Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Hehe Inte lätt med alla konstiga ord Men det är dem ju *skrattar*
Kjell Präst skrev 2008-01-30 14:44:08 följande:
Jag tycker inte inte att Svenska Kyrkan ska förbjuda någon att gå in i kyrkan med sin far på grunderna av att det skulle vara diskriminerande för bruden. Brudparet får ju göra som de själva vill och de som inte vill de behöver inte. Om jag nu vill bli ledd fram till altaret av pappa så gör jag ju inte det för att jag är tvungen utan för att jag vill och då ser ju inte jag det som diskriminerande. Sen vad andra tycker om mitt val får stå för dem, men det är ju faktiskt mitt bröllop.. JAG BESTÄMMER!!
A
Blomsterbrud skrev 2008-01-30 14:41:03 följande:
Anglia - nej, du bestämmer inte hur Svenska Kyrkans vigselordning ser ut! Det är ju det som är poängen. Är du själv troende och går i kyrkan? Har du funderat över symboliken i handlingen?
Visst handlar det om att män ska vara macho, eller ses som familjeförsörjaren eller familjens överhuvud. Gamla strukturer, gamla könsroller. Det är just detta jag tycker känns så 1800-tal och har svårt att förstå varför man skulle vilja ha det med som en ingrediens i sitt eget äktenskap.
Blomsterbrud ? men nu är det ju inte så att det är mamman som leder fram sonen, det är ju det som är min hela poäng? Att fundera på VARFÖR det är som det är, och varför man tycker det är så fint.
Sen angåenden anklagelser om att vara upprörd ? det här är ett diskussionsforum och därför tycker jag det är lite trist att man inte ska kunna diskutera (vilket innebär att alla inte är överrens om precis allt) utan att det ska tas som påhopp
Min pappa ska gå med mig! Känns hel rätt för mig!
Vi gifter oss borgerligt...
Min åsikt är att man får göra som man vill! Är så less på allt jämnställdhetssnack nu! Det gör ingen nytta med alla dessa diskussioner om jämnställdhet vad det än gäller. Man skiljer bara mer o mer på könen och det blir bara värre o värre tycker jag!
Jag ser det som att jämnställdhet är lika med att få utnyttja sin egen fria vilja oavsett vilket kön man är.
Ingen vill gå med pappa för att man inte kan fatta egna beslut - det är absurt att påstå det!
Stenbruden,
Jämställdhet och feminism innebär ju just att INTE skilja på könen?
Och vad är det som blivit värre och värre? Att kvinnor i dag har rösträtt i Sverige? Att löneskillnaderna för samma typ av arbete har minskat? Att kvinnor har rätt att utbilda sig?
Nu gifter ni ju er borgerligt och gör precis som ni vill, bra! Vill bara återigen förtydliga att jag alltså aldrig har sagt att man inte kan fatta egna beslut för att man går in med sin pappa. Det jag undrar är bara hur man ser på själva symboliken och varför seden uppstått från första början. Om det är en slump att det är som det är, och inte tvärtom att mamman leder in sin son.
Det var inte riktat till just dig utan till det man har läst här över lag.. Det verkar som om många / vissa tror att man inte kan fatta egna beslut bara för att man vill gå med sin pappa - DET är absurt enligt mig.. Vem är det egentligen som förtrycker vem???
Röst rätt osv är jätte löjligt att ta upp ihop med detta. Vad jag menar är att just nu tycker jag att allt har spårat ur och man LETAR diskriminering i ALLT i samhället - det blir överdrivet. Jag kan inte se hur man kan kalla DAGENS kvinnor som gifter sig och framför allt de som VÄLJER att själva fråga sin pappa om han vill följa henne som diskriminerade. Den gamla traditionens ursprung har inte längre med dagens moderna synsätt att göra längre.
Som någon annan skrev - man kan vrida och vända på allt och hitta diskriminering mot både män o kvinnor, det blir bara löjligt!
Pappa är engelsman så jag hoppas vi får gå in tillsammans
Har pratat med kyrkan om det och skall prata med prästen och se vad hon/han säger...