• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • Bride in England

Fast man kanske gar emot prastens vilja... Som Kjell Prast sa har han ju "motvilligt" gatt med pa det ibland. Men om er prast ser det annorlunda ar det ju bra for er.

2008-08-09 skrev 2008-01-30 17:41:40 följande:

Menar inte någon särskild, utan de flesta som är emot detta med att man går in med pappa, gillar att ta upp att man "bryter" mot kyrkans regler eller vigselordning.Och än så länge, så gör man INTE det..
  • Kärlek ger näring åt själen

Men jag läste att det är lite så att finns det omständigheter som gör att bruden verkligen vill att pappan ska följa henne till altaret så går de flesta prästerna med på det. Men det är som sagt olika hur vida de går med på det eller ej..

• 2008-08-09

Jo precis, skulle vår präst säga nej skulle jag aldrig ens fundera tanken. Prästen får helt enkelt bestämma.
    Men det är ju det jag menar, det är upp till varje präst och det är ingen regel man bryter i svenska kyrkans vigselordning.

Precis!! Menar det är nog snarare det man får respektera

• tågjäntan

Sedan finns det alternativ om saken är den att inte vill att mannen ska se en' innan kyrkan.
    Själv blev det en annorlunda variant. Inte för att jag ville att min pappa skulle gå fram med mig utan för att jag å ena sidan inte ville att min man skulle se mig innan, inte ens i vapenhuset (foajen) samtidigt som jag ville gå altargången fram med honom. Kompromissen blev att han fick stå precis där bänkraderna börjar. Solisten sjöng första versen och refrängen i en psalm. När pianisten började spela instrumentalt gick jag fram de få stegen till honom. SEdan sjöngs en duett, en lovsång till Gud, innan vi gick altargången fram till Chicagos You're the inspiration.

Det blev faktiskt lite komiskt. När jag kom fram till kyrkan trodde jag att han stod inne i kyrkan. Då jag såg honom i vapenhuset vände jag snabbt tillbaka runt hörnet och väntade. SEdan började kyrkklockorna ringa. De ringde och ringde. Jag hörde tom med någon gäst som såg att prästen tittade på klockan . Till slut kom vaktmästaren ut och frågade varför jag inte kom in. Då sa jag: Han ska stå där bänkraderna börjar. Då släppte han in honom. Vi hade nog aldrig ordentligt informerat honom om detta. Jag log åt detta redan då =).

SEdan har jag även hört om brudar som gått själva fram till brudgummen.

• rosaälvan

Jag skulle vilja gå själv till min m2b. Vill inte heller att han ska se mig före utan att han ska vänta där framme på mig. Hade min pappa levt kanske jag hade velat att han gick in med mig tillsammans men jag tror att jag ändå hade velat gå själv in.

Måste bara kolla med prästen att det är ok.

• ddk

Ah, att gå själv kan man ju också göra. Väldigt fint det med, det kan jag också tänka även om det lutar mot att ta med min paps. Men det finns väl ingen kyrka som kan sätta sig emot att man går gången själv fram till sin m2b? Eller har någon varit med om såna protester?

Eller egentligen.. För dig som inte vill/kan ha pappa som följer dig så kan man alltid be sin bästa killkompis att följa dig ner På så sätt så blir det ett minnesvärd stund för vännen att han får vara med på den stora dagen (om man t e x blir svimfärdig på halva vägen eller något )

• lycklig78

Bride in England skrev 2008-01-30 17:43:59 följande:
    [citat]
    Fast man kanske gar emot prastens vilja... Som Kjell Prast sa har han ju "motvilligt" gatt med pa det ibland. Men om er prast ser det annorlunda ar det ju bra for er.2008-08-09 skrev 2008-01-30 17:41:40 följande:

Vem bryr sig om prästens vilja?? Det ska väl kännas rätt för brudparet. Då får man väl helt enkelt byta präst. Jag ska inte ha någon präst alls, och det känns bra.

• Lady o Lufsen

"Vem bryr sig om prästens vilja?? Det ska väl kännas rätt för brudparet. Då får man väl helt enkelt byta präst. Jag ska inte ha någon präst alls, och det känns bra."
    [/citat]

Vilken jättemärklig kommentar ...då får man väl vackert gifta sig borgeligt utan präst?

Svar på tråden Pappa