Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Tycker inte du som feminist att det ar diskriminerande att fira midsommar genom att dansa runt en symbol for ett manligt konsorgan? Eller forbiser du det och valjer att associera det till din egen symbolik, som t.ex sommartid och fest?
Nej, jag väljer inte att förbise det, men jag anser det inte vara ett lika stort problem som att kvinnor själva väljer att bli överlämnade från en man till en annan. Man väljer sina strider.
Ja precis, man far valja sina strider i den har varlden dar sa mycket ont pagar.
Varfor anser du det vara ett "problem" att kvinnor valjer att ga in med sin pappa (eller "bli overlamnad" som du sager) nar varje vettig manniska forstar att bruden i fraga inte ser sig sjalv som ett osjalvstandigt offer utan bara vill ha ett fint brollop och ge sin far en fin gest?
Det finns val som sagt manga varre problem i varlden va?
Jag gifter mig borgerligt och går med min pappa som en kärleksfull handling och det är vad det betyder för mig.
Kyrkan hoppar vi över eftersom vi inte känner oss nämnvärt religiösa och tycker det känns lite oseriöst att "dra in" gud i det hela när det inte är något vi står för.
feministbrud
Ju mer jag läser som är skrivet av någon som anser sig vara feminist ju mer inser jag att det är något jag inte vill bli...
"Det käns viktigt för mig att påverka dem som läser denna tråd och som inte har bestämt sig än. Och jag hoppas att jag får några att tänka till." citat Feministbrud
Det är ju det jag menade i mitt tidigare inlägg, vissa skriver inte för att få insikt i hur andra sidan tänker och resonerar och sen respekterar och accepterar det.
Vissa tex du är bara ute efter att få någon att byta åsikt...
Ska man försöka ändra någons åsikt får man nog vara mer ödmjuk..
Men men nu har jag viktigare saker för mig.
Ha en trevlig debattfredag nu, båda sidor.
Hej hopp.
Jo men samtidigt så kan jag känna så här .. Att jag som kvinna kan tydka att varför ska det vara jämnlikt mellan kvinnor och män??
För om man vänder på det så kan man lika väl säga att om en kvinna hamnar i ett mansdominerat yrke så har hon inte någob rätt att kräva högre lön för trots allt så är männen en bättre fysisk förmåga jämnfört med oss kvinnor.
jag vet inte hur många otaliga diskussioner jag haft med arbetskamrater som tycker det är fel att vissa har högre lön än andra och framför allt män. Så blev mitt svar: Varför inte? För om vi kan få in fler män inom de kvinnodominerade yrkena så får vi högre lön. Men icke sa nicke det fungerar inte.
Jag har även läst i böcker om kinesiskt tänkande (OT) där de beskriver feminist"fenomenet" som kvinnor som egentligen använder samma dominans som männen gjorde förr för att bevisa att vi kvinnor inte är sämre. Men var och när var det aktuellt att kvinnan var en lägre stående person? Jo förr.. Men vi lever trots allt på 2000-talet där kvinnan har både rösträtt, rätt till ett anständigt liv, men även rätten till att bestämma över sig själv.
Denna diskussionen har gått långt över sina gränser då vi är trots allt personer med egen fri vilja. Där av så kan jag tycka att folk som vill gå in med sin pappa och strunta i allt vad symboler handlar om har RÄTT till detta då de är trots allt vuxna.
Jag kan tycka att när man försöker vinna över personer på sin sida genom att förtrycka något av könen gör världens fel då du indirekt försöker bestämma över dennes fria vilja.
Så länge vi människor har funnits så har vi hela tiden försökt att styra, dominera allting omkring oss. Vilket har lett oss till en väldigt skakig historia. Vi är inte mycket bättre än de på medeltiden och ännu längre tillbaka. För vi har fortfarande inte insett att det finns skillnader mellan könen som gör att vi 1 aldrig någonsin kommer att bli jämnlika o 2 att när den dagen kommer då kvinnor och män jobbar på samma vilkor trots att vi har olika förutsättningar så kommer det alltid att vara något annat som man ska förändra. Varför i hela friden inte vara nöjda med det vi har idag? Varför ska vi hela tiden försöka förändra alla andra för att det ska passa just min världssyn?
Till alla er tjejer som fortfarande står i startgropen hur vida ni ska gå med er pappa fram eller ej . känn efter själva och gör det som känns rätt för er. Oavsett vad hela världen säger. För det är trots allt ER dag. Den enda som kan bestämma om det blir så eller ej är nog prästen (OM ni gifter er i kyrkan).
Och en fråga till er feminister där ute. hur gör ni med era barn? lär ni pojkarna att det är fel att vara pojke pga att de har förtryckt kvinnan i alla tider? För det är trots allt det ni som kämpar så enormt mycket gör. Ni förtrycker männen för att ni ska visa att vi kvinnor kan klara oss själva. Men samtidigt så är ni inte mycket bättre än männen förr. De gjorde exakt samma sak.
Blomsterbrud:
Jag såg påskharen i påsk *hihi*
Bride in England skrev 2008-04-04 13:14:42 följande:
Kärlek ger näring: Jag förtrycker inte män. Jag försöker att påverkar folk omkring mig att leva mer jämställd. För mig är det viktigt då jag påverkas av att andra väljer att inte göra det. Att så få fäder tat ut pappaledighet påverkar mig. Jag får sämre lön för att jag är i fertil ålder.
Jag har inga barn, men jag kommer att uppfostra mina barn att bli självständiga individer som ska bli stöttade i att göra som de vill och inte göra som det förutsätts att de ska göra. De kommer att få höra att det är lika bra at bli kära i killar som tjejer och att de får klä sig i kjol eller byxor som det vill, oavsett vilket kön de har. Var det svar på din fråga?
Jag har inte sagt att du inte ar vettig, men daremot vet jag att alla mina nara och kara ar vettiga nog att forsta att jag inte sympatiserar med kvinnofortryck bara for att jag valjer att ga in med pappa vid min sida.
Sa om din dotter vill ha sin pappa bredvid sig nar hon ska gifta sig kommer ni att bli besvikna pa henne? Oj sager jag. Har du inte tappat greppet lite om vad livet handlar om da?
Jo men genom att påverka folk omkring dig så sätter du dig på en högre pinne jämnfört med dem och på så sätt inte är bättre än männen förr. Då du anser dig vara "viktigare" och "bättre" än dem. För jag menar då har du fortfarande inte inte lärt dig något utav historien då du upprepar den igen fast på omvänt sätt.
Jo men samtidigt så du menar att om fler pappor tog ut pappaledighet så får du högre lön? Hm jag tror inte det fungerar så tyvärr. Då många kvinnor hellre stannar hemma JUST för att de förlorar på att mannen är hemma. Och visst så är det ju så att män har blivit lärda sedan barnsben att de ska tjäna pengar eftersom de ska försörja kvinnan. Hur många i tjejer i tonåren tror du inte vill ha en kille som är just "macho" och som allra helst har en massa pengar? För att hon ska tjäna lika mycket? NEJ för att hon ska kunna leva lyxliv utan att behöva jobba för pengarna. Detta är nog ett problem som blivit av att för många tjejer som försöker förändra världen gneom att propagera ut att tjejer ska vara jämnlika män och de ska framför allt inte göra som männen vill för då det är förtryckande.
Men för mig är det lika förtryckande mot en kille som är blyg, o kanske inte har världens bästa självförtroende blir nobbad av tjejer som söker snygga,rika,macho killar. Just för att det är en sterotyp av killar som vi tjejer har inpräntade sedan evolutionen. Vi söker oss till de starka för att kunna föra vidare våra gener. Och på så sätt så skulle nu barnen lära sig att det är helt okej att som man gå omkring med kjol så blir världen inte mycket bättre för det. Och lika så om att kärleken är lika vacker oavsett kön. För det är den..
Men jag förstår fortfarande inte hur man kan trycka ner männen i historien genom att göra samma misstag tillbaka nu.
Bride in England: Min blivande kommer aldrig att lämna över någon dotter oavsett hennes önskan. Förhoppningsvis kan vi uppfostra henne så att det itne blir hennes önskan. Det gjorde min mamma, för jag har så klart också sett amerikanska hollywoodfilmer och drömt om att få gå in med pappa. Ända tills min mamma påkeade vad det handlar om.
Kärlek: Det är aldrig förtryckade att nobba någon man inte vill ha oavsett vilket kön man har. Däremot ser jag ett problem i att tjejer vill ha machomän och leva lyxliv som hemmafru. Och nej, jag har aldrig önskat mig det. Jag har önskat att bli berömd och tjäna mycket pengar själv. Nu har önskan om att bli berömd dött ut, men pengar vill jag fortfarande tjäna och där är jag väl en bit på vägen.
Jag förstår faktiskt itne vad du emnar med att ajg förtrycker männen genom att göra samma sak igen. jag vill inte påstå att jag gör det. Jag vill att alla ska ha samma möjligheter oavsett kön. Jag vill bort från att tjejer ska söka sig till män som ska ta hand om dem. Jag vill lära kvinnor att stå på egna ben och jag vill lyfta fram nmän som vill ha vinnor som står på egna ben (de är trots allt väldigt mågna).