• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Telemarkgrrl

*Telis sitter febrilt och kniper ihop läpparna för att inte skrika TESTAAAAAAAAAAAAAAAAAA över hela innerstan*

• Telemarkgrrl

Imorgon bitti bär det iväg!

Men jag har luftrörskatarr och det kan ta 2-3 veckor innan det går över och då ska man avhålla sig från fysiska aktiviteter. Men det är väl ljusblått som min kära morfar brukade säga! Jag ska på semester och har typ årets två mest fysiskt ansträngande veckor framför och så ska jag gå och bli sjuk.

Nåja, alpluft ska ju vara hälsosam och stärkande...

• Tinga

Telis - ojdå, luftrörskatarr! Hoppas att den inte är alltför besvärande, utan att du kan låtsas att den inte finns, och köra på ändå. Förstår att det känns hemskt förargligt att den dök upp just nu. Såg en intervju med en kille i samband med Vasaloppet häromdagen, som två dagar innan hade vaknat och känt sig influensaseg i hela kroppen. Taskigt när man har tränat hela året med siktet inställt på en enda dag. Hoppas att ni får en trevlig resa i alla fall! Kram!

• Lapinette

Telis - neeeej, är du sjuk!!! Det får du ju inte vara.

Och tjejer, jag är övertygad - jag är INTE gravid! Det är bara blödhelvetet som inte vill komma och nu är jag nervös för vad orsaken kan vara till att den inte kommer.

• Mrs  B

Godmorgon alla!!!!!

Har inte haft en sån bra natt , trodde Malte hade börjat skärpa till sig men så är nog inte fallet helt. I natt ville han äta med tre timmars intervall fast jag gav honom ersättning varannan gång för att han skulle hålla sig bättre.

Fick också tipset från bvc att man skulle ge lite ersättning inför natten för att bebisen skulle sova längre och bättre, men det har funkat sådär här med Malte och med Max funkade det inte alls.

Jag ammar Malte varannan gång han vill ha mat och ger honom ersättning varannan gång, men ibland om han sover långpass blir det bara bröstmjölk eftersom jag måste tömma mina bröst.
    Han sover oftast långpasset på förmiddagen och oftast då i sin säng, men ibland sker det på eftermiddagen och då är jag och Max ute och går eller i trädgården.

Max sov bara bra i sin vagn ute, medan Malte sover bra var som helst.

• Mrs  B

Telis
    Krya på dig!!!!!
    Alpluften gör nog susen ska du se.

Lappis
    Håller tummarna för att det hela kommer igång!

Vänner
    Jodå, här är det kryllor i håret mest hela tiden om jag inte plattar håret eller borstar det ordentligt när det är torrt. Ska se om jag hittar en bra bild att skicka till mugglan.

Piggis
    Här har du en till torris som också hade böjväxeksem när hon föddes. Har provat de flesta salvor och behandlingar och numera har jag bara känningar på händerna. Men MÅSTE alltid smörja in mig efter jag har duschat och med klor går det sådär (men jag simmar på ändå).
    Malte var en liten torris när han föddes för jag hade antagligen för lite fostervatten. Vi smorde honom med Miniderm och det är mycket bättre nu. Det är bara i ansiktet och på huvudet som det är torrt men där får man inte smörja med den salvan.
    Vi får väl se hur det hela utvecklas. Vi simmar på med Malte och än har vi inte märkt något.

Frullan
    Tack för informationen, intressant att läsa!
    Pratade med min kompis bara en snabbrunda igår för ungarna var inte på bra humör. Vändningen hade INTE lyckats, så de har fått ett datum för kejsarsnitt den 19 mars. Om mot förmodan barnet vänder sig blir det inget kejsarsnitt då utan då får de vänta tills det hela sätter igång, men chansen var visst bara 10 %.
    Hon hade tyckt det gjort ont men inte så farligt som vissa hade sagt till henne.

Igår ringde förresten en tärna till mig som ska anordna en möhippa för en kompis. Kul!!!!
    Har faktiskt aldrig varit på en möhippa förrutom min egen så det ska bli kul och se vad som händer här. Möhippan blir i slutet av maj och bröllopet på midsommar.

• muggles

Så jäkla spännande Lappis!

Neeeeeeeeeeeeej Telis, vad tråkigt! Du som behöver vara fit nu...

Sweet: grattis!!! Jag trodde som du men hade tydligen fel...

• muggles

Apropå ramsa, jag testade "nu ska du sova gumman, nu är det natt" men jag tyckte det funkade sådär. Precis som BS säger så är det skillnad på att ramsa ett lugnt sömnigt barn mot ett som skriker. På ett skrikigt barn funkar vagnandet (el buffa) mkt bättre, iaf enl min erfarenhet. Men jag har ju bara erfarenhet av ett barn så jag ska väl inte säga så mkt... Det tar ett tag att jobba in ramsan tror jag, det bygger väl på att de är betingade på att somna till den. Vi kör en gonattvisa istället. Man får pröva sig fram till det som funkar med ens eget barn.

• muggles

Sen måste jag bara säga att jag har jättesvårt att tro på att man kan se spöken. Jag menar det inte på ngt elakt sätt, jag bara tror inte på det själv...

• muggles

Vad tråkigt att ni inte fick köpa 3-pack förresten gosnosen! Ni får hoppas att ni har nästan lika stor chans ändå.

Svar på tråden Barnkarusellen