• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • BrudSommar2006

Men då, vad med stavfel det blir när man skriver med ena handen med en sovande Iris i knät!

Ser fram emot att maken kommer tillbaka hem sent i morgon.

• BrudSommar2006

Nattson, hoppas att han håller sig borta då, inte för att jag förstår varför de alls visar sig om de inte vill ha hjälp. Jag minns hur irriterad jag blev om jag blev tvungen att tex gå upp och gå på toa och väckte Iris i magen och nattsömnen sabbades.

• Snartis

Ang sömn...

Jag märkte att Kick´n inte blev mätt på kvällen för mjölken var tunnare så började ge lite ersättning på kvällen.
    Dvs ammade båda brösten och sen gav jag ca 140 mm ersättning och då sov Kick´n mkt bättre. Behövde enbart snutta lite en gång på natten.
    Sen var det plättlätt att bara byta ut ersättningen mot välling samt det blev en kvällsrutin som fungerar suveränt. Han verkar uppskatta närheten som vällingflaskan ger morgon och kväll.Alltså han får den i vår famn tillsammans med snutten brevid.

MEN kan tillägga att det mesta styrs av hur man gör hela dagen. Kick´n har sedan han varit riktigt liten ätit massor på dagen och sovit sovit 4-5 kortare pass på dagen. Han är så aktiv så han behöver en tupplur efter 1,5-2 tim av vaken tid.

• Piggelin1

BS, inga speciella teorier ang snipp/snopp på Sweets bebis, vara bara så övertygad om det ena! Så bra var den intuitionen

Jag har alltid haft extremt LÄTT för att somna förut (utom i perioder med mkt jobb, då kan jag ibland ligga vaken & älta i vargtimmen) - har knappt hunnit lägga huvudet på kudden innan jag somnat. Så det är väl därför jag blir extra frustrerad nu...
    I helgen som gick ledsnade jag & gick upp & läste morgontidningen vid köksbordet vid halvfyra-tiden.

Tack rams-tipset iaf, gulligt att du delar med dig!

Kan tänka mig att det blir skönt att maken kommer hem imorgon. Mannen min skulle ju egentligen varit i Kina i drygt två veckor nu, men det blev uppskjutet ett tag till, så jag har sluppit vara själv ännu! Ngn dag/dgr vore ju lugnt, men drygt två veckor känns lite tuffare. Men det är klart att det går, det är ju mkt värre för de som är ensamma jämt!

• Snartis

OCH han vill inte äta fritt utan försökte styra amningen någorlunda regelbundna tider. Får de amma hela tiden så kan det påverka magen och hur det kommer ut.

• BrudSommar2006

Iris tycker ju tyvärr inte om välling och tar knappt flaska längre, det gick ju bra när hon var mindre men inte nu längre. Nu börjar hon vägra gröt också dessvärre.

• BrudSommar2006

Det är knepigare att vara själv nu när vi har två våningsplan att försöka bära saker och Iris emellan.

• Piggelin1

Tack Snartis! Jag har den senaste månaden (drygt tror jag) börjat tänka mkt mer på just dagsömnen, just det där att "aha, nu har hon varit vaken 1½-2 timmar, dags för henne att sova lite" - i början var det mer "randomly" & detta funkade bra just då.
    Oftast går det ganska lätt att få henne att somna dagtid, vilket självklart gör det mkt enklare! Hon kan ofta få en hyfsat lång sömnvända på morgonen/tidig fm, sen ngn/några korta vändor & så en lång på em ism att jag är ute & går eller liknande. Så det känns som om jag/vi verkligen försöker styra upp det nu. Trägen vinner?? Pratade med en kompis innan idag (tvåbarnsmor) & när jag beklagade mig lite att vi tyckte vi var på rätt väg för en dryg vecka sen, då hon under ca en veckas tid sov 5-6 timmar i stöten per natt. Då menade min väninna på att det är precis så det är med små barn, man tror att man precis fått koll, då ändrar sig allt...
    Men Muggles & Snartis, kanske ska gå loss på ersättning på kvällarna precis som ni föreslog - kompisen idag nämnde också det här med att A är ju större nu & behöver mer mat, läs ersättning.

• viktualia

tillägg till mitt förra inlägg - är mycket nyfiken på om nån drabbats av samma sak som jag??????

dvs slutat med p-piller, haft tre omgångar mens med samma regelbundenhet som med piller och sen "spårat ur"?

• Piggelin1

Snartis igen, jag kör också en hel del på detta med att styra amningen & inte låta henna snutta lite grand mest hela tiden, har gjort det ända från hon föddes egentligen, självklart med några undantag då & då, men ganska så "militant", ca 3½-4 timmar mellan varven & så tätare på kvällarna. Nästan alltid är hon nöjd efter ganska exakt 20 minuter (=bara ena bröstet). fast nu på den senaste tiden i takt med att hon är " vaken & med" mera, då pausar hon mer vid bröstet & ligger & flirtar & ler åt mig... Ruskigt charmigt , men misstänker att det blir lite mindre effektiv amning då & så verkar hon liksom tröttna på det snabbare & då går det inte att få i henne ngt mer vid det tillfället. Hmmmm....

Jaja, det ska väl ge sig, försöker verkligen följa regelboken, men vem vet, det kanske är en utvecklingsperiod just nu & då sover de ju ofta sämre. Har varit dålig på att läsa den boken den senaste tiden...
    Hon är iaf väldigt glad för det mesta, senast idag kommenterade både läkaren i morse & "läraren" på simmet att hon verkar vara en väldigt glad tjej
    *Jättestolt*

Förresten, alla andra bebisarna i simmet idag var ganska tysta av sig, men A "pratade" & jollrade som bara den, riktiga glädjetjut. Undras vilken pratkvarn hon brås på

Svar på tråden Barnkarusellen