• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • FredOchSara

Ska man verkligen gifta sig med en man då? De symboliserar ju kvinnoförtryck om något!
    :)

Vidalila skrev 2008-02-11 18:18:02 följande:
    egentligen borde man ju undersoka hela kyrkgrejen ocksa. De har ju inte alltid varit sa snalla mot kvinnor...Sikken tur att vi gifter oss borgerligt!
  • Bride in England

Du sa att du vill kolla vad traditioner symboliserar innan du utovar dem. Da undrar jag, vad det symboliserar for vem? Saker och ting symboliserar olika saker i olika tider, pa olika platser, for olika manniskor. Sa vilken symbolik valjer du att tro pa?

Nusse skrev 2008-02-11 18:17:32 följande:
    Bride in England skrev 2008-02-11 18:10:18 följande:
    Hmm, jag är inte riktigt säker på vad du menar? Jag skulle vilja veta vad handlingen symboliserar så att jag inte förmedlar något som jag inte vill förmedla, ungefär så.
  • Nusse
    Vidalila skrev 2008-02-11 18:18:02 följande:
    egentligen borde man ju undersoka hela kyrkgrejen ocksa. De har ju inte alltid varit sa snalla mot kvinnor...Sikken tur att vi gifter oss borgerligt!
    Det är faktiskt ingen dum idé. Jag skulle tex aldrig gifta mig i min pappas hemkyrka, där är de schartauaner (inriktning inom sv kyrkan) och väldigt arga kvinnopräst motståndare
  • Nusse

Bride in England skrev 2008-02-11 18:20:44 följande:

Du sa att du vill kolla vad traditioner symboliserar innan du utovar dem. Da undrar jag, vad det symboliserar for vem? Saker och ting symboliserar olika saker i olika tider, pa olika platser, for olika manniskor. Sa vilken symbolik valjer du att tro pa?
    Det skulle nog i så fall bero på var jag har hämtat just den traditionen, men det här är ett väldigt hypotetiskt resonemang. Skulle handlingen ha ett väldigt stötande symbolvärde som kom till min kännedom skulle jag skippa. Jag kan inte minnas att jag har behövt att resonera om detta just förutom när jag och min m2b diskuterade brudöverlämning. Eller jo förresten, vid en dopdiskussion också.
  • Vidalila

sikken tur att vi inte ska dopa vara barn!!
    fniss fniss

• Bride in England

Ja vem vet vad vatten over huvudet betydde fore Kristus tid t.ex? Hjalp. Det kanske betyder att man vanärar sin bebis namn eller nat annat hemskt som vi INTE vill sta for!!!

Vidalila skrev 2008-02-11 18:31:00 följande:
    sikken tur att vi inte ska dopa vara barn!!fniss fniss
  • Adamia
    utmärkt, tredje part påpekar alltså att de som vill gå in i kyrkan med sin pappa har vunnit diskussionen för länge sedan!
    Ingan skrev 2008-02-11 18:29:29 följande:
    Kan inte låta bli...Godwins lag: sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
  • Bride in England

Ok. Jag kan till viss del borja forsta att vissa manniskor kanske har ett stort behov av att valja vad de ska "sta for" och "inte sta for", oavsett hur det paverkar den narmsta omgivningen. Man ar alla olika, men det ar ju ofta tur.

Nusse skrev 2008-02-11 18:26:08 följande:
    Bride in England skrev 2008-02-11 18:20:44 följande:
    Det skulle nog i så fall bero på var jag har hämtat just den traditionen, men det här är ett väldigt hypotetiskt resonemang. Skulle handlingen ha ett väldigt stötande symbolvärde som kom till min kännedom skulle jag skippa. Jag kan inte minnas att jag har behövt att resonera om detta just förutom när jag och min m2b diskuterade brudöverlämning. Eller jo förresten, vid en dopdiskussion också.