Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Har bara last de senaste diskussionerna angaende konsroller osv, att traditionen att pappan leder in dottern skulle symbolisera nan slags makt hos männen. Det tycker jag kanns sa valdigt langsokt! Ok att traditionen kanske foddes utav det (men VET vi detta?!) men man kan ju ocksa valja att se det som att en stolt far vill leda sin dotter in langs gangen. Om man vill valja sin mor istallet kan man val gora det, eller? Min pappa ska leda mig in for jag tycker det kanns fint och jag vet hur stolt han ar over att fa gora detta.
Amelle:
Intressant observation, skulle vara jätte kul att gå på ett bröllop och se burdgummen bli led fram till altaret av sin mor :)
Men samtidigt är det viktigt att om man vill vigas i en kyrkan att man ändå respekterar de riktlinjer det särskillda samfundet har angående de religösa riterna. Och det gäller all form av eskortering (med undantag för led-hundar ;)
karga81 - det är ju exakt min poäng, att många tycks ta det för självklart att det bara är att strunta i kyrkan och göra som man vill. Vill man gifta sig i kyrkan så får man också respektera de religiösa riterna.
Darfor gifter vi oss borgerligt Far forma brollopet precis hur vi vill.
Förstår inte varför ni fortsätter att säga att vi bryter mot kyrkans regler genom att gå med pappan in, DET FINNS JU INGEN SÅDAN REGEL!!
Jag vill att min pappa ska leda mig in, för det första är han engelsman så det skulle betyda så mycket för honom, och sen så tycker jag det är en fin tradition även om den inte är svensk....för mig är det inget annat än ett vackert sätt att gå ner för gången på. Dessutom vill jag inte att min m2b ska ha sett mig eller min klänning innan. Jag vill att han ska står därframme och vara nervös och nyfiken...hehe....känns så romantiskt på något sätt att han står och väntar på mig medans jag går emot honom.
Många av oss brudar som vill gå in med våran pappa, har ju fått ett ja från våra kyrkor o präster ...så då finns ju inga problem.
Symboler kan betyda olika for olika manniskor och i olika tider. Tank pa hakkorset - det var en symbol for solen och idag ar det en symbol for nazism. Sa om man vill bli ledd in av sin pappa behover man inte kanna att man symboliserar kvinnofortryck Men har man valt att gifta sig i kyrkan far man saklart folja reglerna och respektera deras traditioner, annars far man ju gifta sig nagon annanstans.
2008-08-09 skrev 2008-01-30 17:20:44 följande:
Menar inte någon särskild, utan de flesta som är emot detta med att man går in med pappa, gillar att ta upp att man "bryter" mot kyrkans regler eller vigselordning.
Och än så länge, så gör man INTE det..