa en i vår. Lät som ni hade jättekul!!!

Igår kände jag mig som en urusel mamma. Moa körde med mig på natten; vaknade typ 4 ggr som jag vagnade henne och sista gången höll jag på i en timme(!). Hon hade varit påväg att bli förstoppad så vi hade gett henne mer katrinplommonpuré varvid hon fick en massa gaser och då vaknar hon av ont i magen. Och jag visste att hon skulle ha somnat på ett kick om hon fått nappen (det samma hände i Stockholm och då löste jag det så för att Vänner och hennes prins inte skulle vakna). Men jag hade bestämt mig för att hon inte skulle ha nappen, hon skulle somna om ändå för det har hon ju alltid kunnat förut. Nåja efter en timme var mitt tålamod helt slut och jag lyfte över henne i sängen, tryckte in nappen och sa högt "SOV!". Kände mig inte särskilt snäll. Och konstruktivt var det ju inte heller för då skrek hon ju bara högre. Det slutade med att hon fick sova hos mig med napp för att jag skulle få sova lite, då somnade hon givetvis på en minut... Besegrad
    Och sedan var hon grinig igår och jag kände bara "men ligg där och skrik då!". Som mamma behöver man verkligen mer tålamod än vad jag har Jag får sådana skuldkänslor ibland. Ngn annan som kan känna så?!
    Idag känns det dock mkt bättre eftersom hon sov från kl 19 till 05.40 - 40 min längre än hon brukar tom. Och utan att vakna en enda gång. Vilken skillnad det är på mitt tålamod när jag fått sova bra...

• viktualia

mugglan - du gör ju verkligen så gott du kan och skuldkänslor leder inte speciellt långt. Var istället stolt över att du är en så medveten och reflekterande mamma!!!! Heja mugglan!!!

Själv - har jag däckat i feber, sov två timmar nu på förmiddagen och hoppas på att bli frisk snabbt. Ända fördelen med att vara hemma från jobbet är ju att jag kan sitta här och fula mig...

• junilejon

Izzie...fy vilken jobbig sits du är i,men jag hade nog med väntat med att berätta...jag vet att livet är orättvist och att en del vill gud ha tillbaka till himmlen snabbare än andra...det finns inga ord som skulle vara till någon klen tröst,men jag vet exakt hur du känner det!Skicka en stor kram och du ska veta att jag tänker på er...

MSW,nej jag är inte nära målgången! Men min havandeskapspenning gå på den 1 Maj och jag tog semester dem 3 sista veckorna i April,eftersom jag inte orkar jobba mer, sitter ju ner 15 min på 8 1/2 timme om dagen och har ett stressigt jobb. Min man och mamma och pappa tyckte att jag skulle göra så! Vi har ju farliga kemikalier som krom och cyanid med...eftersom min pappa jobba och är delägare i koncernen så vet han hur farligt och jobbigt det kan vara ibland!!! Jag är beräknad den 8/7....

MrB Vi ska ha den 8/7..då ska Carl Kotten Melvin L B....komma

Min kompis fick en liten flicka igår kväll,hon hade då gått äver exakt 2 veckor...hon är så söt!!!
    Så nu har Juni,Thea och Ella kommit till världen....men dem få vänta med att få leka med min lilla Melvin

• muggles

Piggelin: glömde skriva en sak igår - jag känner verkligen igen det där med beslutsamheten att "nu jävlar!". Och det är bra - för endast då har man motivationen att genomföra det när man står där mitt i natten och bara vill sova. Då är det så lätt att gå på de lätta lösningarna...

Imorgon kväll åker jag förresten till Åre - jag ska åka skidor (offpist och puckel!!!), dricka (lite) vin, umgås med VUXNA, men framförallt SOVA. Behöver ett litet break från mammalivet... På lördag ska vi tydligen åka scoter också vilket är himla kul för det har jag aldrig gjort men velat prova länge.

• junilejon

Vad många vi är som ha BF i Juli tror ju att Tinga kommer att få ca 1 mån tidigare...det är vanligt att man få tvillingar tidigare...

Lappis..ni hann före mig! Det var det första jag läste när jag slog på datorn...jag tror faktiskt att jag kommer att ta en glas eller två...men man vet aldrig!!!

• muggles

Tack Vickan - jag vet att skuldkänslor inte är konstruktivt. Men hur jobbar man bort dem?! Jag inser när jag tänker efter att jag vill vara en perfekt mamma och det går ju inte. Och som tur är förstår ju Moa än så länge inte när jag säger ngt som inte är snällt... Min man brukar säga "men du skakar henne inte el hur?" och nej, det skulle jag aldrig göra såklart. Men jag kan säga att jag förstår faktiskt de kolikföräldrar som vill slänga ut barnet genom fönstret. Ibland känner man sig så maktlös med ett skrikande barn...

• Tinga

Muggles - jodå, visst har vi bil. Har en Saab 9-3 nu, men planerar att byta till en Passat kombi innan barnen föds, så att vi får plats med alla grejer. Kommer att se ut som en ambulerande cirkus!

Det här med vikt är på vagnen är något som vi defintivt också vägt in (haha ) i vår bedömning, näst efter svängbara framhjul. EN UJ tvillingvagn väger ca 15.5 kg, medan den billigare no name-varianten väger 18 kg, så jag inbillar mig att de där 2.5 kg extra inte ska vara något problem. Känns som att 7 000.- för 2.5 kg lägre vikt blir ett rätt högt kilopris!

Och du, man får misslyckas ibland! Jag tycker att du gör ett fantastiskt jobb med Moa och att du jobbar stenhårt med era rutiner, men ibland blir det bakslag. Och att misslyckas en natt betyder ju inte att det är kört för all framtid. Det här med tålamod (eller snarare bristen på den varan ) är något som jag funderar mycket på i samband med det här att ha barn, och jag försöker peppa mig själv med att det kommer att lösa sig. Men jag är precis som du - otålig till max och vill ha resultat direkt! Jag tröstar mig faktiskt med att du verkar klara det bra (jodå, det gör du de allra flesta dagar ), så då hoppas jag att jag också ska kunna göra det.

• Mrs  B

Muggles
    Tyvärr prövas mitt tålamod vaje dag i stort sätt och visst känner man sig usel ibland, men man är inte en sämre mamma för det.
    Max trotsar och är envis som sjutton och Malte har fått för sig att han inte kan ligga själv och roa sig eller vara själv i ett rum.
    Men jag kämpar på och med tiden ger det sig också.

Det brukar hjälpa med att räkna till tio och sen börja om igen, i alla fall när det gäller trotsen.

Izzie
    Glömde helt av att skicka en kram till dig angående din moster, satt och ammade under tiden jag skrev det andra. Men tycker också att du gör rätt i att vänta med beskedet till dina föräldrar tills de kommer hem. Dumt att oroa dem innan dem är hemma.

• Tinga

Junilejon - så ni har tagit reda på kön? Och redan lyckats bestämma er för namn? Här har vi verkligen namnproblem, särskilt när det gäller pojknamn, som de flesta verkar ha. I nuläget hoppas jag att vi får max en pojke, för vi har bara ett pojknamn vi verkligen gillar!

Svar på tråden Barnkarusellen