Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Men det är inte en svensk tradition, utan något som kommer från USA. Där har det den betydelsen, därför anser jag att om man tar en tradition därfirån har det fortfarande samma betydelse.
Sedan är det upp till var och en att göra som de vill! Men jag tycker att man ska ha klart för sig vad det betyder.
Ja, men har och nu betyder det inte det. Jag valde inte att ha min pappa bredvid mig upp langs gangen for att det ar en symbol av kvinnofortryck i ett annat land, utan for att jag vill honom dar och jag vet hur stolt han kommer att vara. Likasa tanker jag ha en ivory-fargad klanning for att jag tycker att det ar fint, inte av nagra andra symboliska anledningar. Inte tanker jag tanka pa vilken betydelse det har eller hade i andra tider eller andra lander pa min dag, jag tanker befinna mig har o nu!
Jag kan tanka mig att om man gifter sig i kyrkan, dar ALLTING mer eller mindre star som en symbol for nagot som hande langt bak i tiden, kanske det blir lite knepigt, men som sagt gifter man sig inte inom en institution kan man bestamma helt o hallet sjalv, det ar val bra!
Bra sagt....Ha en underbar bröllopsdag och krama om pappsen riktigt mycket!!
Bride in England skrev 2008-02-11 15:31:53 följande:
lite nyfiken
någon som skrev att hon inte skulle gifta sig i vit klänning utan en ivory klänning.
är inte ivory en mjukare färg av vit?
översättning på ivory är ju elfenbetsvitt, elfenbensfärg
Varför måste vi bli så personliga hela tiden, det är ju fenomenet brudöverlämning vi diskuterar inte varandra...
Bride in England skrev - "Jag tror att alla har forstatt att du ar valdigt kanslig for att vissa har en fornedrande kvinnosyn i USA och darfor vill demonstrera att du star pa kvinnornas sida genom att inte lata din pappa leda dig uppfor gangen nar du gifter dig i Sverige."
Jag känner inget behov av att demonstrera något annat än kärlek till min man på min bröllopsdag. Tror inte heller pappa känner något behov av att leda mig uppför altaret eftersom jag lärde mig att gå själv innan jag fyllde ett år. Jag är i alla avseenden "pappas flicka" men det har inget med saken att göra, han kommer att sitta i kyrkbänken tillsammans med mamma och känna sig stolt där. Brudöverlämning symboliserar dock någonting som jag helt enkelt inte kan ställa mig bakom, precis som med andra saker som ger väldigt starka associationer anser jag att man inte kan bortse från dem. Lite som den Kazakstanska bröllopssäcken, om det är någon som har sett filmen Borat=)
Helst hade jag velat gå in i kyrkan tillsammans med min man eftersom jag tycker den svenska traditionen förmedlar något väldigt fint och positivt. Nu är det så att min man är amerikan och vill inte se mig i klänningen innan vigsel, vi har därför kompromissat och jag kommer att gå själv.
Jag är helt för fria val, så det är klart att DU gör som DU vill, men det är inte dig personligen vi diskuterar.
Jo, det var jag som ska en ivoryklänning!
Ivory är för de lite slampigare brudarna, inte riktigt vitt allstå
ok, hade ingen aning att det räknades så.
Efter 11 år är det min tur: Tack Det ska jag gora!
Nusse: Sa om du har en ivory-fargad klanning kan ju jag kanske tralla uppfor gangen men min pappa, sa har vi bada undgatt att agera precis efter de gamla symbolerna. Tur att det inte betyder nagot negativt for mig dock for jag vet inte om jag vagar hoppa o skutta i min klanning
2008-08-09 skrev 2008-02-06 20:41:01 följande: