Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Nej absolut inte!!!
Visst får alla det!! Men ibland så behöver man ett bollplank för att kolla vad andra tycker o så......är fullt övertygad om att alla blivande brudar gör PRECIS som de tycker själva! Iallafall så hoppas jag det!!! :)
Såg någon som funderade på att ha både mamma o pappa med sig fram i kyrkan!! Det är en fin o kul idé tycker jag!!
varför är det så mycket bättre? för att mamma inte är man eller?
Lika lite som pappa bestämmer och äger en så gör väl mamma det? Isåfall borde det vara ännu mer fel, eftersom man då ha två, som kritikerna säger "överhuvud" med sig.
Tack Pumpkin
Skäl till bröllop har jag redan avhandlat orkar inte upprepa så jag lämnar det därhän.
Adamia - Att insprirationen kommer från USA, har jag fel? Tror inte det. Jag kanske ger er för lite kredd men jag tror knappast det är någon som har uppfunnit brudöverlämning på nytt här. Om åsikten är respektlös vet jag inte.
Vidalila - Hmm..det här är ju ett diskussionsforum, jag tycker det är en intressant sak att diskutera. Du behöver inte gå i svaromål eller ens läsa det jag skriver, eller finns det någon regel jag har missat om att man bara får hålla med eller hålla tyst? Jag attackerar inte någon personligen, vi diskuterar brudöverlämning inget annat! Det står dig fritt att välja hur du vill ha ditt bröllop, jag förbehåller mig rätten att ha åsikter om allt!
Återigen det jag vänder mig emot är att man väljer att inkludera en symbolisk handling i sitt bröllop, men helt bortser från dess betydelse, inte betydelse för 200 år sedan utan betydelse i dag 2008. Problemet är ju kanske inte precis att traditionen inte är svensk. Jag och min m2b kommer att blanda friskt eftersom det är ett svensk/amerikanskt bröllop. Eftersom det kommer gäster från USA, Kanada, Indien, Tyskland, Grekland och Danmark hoppas jag på en härlig blandning. Fast jag skulle inte få för mig att hoppa över en kvast eftersom jag inte känner till innebörden, det enda jag vet är att det var bruk bland afrikanska slavar i USA. Som sagt, skulle inte göra det för att det ?är en fin gest liksom?.
Vet inte om jag går en smula långt här men jag vill ge ett TYDLIGT exempel på vad jag menar. Kanske är det så att jag skulle vilja ha hakkors på min inbjudan istället för mongram, det är liksom något med symmetrin jag gillar, formerna. Visst, en gång i tiden användes symboler av nazister och även i dag kanske till viss del, men jag tycker att det är dags att vi lägger det bakom oss. För mig har det i alla fall en positiv innebörd och jag bestämmer själv hur jag vill se på saken....
Nej, jag är inte nazist och vill absolut inte ha hakkors på min inbjudan. Nej, jag anser inte att förespråkare av brudöverlämning är nazister. Nej, jag gör inte en smaklös jämförelse mellan brudöverlämning och nazism, naturligtvis är nazism allvarligt i en helt annan kategori! Jag försöker bara tydliggöra hur ert resonemang ter sig, hur ni helt bortser från sammanhanget när ni hittar på en helt ny innebörd.
*Suckar lite*
Jag är sämst på att skriva korta inlägg...
Ashley - Jag har i alla fall inga invändningar på att man gör det på traditionell grund eller om man skriver under på betydelsen. Vet att det där kan vara känsligt i USA, pappa kan känna sig dissad och sånt, men dår har man i alla fall gjort ett medvetet val.
Vidalila - Visste du inte att ivory är den syndiga varianten av vitt för brudar på glid
Nusse
återigen *läser ingen här tidigare inlägg?* så är det absolut självklart att man ska få tycka precis som man vill.Det som jag vänder mig emot är att när detta ämne diskuteras så sjunker nivån, människor blir personliga och arga och stämningen blir obehaglig. Detta pga människor som anses sig ha rätt att kritisera utan att man ens bett om det. Alla har rätt till sin åsikt, men man behöver inte alltid framföra den, och gör man det ska den vara artig. Det är där det brister i diksussioner kring detta ämne.
Det är kanske där du och jag är olika- i frågan om att man inte alltid behöver skrika högt när man inte håller med. Ett exempel: Om jag skulle gå in i ditt galleri och titta på din klänning, och tycka att de var det värsta jag sett, så finns det väl ingen som helst anledning till att jag skulle säga det till dig om du inte frågat "vad tycker ni om min klänning"? Vem blin gladare för att jag säger det? Du? Absolut inte. Blir stämningen bättre här? Nej, inte det heller. Allt för att JAG "förbehöll mig rätten" att säga vad jag tycker till vilket pris som helst.
Vill förtydliga att jag inte har sett din klänning och att den säkert är jättefin.
nusse
Jag bemödar mig inte ens kommentera din liknelse med hakkors. Det får stå för dig men är väl ett bra exempel på en låg diskussion.
Jag förstår inte din fråga tror jag ingenjörsbruden.
Min poäng är just att den här diskussionen tog en vända inom kvinnoförtryck och att pappan GER BORT bruden enl vissas åsikter. Detta håller jag inte med om, utan menar att ingen bestämer över eller äger någon annan människa. Min fråga är varför är det bättre (om du anser att det är bättre) att gå in med mamma OCH pappa än att gå in med bara pappa?
Jag tyckte det lät som det.
Vidalila - Jag är jurist och tillbringar hela dagarna att argumentera med folk som inte håller med mig, kanske därför som jag är van att inte ta saker personligt. Jag tycker jag har varit ganska tydlig med att håll isär sak och person, jag vänder mig mot inkonsekvensen inte mot dig personligen. Jag är inte ute efter att reta upp eller såra någon, jag tycker helt enkelt att det är intressent att veta vad andra tycker, och om jag inte håller med bemöter jag. Jag tror helt enkelt jag inte förstår varför du är arg på mig för att jag inte håller med dig, jag surar inte över att nån vill brudöverlämna.
För att förtydliga mig, vi diskuterar inte huruvida nån tycker att någon annan är dum i huvudet för att man väljer brudöverlämning.
Vad gäller påhopp så är det ju skillnad att gå in och dissa någons klänning och att rent generellt tycka att röda brudklänningar är fula? Den åsikten måste man kunna tåla även om man har valt rött, man väljer ju för sin egen skull.
Lessen om du tyckte att nivån halkade ner, jag försökte tydliggöra resonemanget eftersom jag tyckte vi dick runt i cirklar och upprepade oss, tycker att jag var tydlig nog.