Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Bride in England skrev 2008-02-11 18:03:14 följande:
Fint, det är det ända jag begär, att tillsammans med min blivande få bestämma själv hur vi vill ha det på vår bröllopsdag.
Nu sätter jag punkt för mig i den här tråden iaf.
Du sager: "Personligen skulle jag inte blanda in andras länders tradtioner i bröllop utan att noga ta reda på vad det innebär"
Sen svara du: "Uppenbart för mig tex, det är ju mina åsikter jag lägger fram. Sedan verkar det uppenbart för ganska många här, eftersom det väcker så starka känslor, och de präster som inte vill befatta sig med fenomenet."
Sa du menar alltsa att du noga skulle ta reda pa vad det innebar for DIG? Eller?
Om du har svårt att hitta något så uppenbart som brudöverlämning kanske du bör gå tillbaka och läsa ditt eget inlägg där du beskrev hur din M2b frågade din pappa om lov innan han friade. Om brudöverlämning är kvinoförtryck (vilket jag inte anser att det är, 2008) så är detta lika illa. Han frågar ju din pappa vilket förr antagligen kunde tolkas som att kvinnan inte fick bestämma själv vem hon skulle gifta sig med.
Jag tror inte att din kille är mansgris, jag tycker det var gulligt av honom att fråga din far. Ordet du söker men inte riktigt hittar i sammanhanget är ironi...
Du förefaller en smula..."urballad"
oj oj här klev man in i värsta dramat
Haha, jag kan inte ta det här på allvar!
Jag får väl erkänna mig skyldig till att inte ha läst på ordentligt om engelska bröllopstraditioner utan bara bestämt tillsammans med min anglosaxiske blivande man att min far ska ledsaga mig på väg till altaret.
Nu skäms jag någonting oerhört. Min man har inte läst på heller, det är jag säker på. Han är nog en mansgris innerst inne som bara vill att det ska vara tydligt vem jag tillhör efter ceremonin.
Vi ska ha en engelsk psalm också. Bäst att jag kolla upp att det inte är någon symbolik i texten för att kvinnan är underställd mannen, för då kommer ju det att influera hela mitt äktenskap aaaaaaahhhhhh!
Lite tråkigt att man inte kan acceptera att seder och bruk förändras med tiden. Inte i samma takt över hela världen, men dock.
Bride in England skrev 2008-02-11 18:10:18 följande:
egentligen borde man ju undersoka hela kyrkgrejen ocksa. De har ju inte alltid varit sa snalla mot kvinnor...
Sikken tur att vi gifter oss borgerligt!
Klockrent