Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Jag har aldrig nämnt kossor eller hästar, bara att det representerar en gammal och nedvärderande syn på kvinnor.
Bride in England skrev 2008-02-04 16:34:39 följande:
Ja men inte for mig, och inte for nagon av vara gaster. For mig representerar det att min pappa far ha en roll i brollopet och vara stolt over sin dotter som gifter sig. Om det representerar en nedvarderande syn pa kvinnor for dig sa behover du ju inte ha med det pa ditt brollop. Som sagt, symboler betyder olika for olika manniskor och i olika tider. Det ar ingen som har sagt att "for allt framtid skall detta symbolisera si o sa".
Självklart får man ju göra som man vill, jag sa bara min mening och en förklaring till varför jag inte vill ha det, och även varför en del präster inte går med på det.
Instämmer med dig Bride in England! Min pappa (han är engelsman och mamma är svenska) ser jättemycket fram emot att få leda mig till altaret. Fick jag välja mellan pappa eller M2b skulle jag välja pappa.
Bride in England skrev 2008-02-05 11:06:08 följande:
Jag tror att det är oundvikligt att såna här trådar om "pappa ska leda mig in" kommer att skapa diskussioner och röra upp känslor. Det har det gjort så länge jag har hängt på BT, vilket har råkat blivit ett tag nu...ehmmm.
Det jag ville ha sagt var väl att det nog aldrig kommer att gå att nå konsensus i denna fråga, utan det kommer alltid finnas de som tycker att det är en fin sak och andra som inte gillar detta. Ni får dock gärna fortsätta diskutera för min del det är nog bra att olika synpunkter kommer fram (fast i vissa trådar kan det emellertid bli _väldigt_ upprörda känslor och stormiga inlägg...)!
Bluebride
Min pappa ska följa mig fram till min man och vår vigselförrättare, sen får folk som tycker sig ha rätt att lägga sig i VÅR planering av VÅRT bröllop säga vad dom vill om det.
Jag lägger mig inte i hur andra gör, och andra ska inte bry sig om hur vi gör.
Gör precis som ni vill, de som kritiserar er är ändå inte bjudna. Det är er dag och det förvånar mig att folk tycker sig ha rätt att lägga sig i hur ni vill det.
Basta!
Jag är förbryllad över det faktum att folk verkar förvånade över att andra ger sina åsikter i ett "forum" som detta faktiskt är, det är själva meningen med ordet, att dela med sig av sina åsikter och erfarenheter. Om man inte vill att folk ska lägga sig i sin planering så ska man väl inte lägga upp trådar på ett forum, det skulle inte jag gjort iaf.
Det var jag som skrev om kossor o hästar... Det var lite åt girl in love inlägg om att vi tydligen blir ledda som kreatur. Tyckte det var en banal jämförelse!
Undra vilka som egentligen förtrycker vem... Våra pappor eller andra brudar?
Jag är iaf inte ute efter att förtrycka någon härinne, endast dela med mig av mina åsikter, känner man sig förtryckt har man missat hela poängen, åtminstone med mina inlägg.
Jag är lite lätt ironisk!! Jag tycker precis som någon annan skrev här att vi nog inte kommer längre nu i detta ämnet.. Så nu garvar jag mest åt alla konstiga jämförelser och kommentarer om kreatur, kossor o hästar