Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Jag får nog säga att det är tur vi alla är olika. Anledningen till att min pappa ska följa mig till min m2b är för att det är en fin gest ifrån min pappa att han känner att han får ett uppdrag att följa sin dotter ner för altaret. Detta för mig har inget med att jag inte kan gå eller ta mina egna beslut.. Utan snarare för att det är en fin handling som inkluderar min pappa på ett sätt som jag kan uppleva är fint.
Jag har lite svårt för att se att det är kvinnoförnedrande för det finns så mycket i världen som är värre än att pappan ska följa dottern till altaret.. Menar tänk om allt skulle vara könsneutralt inte skulle världen vara en rolig plats då?? Och sen så ser jag inte att det skulle vara "en man som lämnar över mig till en annan man". Jag tror det ligger lite i hur man själv tycker och tänker..
jag tänker gifta mig i kyrkan (är både döpt och konfimerad) trots att jag vid detta skrivande stund inte är i kyrkan varje söndag så innebär det inte att jag har förkastat min kristna tro.. Utan snarare att jag just nu inte är i behov av att finna gemenskapen som kyrkan kan ge.
Vill bara poängtera att jag inte har några synpunkter på att folk gifter sig i kyrkan trots att de inte är aktiva kyrkobesökare eller troende. Skulle personligen aldrig göra det men så är jag som sagt inte ens döpt och har aldrig haft någon kontakt med kyrkan, så det skulle verkligen kännas jätteskumt för mig :)
Men man kan ju inte bara ignorera att det finns en inneboende symbolik i en handling som brudöverlämning. Varför ska just pappan och inte mamman lämna över dottern? Och varför är det just bruden och inte brudgummen som ska lämnas över? Det är ju inte så att det är en SLUMP att det är som det är.
Nej men samtidigt så kan man ju se samma sak egnetligen med morgongåvan.. Den var ju till för att kvinnan skulle bli försedd den dagen mannen inte fanns mer.. Då är det ju lite samma sak.. att kvinnan inte kunde ta hand om sig själv utan var beroende av mannens ekonomi.. Då borde man ju avskaffa den med.. *tycka*...
nej men jag tror det handlar lite om att män ska vara macho och jag tror inte det finns en man som skulle vilja bli förd till altaret av sin mamma....
Sen tror jag det ligger lite i att pappan följer dotter är pga att det är "pappas flicka men mammas pojk"
Det jag vänder mig emot är alltså uppfattningen att "man ska få göra som man vill" i kyrkan och att det är upp till var och en. Om man inte ens är troende utan bara vill gifta sig i kyrkan för att "det är fint" tycker jag det känns både förmätet och oförskämt att kräva att prästen ska anpassa sig efter ens rosa hollywooddrömmar.
Jo det kan jag hålla med dig om.. För om man vill ha en "kyrklig" vigsel och inte är troende så kan man försöka hitta en avskaffad (Tror det heter så när de av välsingat kyrkan) Kyrka och gifta sig i den.. för då är det ju en kyrka men som inte är i bruk..
Avsakraliserad
Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-01-30 14:35:11 följande:
Kjellpräst Haha såå heter det *skrattar*
Fast "Avskaffad" var nästan roligare
Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-01-30 14:42:19 följande:
Håller med dig fullständigt. Alla som jag har talat med tycker det bara är trevligt för min pappa och min pappa blev glad när jag frågade honom. vad som inte vet är att vi försöker planera ett bröllop.