• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • feministbrud

Denna debatt har bytt spår. Du är välkommen att delta om du vill.

lycklig78 skrev 2008-04-06 20:59:26 följande:
    Starta en femisnist eller inte tråd då OT ställer en enkel fråga.
  • lycklig78

Tack för inbjudan men jag skulle bara kolla om någon mer skulle bli förd till altaret och om prästen tyckt till igen.

Jag är mest fascinerad över att vissa präster inte tillåter detta. Jag är heller inte med i kyrkan, men det är väl en annan tråd och disskussion det också

• feministbrud

Präster som inte tillåter det gör inte det därför att det symboliserar kvinnoförtryck och det tar kyrkan avstånd från. Detta kan du läsa i denna tråd om du orkar :)

• Stardusty

Tycker det är fel att dra in andra länder i denna diskussion om yrken, för det finns många saker som skiljer Sverige från exempelvis de muslimska länder du varit i. Kultur, kvinnosyn etc. Så det jag refererar till är situationen i Sverige och här är kvinnor och män rätt jämlika, även om det självklart kan bli bättre.

På mina 4 olika arbetsplatser har det varit jämnt mellan kvinnor och män, dvs. lika många högt uppsatta har varit kvinnor som män. Tre har visserligen haft manlig VD men undercheferna har varit ungefär lika många av båda kön. Och ett av jobben har varit ett typiskt "kvinnoyrke" och ett jobb har varit typiskt "mansyrke".

Att det skulle anses kvinnligt att laga mat håller jag inte med om, varför är det det? Tycker vi i dagens samhälle börjar komma ifrån att det är kvinnan som utför hushållssysslorna, idag med all tidbrist är det istället den i förhållandet som har mest fritid som får göra hemsysslor i större utsträckning. T.ex. i vårt förhållande är det jag som tjänar mest och jobbar längst på dagarna så min sambo får laga mat eftersom jag aldrig är hemma innan 18 och han är hemma 16 Samma sak med övriga sysslor, man gör det man tycker om. Så är det i mina vänner och bekantas förhållanden också, många av killarna som lagar mat där Däremot är det uteslutande killarna som fixar bilar och likn. För att de tycker att det är kul! Inte för att det förväntas, för jag lovar att om min sambo inte skulle gilla det så hade jag fått höra det

Visst ligger det nåt i att män förväntas lyckas, något som levt kvar länge. Men det förklarar inte val av yrke, för många mansdominerande yrken är inte direkt statusyrken med bra betalt... Och det finns kvinnoyrken som är status så jag ser inte riktigt vart du vill komma med det. Håller inte med om att det som anses manligt är mer värt, finns som sagt många mansdominerande yrken som ses som lågstatus...

• feministbrud

Varför är det fel att dra in andra länder? Om egenskaper och intressen är genetsiskt styrda (som du faktiskt har påstått) borde det väl vara universellt eller har muslimer annan genuppsättning än oss?

Och det är inte jag som säger att "kvinnogöra" är något genetsikt. Jag vill komma bort från alla som vi kallar manligt och kvinnligt och se alla egenskaper och intressen som neutrala. Jag försöker inte vara manlig och jag försöker inte heller visa någon att jag minsann också kan vara manlig när jag glor på sport. Jag vill vara som jag är och jag vill inte att någon ska ha någon synpunkt på om det är manligt eller kvinnligt.

Om inte manlighet värderas högre, varför är så många män chefer och högavlönade, medan kvinnor är det i mycket lägre utsträckning?

• Stardusty

För att det är två skilda diskussioner, det ena är genetik och det andra är jämställdhet. Att jämföra med andra länder som inte är lika jämställda som Sverige blir fel.
    Och sen så har jag visst sagt att egenskaper och intressen till viss del är genetiskt styrda, jag har sagt att arv och miljö spelar lika stor roll, men det jag INTE sagt är att hushållsarbete skulle vara genetiskt styrt och det var ett sådant exempel du tog från muslimska länder. Och som sagt, miljön spelar en stor roll, vilka vi är beror på både arv och miljö. Så självklart spelar kultur en stor roll, men även vilka förväntningar vi har. Inbillar mig ändå att vi i Sverige är rätt fria med att kunna välja yrke efter intresse medan man i många andra länder "tvingas" välja vissa yrken för att man har ett större försörjningskrav på sig. Här behöver vi knappast försörja en hel släkt som man i vissa länder måste. Är övertygad om att det skulle se annorlunda ut om det fanns en frihet i yrkesval världen över.

Jag har hållt med dig om att manlighet värderas högt och självklart vet jag att många manliga chefer har högre löner. Det jag påtalade var att det inte stämmer att ALLA mansdominerande yrken och män överlag har bättre betalt.

• Emblingen

*mumsar av de goda popcornen och njuter av underhållningen*

• Bride in England

Oj den livliga debatten fortsatter!

Vill bara flika in en liten kommentar om det nagon sa om att aven om ridning och matlagning anses kvinnligt ar de flesta kanda ryttare och kockar män. Kan inte detta ocksa bero på genetik? Kan det vara sa att män drivs mer av makt och framgång medan kvinnor mer drivs av sociala och emotionella intressen? Varfor jobbar sa manga fler kvinnor inom varden och barnomsorg tillexempel? Knappast for att de blir tvingade av andra kvinnor va? Kvinnor kanske inte tycker att det ar vart att slappa sin emotionella sida och tappa sociala kontakter genom att klattra upp pa karriarstegen. Manga hogre positioner kraver just detta, och det passar kanske män battre. Bara en liten teori som ni feminister utan tvekan kommer att forkasta eftersom ni har intalat er sjalva att manligt och kvinnligt inte existerar.