• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Piggelin1

Vickan, sitter & funderar på om jag haft det ungefär likadant som du & jag tror faktist det. Regelbundet ett tag efter pillerstoppet av bara farten & sen blir det kajko. Fast efter mitt senaste stopp, dvs när vi satte igång bebisverkstaden, då var den faktist hyfsat regelbunden tills jag plussade. Hmmm, detta hjälper väl kanske inte så mkt, men jag känner iaf igen det!

• Snartis

Piggelin, det kan vara så att du ska ge mat oftade än det spannet på dagen. Jag fick ge båda brösten 2-3 tim mellanrum....

Pröva du med ersättning, kan vara det lilla som saknas för att hon ska sova längre på natten

Vickan, min kropp fungerade bra 3 mån efter pillerstopp men sen verkade ÄLen komma igång. Slutade på sös den gången sen tog det bara 2 ggr så var jag gravid.

• viktualia

Tack Piggelin och Snartis! Känner mig som ett svårartat hormonmonster som bara vill se blod *garvar rått* näääee men det är inte utan att jag får en viss motivation att släpa mig iväg till nån gyn för att diskutera förvirringen....

• viktualia

för övrigt börjar jag förstå hur det känns att toknojja över tantens ankomst - vare sig man vill att hon ska komma eller inte...

• Nu är jag fruLlan

Hejsan tjejer

Å tack snartis för att du lärt mig vad den gröna pluppen betyder... ja frullan är lite efter och halvpuckad
    så nu ser jag att du är där. Och vickis pickis också.
    Hej på er !!!!

Har suttit och sytt och känner att jag nog ska gå och knoppa nu... så jag hinner inte läsa ikapp idag heller.
    Jag började och tääääänk av min förvåning att jag hann snappa upp en fråga till mig.
    Så då kan jag ju svara.

Jag tror att det var msB som undrade om vändning.

Och för oss var den en enbart positiv upplevelse, rakt av en toppen upplevelse.
    Vi gjorde den på sös där vi senare även födde borren och jag har BARA gott att säga om sös.

Jag var lite oroad... eller mest bestämd innan vändningen. Jag ville ju så sjukt gärna få föda vaginalt så jag var helt fixerad vi att vändningen bara MÅSTE lyckas. Kanske var jag av denna anledning inte ett dyft nervös.

Vi fick ringa på morgonen för att kolla om de hade tid för oss. Dom bad oss återkomma vid lunch för det var så hysteriskt mycket förlossningar. Även vid lunch var det fullt men de gav oss en tid vid hmmmm fyra var det kanske. Minns inte exakt.

När vi kom dit blev vi mottagna av en jätte gullig tjej och fick ett rum, saft osv.
    SEn började de med att kolla med UL att han fortfarande satt in säte vilket den lille odågan så klart gjorde trots mina veckor med huvudstående.
    Nåja
    tillväxt UL hade vi gjiort bara nån dag innan så de visste hur stor han var osv.

Sen blev jag uppkopplad mot en CTG under ca en halvtimme för att kolla hjärtrfrekvensen. Under tiden kom det flera söta små sköterskor och puysslade om oss.

När det konstaterats att allt var bra emd både borren och mig fick jag bricanyl intravenöst vilket fungerar som avslappnande för livmodern.

efter det förklarade doktorn, som var en ung kille som var heeeelt kanon, lugnt och sakligt vad han skulle göra, hur, när och hela processen. Efter han kollat att vi var med och var okej så började han.

han liksom "körde in" händerna långt ner vi bäckenet och börjadfe knuffa och puffa. Hela tiden kollade en sköterska att borren mådde bra och att jag var okej.

Det var en heeeelt sjuk känsla att känna hur en bebis snurrade runt inne i magen. och på bara ett par minuter var det över. Borren hade snurrat runt. Läkaren kontrollerade med UL att han verkligen gjort det sen fick jag ligga i CTG i en halvtmme igen för att kolla att borren inte blivit stressad.

SEn var det hela över och vi fick åka hem.

Det var som sagt en heeeelt underbart häftig upplevelse som jag så här i efterhand är skitglad över att jag fick uppleva.

Hoppas att det gick lika bra för din kompis!!!!!!!

Sweet förresten, jag som inte har nån adress till din blogg vill också veta vad krumelutten i din mage är för en sort!!!!!

Nu ska jag försöka läsa lite så jag kan kommentera mera

Tjolahopp!!!!!!!!!!

• Nu är jag fruLlan

zozo
    Ihhhhh förstår verkligen att du blev orolig över blödningen!!!!!! Det skulle jag nog också ha blivit! Vad skönt att det vekar vara helt lugnt.

usch blödningar verkar vara ett jääääkla gissel på många fronter. Vissa vill absolut inte ha dom medans andra verkligen vill få till dom. Faaan att det ska vara så saaatans svårt att få lite blod i rätt trosor

näe ni det här funkar inte längre. Nu bara måste jag gå och knoppa.

sköt er efter förmåga och vilja
    puss på planeten!

• Vännerfan

*inne och spanar efter Lappis*
    Men nu på morgonen var det ju blodprov m.m. så man får väl ge sig till tåls fast det är så spännande!

Piggelin,
    Prinsen la också en laddnng efter amning och vaknade till vid blöjbytena, ammades, la laddning osv. så på bvc sa de att vi kunde lägga på Inotyol när vi satte på blöjan och sen inte bry oss om att byta så snart igen. För då klarar sig huden ett tag ändå. Hoppas ni får ordning på hennes eksem också!

• Lapinette

Har inte läst ikapp kvällens kacklande än men såg att jag var efterspanad så jag ska bara lägga en kort rapport - ingen blödning än så länge ! Känner mig riktigt låg och nervös för vad som kan hända idag. Blodprovet är i alla fall taget och tror ni inte jag sprang på vår bekant (vd'n för SH) på vägen ut. Svårt att försöka gaska upp sig och verka någorlunda positiv. Har ju inte lust att stå där i huvudentrén och gråta mot hans axel.

Nåja, nu ska jag invänta telsamtal från min läkare och förmodligen ett blixinsatt VUL på eftermiddagen. Sen får vi se vad som händer.

• Lapinette

Jösses vad nenne och nattson gav mig rysningar. Sitter här själv på kontoret och dricker mitt morgonte och läser om spöken. Jag tror verkligen på sånt men har inte förmågan (tack och lov).

Vickan - gällande tantens regelbundenhet så fick jag henne mellan dag 28-30 hela tiden förutom en gång då hon kom på dag 33.

I övrigt har jag inte så mycket att tillägga men lovar att läsa alla knep om sömn etc när den dagen kanske, eventuellt, vi får se... kommer.

• Tinga

Piggelin - kul att läsa att du redan efter 3.5 månader med Amanda kan konstatera att hon är en pratmoster! Det är ju en lite roligare "gen" att ärva än hudeksem, men som du säger; ni har erfarenhet av hur det bästa ska skötas, så det går säkert bra ändå. Tycker att ni gör rätt som provar med babysimmet - det är ju onödigt att låta bli om det inte leder till några problem ändå.

Lappis - följer med spänning vad som händer dig! Vet ju knappt vad man ska hoppas på längre; du verkar ju så säker på att blödningen ska komma, men om den låter bli av rätt anledning är det ju det bästa. Nåja, ska inte elda på några falska förhoppningar, utan följer vad som händer under dagen istället. Kram!

Telis - åh, vad härligt med semester! *säger hon som bara jobbat knappt 4 veckor sen senaste längre ledigheten* Du är verkligen väl värd den här ledigheten, så jag hoppas att ni får en toppenupplevelse, både vad gäller skidåkning, mat & dryck och vad man nu mer kan begära. Bär det av på lördag, eller?

Svar på tråden Barnkarusellen