• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • stenbruden

WOW vi är, hör och häpna, helt överens Kunde ha skrivit det själv. *skrattar*

Jag tror precis som du att det är så tabu för en kvinna att ens fundera över barnfrågan att det är många som aldrig gör det. Att skaffa barn är ingen självklarhet och absolut inte att verkligen bli gravid.. Men nu är det verkligen ett annat spår.

Vi är alltså ense punkt..

Duchess skrev 2008-04-07 17:01:20 följande:
    Närå, jag varken är eller känner mig som ett offer Det som jag tycker är intressant i mitt eget fall är att det är andra kvinnor som reagerar starkast när jag bryter mot normen. Min amatörpsykologiska förklaring till det handlar om att det är provocerande att jag inte vill ha barn, och inte heller tänker skaffa några. Jag tror att det uppfattas som ett ifrågasättande av andras val - vilket det inte är. Jag vill bara få rätten att göra mitt eget val i barnfrågan.Kanske handlar det också om att det finns kvinnor som egentligen inte är så förtjusta i barn, men aldrig har funderat över att man faktiskt kan välja bort föräldraskapet. En kvinna som egentligen inte ville ha barn, men som blev föräldrer för att det bara "skulle vara så" - för henne är det antagligen väldigt provocerande med frivillig barnlöshet. Kan också tillägga att jag verkligen gläder mig med vänner som vill ha barn och dessutom lyckas få barn. På samma sätt sörjer jag med de vänner som längtar efter barn men av olika orsaker inte kan bli föräldrar. Alla måste få välja sin väg.
  • anne på grönkulla

Fast det är ju du som refererar till genetik som dominerande faktor och det borde ju inte skilja sig åt beroende på kultur och samhälle? Inte ens jag tror att t ex jämställdhet är en genetiskt nedärvd egenskap.

Stardusty skrev 2008-04-06 22:12:03 följande:
    Tycker det är fel att dra in andra länder i denna diskussion om yrken, för det finns många saker som skiljer Sverige från exempelvis de muslimska länder du varit i. Kultur, kvinnosyn etc. Så det jag refererar till är situationen i Sverige och här är kvinnor och män rätt jämlika, även om det självklart kan bli bättre.
  • anne på grönkulla

Nej, det är absolut inte fel att vara eller gilla kvinnligt eller manligt. Men att tycka att de sakerna är avgörande för resten av ens personlighet och intressen, eller att dela in intressen och egenskaper i dessa fack, det tycker jag (personligen) är onödigt fyrkantigt och därmed blir missvisande.

Stardusty skrev 2008-04-07 13:40:26 följande:
    Och orden "manligt" och "kvinnligt" används i vardagsspråket i många avseenden, ska ni ta bort orden ur ordlistan? Eller varför får de inte användas inom yrken? Är det fel av mig att gilla att vara kvinnlig och att tycka att dras till någon som är manlig?
  • anne på grönkulla

Du hade väl fler influenser i livet? Eller så gillade du helt enkelt inte bilar?

Det är helt OK.

Men att säga att det är manligt att gilla bilar och vad de står för (fart o äventyr t ex) det köper jag inte rakt av. Jag känner minst lika många kvinnor som gillar bilar och att köra fort som män. Och jag gillar själv äventyr (om än inte just bilar så mycket) - jag har en stor förkärlek för att resa i konstiga avlägsna länder, vilket många uppfattar som äventyrligt. Jag tror inte det är medfött eller beror på kön, utan på att jag fick chansen att göra det mycket tidigt och fick upp ögonen för hur givande det är för mig. Alltså gillar JAG det.

Bride in England skrev 2008-04-07 15:49:10 följande:

men...poangen var ju att jag fick VALDIGT mycket uppmuntran men anda lekte jag inte med bilar?
  • anne på grönkulla

Jag förstår att många vill hålla fast vid mallen för det ger trygghet på nåt sätt - i hur man ska vara och göra. Men när så många faller utanför mallen så undrar jag verkligen vad den har för egenvärde som förklaringsmodell.

• Stardusty

Så är man tillbaka efter en resttenta som förmodligen gick åt helvete, men man får la va glad för att man iaf har den här diskussionen/debatten att se fram emot

Anne - jag har aldrig sagt att geberna är helt dominerande, utan jag hävdar å det bestämdaste att arv och miljö spelar lika stor roll. Om du hade läst mitt fortsatta inlägg hade du sett att jag dessutom refererade till det som ni tagit upp tidigare - tvång. I vissa länder tvingas män till det vi kallar "kvinnoyrken" t.ex. pga att de måste försörja familj m.m. Och som feministbruden sa - män "förväntas" i många länder att bli något.

Sen vet jag inte om avsiktligt misstolkar mig, var har jag sagt att manligt/kvinnligt är avgörande för hela ens personlighet? Det får du nog ta med någon som uttalat sig om frågan, för jag har inget med det att göra tyvärr...
    Däremot kommer jag alltid "facka in" vissa intressen (OBS! jag skrev VISSA intressen, inte alla...) som typiskt manliga eller kvinnliga. För inom min referensram, dvs. i den värld jag är bekant med, är det så att vissa intressen endast utövas av män/kvinnor.

• Garonne

Den världen är jag helt obekant med. Mina föräldrar har aldrig backat för att be mig hjälpa till med något för att jag är tjej. Jag har lekt med både bilar och barbie utan att det har blivit ifrågasatt, jag tycker om hästar och att bygga saker med hammare och spik. Jag anser inte att man genom detta kan säga att jag är mer eller mindra kvinnlig än någon annan. Jag anser inte heller att någon har rätten att tala om för mig att något av mina intressen är manligt, eftersom det är mitt intresse, och det råder ingen som helst tvekan om att jag är en kvinna.

• lycklig78
    feministbrud skrev 2008-04-06 21:08:23 följande:
    Präster som inte tillåter det gör inte det därför att det symboliserar kvinnoförtryck och det tar kyrkan avstånd från. Detta kan du läsa i denna tråd om du orkar :)
    Nä orkar inte och det intresserar mig inte. OCH tycker det är töntigt! En av anledningarna till varför vi inte gifter oss i kyrkan. Varför ska det handla om kvinnoförtryck när man vill det själv? Det är ett bevis på uppskattning från både mig och min far. Därför gör vi som vi vill.... Utanför kyrkan.
  • anne på grönkulla

Hoppas det gick bättre än det känns!

Nåväl, de män i andra länder jag pratar om uppfattar inte själva att de jobbar i "kvinnoyrken" - för i deras samhällen klassas deras jobb (sjuksköterskor tänker jag specifikt på, i ett land jag tillbringat en del tid i) som ett typiskt "mansyrke". De är heller inte tvingade att ta det yrket mer än nåt annat yrke för att försörja sig - såklart måste de försörja sig på nåt, men de tvingas inte ta ett "kvinnojobb" för att de inte får nåt annat. Vi i Sverige uppfattar deras yrke som vårdande och därför kvinnligt - och min poäng är att båda synsätten är sociala konstruktioner, inte biologiskt givna.

Stardusty skrev 2008-04-07 21:02:48 följande:
    Så är man tillbaka efter en resttenta som förmodligen gick åt helvete, men man får la va glad för att man iaf har den här diskussionen/debatten att se fram emot Anne - jag har aldrig sagt att geberna är helt dominerande, utan jag hävdar å det bestämdaste att arv och miljö spelar lika stor roll. Om du hade läst mitt fortsatta inlägg hade du sett att jag dessutom refererade till det som ni tagit upp tidigare - tvång. I vissa länder tvingas män till det vi kallar "kvinnoyrken" t.ex. pga att de måste försörja familj m.m.
  • feministbrud

Nu måste jag styra upp lite här ;o)

1. Stardusty: Du påstår att vissa intressen styrs av våra arvsanlag. Då undrar jag vilka. Meka med bilar har varit uppe, men eftersom bilar är ett nytt påfund menar du ocvh andra att det beror på att det är ett TUNGT intresse. Med exempel på tvätt och städning har jag visat att andra, betydligt tyngre saker genom tiderna varit typiska kvinnliga saker. Jag undrar fortfarande: Varför är städerskor nästan alltid kvinnor? Det som är så fruktansvärt tungt?

2. Stardusty: Att "facka" in intressen, även om det inte är alla så sätter du dig ändå över människor och bestämmer hur kvinnliga respektive manliga de är utan att känna dem. Det är det jag vill komma ifrån!

3. Bride in England: Det finns tusen exempel på motsatsen där flickor älskar att leka med bilar ända tills de börjar på dagis. Likaså pojkar som leker med dockor. Så att utgå från sig själv behöver inte vara allmängiltigt.

4. Och om det vore så att vissa intressen styrs av gener, varför måste vi hylla det? Att vissa människor föds korkade gör vi ju allt för att ändra och det är ju bra, eller hur.