• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • sweetstreet

Hm, jag är alltså den enda här som tyckte killnamn var såååå mycket lättare än tjejnamn?!?!?!

• viktualia

vill tyvärr inte outa vad min mamma heter..... men det är ett fult dubbelnamn av typen "Maj-björn"..... *suckar*

Om jag får barn ska de få HELT normala namn - absolut plockat från 100 i topp-listan. Själv har jag ett, för min generation, störtvanligt namn och det är helt ok... men som sagt.. min stackars mamma dras med ett galet fult dubbelnamn som världen borde skonats undan...

• sweetstreet

Jag hade några funderingar på namn till en pojke, men har typ inga till en tjej. Och nu när vi vet att det blir en liten tjej så gör det ju inte saken lättare.

I min värld måste namnet fungera
    1) i Sverige,
    2) i engelskatalnde länder (så att det fungerar här där vi bor nu)
    3) i Skåne (faktum är att flera namn man kommer på låter skitfult på just skånska tycker jag. Ursäkta alla skåningar!!! men det tycker till och emd maken som ju är skåning....)

• Zozo

Kasta HIT nagra da! Vi har inte ett enda killnamn men flera potentielle tjejnamn! (Kan ju ge mig TUSAN pa att det blir en kille bara för det!)
    Maken gillar Paul men jag är väl sadär... later gammalt och trakigt. Jag gillar Neo men da tänker maken bara pa Matrix.. Tim är ok men det tycker maken later som en hund.. Teo är en variant men där är det betydelsen som jag har svart med plus att det verkar bli sa vanligt.

• Zozo

Skane?? Har aldrig hört nat namn som later speciellt fult pa skanska.. men det beror ju ocksa pa VILKEN skanska man pratar opm *fniss*

• sweetstreet

jag vill även helst att namnet inte ska vara FÖR poppis eftersom jag själv växte upp med ett av de vanligaste tjejnamnen på 70-talet. Det har inte direkt stört mig, men jag har alltid tyckt att det varit roligt om man hetat något lite mer originellt kanske. Inte något konstigt, men något som inte 10 stycken andra i ens ålder också hette...

Så visst Vickan, gärna namn på 100-toplistan, men helst undvika de som ligger 5-i-topp iallafall. Gärna även 20-i-topp ifall det skulle gå.

fast jag ahr insett att detta med namn verkligen ÄR en modegrej! Man blir påverkad av de "vågor" som går, det bara är så.
    Jag menar vem skulle idag kalla sin son för Ingvar eller sin dotter för Gunilla? det är absolut inga fel på dessa namn, men för de flesta så tror jag de känns helt "off"?? Just för att man omedvetet faller för andra namn som är populära eller som finns runtomkring en. Utan att man tänker på det.

Jag har flera vänner som säger att de tyckte de plockade rätt unika namn till sina barn, tills de började på dagis. När det plötsligt fanns 5 killar eller tjejer emd samma namn som deras barn där!

• sweetstreet

zozo,

Tja jag tycker att namn med t ex U ofta blir konstiga på skånska. För att inte tala om vissa namn med R (beroende på var i namnet dessa "ljud" hamnar såklart....

• sweetstreet

Även vissa nmna med o....

För på viss skånksa blir o t ex iiiiiioooooo

• Tinga

Sweet - jag håller faktiskt med dig om att vissa namn låter heltöntiga på skånska, så skåning jag är! Ta t ex "Peter" som på skånska ofta blir "Petååår"! Hur fult är inte det?

Svar på tråden Barnkarusellen