Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Bride in England skrev 2008-04-04 17:20:37 följande:
Här har vi det ju! Varför fångar det hans intresse? För att han har för mycket testosteron eller för att världen FÖRVÄNTAR sig att han ska gilla det?
Bride in England skrev 2008-04-04 18:28:02 följande:
Jag glömde en sak. Jag har flera homosexuella vänner. Alla dessa älskar schalger. Vilket är troligast:
1. Deras hormoner styr vilken musiksmak de har.
2. Homosexuella har länge sökt sig till en subkultur där schlager är en del och det förväntas av alla homosexuella att de ska älska gala och glamour och även schlager.
Om det är någon som är intresserad av feministiska teorier så kan ni gå in på min hemsida www.feministbiblioteket.se där jag har recenserat feministisk litteratur.
Men om det är kromosomer och fysiska företräden som styr könsidentiteten så är ju inte min vän det kön h*n upplever att h*n tillhör, eller hur?
Bride in England skrev 2008-04-04 18:33:24 följande:
Att kyrkan tar avstånd från samkönade förhållanden är väl inget som undgått dig antar jag? Varför heter det giftermål/äktenskap för tvåkönade par, men partnerskap för samkönade??? Där görs ju en otrolig åtskillnad på folk och folk....
Väldigt kul att den här tråden numer byter riktning varje dag, märks att ni (ja, jag klumpar ihop er debattörer from the other side) har mycket ni vill säga till om! Jag är inte ironisk när jag säger att jag tycker att det är nyttigt att få höra lite vad andra tycker, tror man är lite inkörd i vad "alla andra" säger och tycker = normerna som råder. Dock måste jag hålla med bride in england om att vissa saker faktiskt ÄR manliga/kvinnliga intressen, eller tror ni att det finns så många manliga hantverkare och lastbil/busschaufförer för att de känner sig "tvingade" för att det är typiskt manliga yrken? Och att det i djur-föreningar, t.ex. i stall och på katthem, är så många kvinnor som är verksamma för att de känner sig tvingade för att det är typiskt kvinnligt att gilla djur och natur? Tror inte det, alltså stämmer inte er tes....
Fast om det där skulle stämma skulle det ju också TVINGA män att gilla bilar och kvinnor att gilla djur och natur... Tror faktiskt jag känner fler män än kvinnor med djur och natur som intresse - gör det dem mindre manliga då - undrar jag fortfarande. Ska jag som individ styras i mina intressen av vad majoriteten av mitt kön gillar?
Fast om det där skulle stämma skulle det ju också TVINGA män att gilla bilar och kvinnor att gilla djur och natur... Tror faktiskt jag känner fler män än kvinnor med djur och natur som intresse - gör det dem mindre manliga då - undrar jag fortfarande. Ska jag som individ styras i mina intressen av vad majoriteten av mitt kön gillar?
Tror du missförstår mig, vad har jag sagt att det tvingar dem att gillar bilar/djur??? Tvärtom är det något som uppenbarligen finns i generna, titta lite utanför din egen bekantskapskrets så ska du se att i de flesta djurföreningar som handlar om djurvård etc. finns det mest kvinnor och i bil/buss/hantverksyrken finns det flest män och det är ingen som TVINGAT dem, utan de har sökt sig dit själva!
Snarare är det du och många med dig som försöker tvinga kvinnor att gå emot det typiskt kvinnliga och det har jag aldrig förstått. Lite "vi kvinnor kan, nu ska vi visa hur duktiga vi är" bara för att liksom... Är det fel av mig att låta min sambo fixa sånt som killar ofta gör, t.ex. meka med bilen? För han älskar bilar och att meka, men visst jag kan ju hävda min rätt som kvinna att få göra lite grovjobb och ta hans hobby ifrån honom. Sen älskar ju jag att inreda och fixa inomhus, men det bör jag ju överlåta till honom då så vi blir jämlika här hemma... Ser ni inte hur absurt det blir? Det går líksom lite för långt...
Har ingenstans sagt något om att du MÅSTE styras av ditt kön, har jag påsått att majoriteten gör att du som kvinna måste gilla djur t.ex.? Jag tittar på något som kallas statistik, det handlar om mätningar som görs i samhället och om du t.ex. söker på mätningar gällande mans- och kvinnodominerande yrken så får du det svart på vitt att vissa yrken drar till sig kvinnor och vissa män. Jag har inte på något vis sen sagt att det är bra eller dåligt, det är bara ren fakta.
Var har jag sagt att jag vill styra folks intressen? Det är ju du som vill, genom nån sorts statistik!
Men jag har ett aktivt problem med att klassa yrken eller hobbies som manliga resp kvinnliga - eftersom det också implicerar att kvinnor eller män som inte gillar de sakerna skulle vara mindre kvinnliga eller manliga. Och det sitter inte där, jag lovar! Jag är inte mindre kvinna för att jag inte är förskollärare eller jobbar med djur eller vård. Jag kan göra mina val utifrån ett större spann än vad mina hormoner påstås styra mig mot.