• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • Duchess

Men är det så konstigt att jag i just den här tråden tar upp rätten att uttrycka sin åsikt när den rätten i just den här tråden blir ifrågasatt? Jag tycker att det är högst rimligt.

När det gäller reaktioner så känner jag naturligtvis inte till enskilda skribenters släkt och vänner. Det jag vet med säkerhet är att det ÄR en kontroversiell fråga som väcker reaktioner. Den här diskussionen är väl i sig ett levande bevis på just det?

Vad gäller vita brudklänningar (som var exemplet vi diskuterade) så symboliserade inte den vita klänningen oskuld. Det var brudkronan som bara fick bäras av en oskuld. Den vanligaste färgen på brudklänningar under 1800-talet och början av 1900-talet var svart. De som hade vita klänningar tillhörde överklassen. Vitt var i det här sammanhanget en symbol för ekonomiskt välstånd. Det visade på att familjen hade råd att köpa en speciell klänning till bröllopet. En statusmarkör, helt enkelt.

Stardusty skrev 2008-04-03 15:08:49 följande:
    Duchess - Jag börjar, med många andra, undra vad det är du vill egentligen. Jag tycker att din diskussion inte längre handlar om pappa eller inte, utan nu handlar det om ens rätt till åsikt och det måste du väl ändå hålla med om inte är rätt tråd för det?Om du nu är moderator någon annanstans så torde du veta hur man startar en tråd - go ahead och starta en ny som handlar om det du vill diskutera! Det brukar jag göra, jag startade en om jobbiga ex, inte skulle jag väl mitt i någons tråd om något helt annat börja prata om ett jobbigt ex???Du missförstår mig igen, jag är för yttrandefrihet och har redan sagt att jag accepterar vad du/ni tycker. Men det jag menar med att det inte funkar i praktiken är att man tyvärr måste välja var man vill publicera sin åsikt. Jag är exempelvis djurvän och tycker inte att djurhållningen i många länder är okej, men skulle inte i en tråd här som handlar om vilken mat man ska ha börja predika om att det är fel att de ska äta kött och att de måste vara beredda på att folk i deras omgivning kan reagera. För tyvärr är det ju så att er åsikt överlag är i minoritet, ingen av de jag känner eller någon i min släkt tycker som ni, därmed borde mitt bröllop, om jag skulle gå med min pappa, inte väcka någon som helst reaktion, så vilka reaktioner är det då jag ska vara beredd på enligt dig??Och jo, vitt symboliserar visst oskuld, googla det.
  • Duchess

Visst kan det vara obekvämt att lyssna på åsikter som skiljer sig från ens egna, det håller jag med dig om. Jag håller däremot inte med dig om den uppdelning du vill ha här på forumet.

stenbruden skrev 2008-04-03 15:14:31 följande:
    Men vart tycker du att vi ska kunna prata om saker som vi vill utan att behöva höra era argument till att vi gör fel hela tiden. Jag tycker att ni ska starta en egen tråd där den här debatten hör hemma!!!!!!! Jag debatterar gärna men då går jag in i den med en åsikt om för eller emot är frågan. Här handlar det inte om det. Du måste ju ärligt talat även själv erkänna att denna tråden inte handlar om för eller emot???
  • stenbruden

Duchess - Vi VET nu vad du tycker, flera gånger om...

• Duchess

Jodå, och det är helt uppenbart att du inte vill ha mig här. Det är nog tur för oss båda att varken du eller jag bestämmer reglerna här på forum, eller hur?

stenbruden skrev 2008-04-03 15:46:02 följande:
    Duchess - Vi VET nu vad du tycker, flera gånger om...
  • Stardusty

Duchess - men nu har du ju fått berätta vad du tycker, räcker det inte nu då? Jag tror att du egentligen vill att någon ska säga att du har rätt, vilket ingen kommer att göra eftersom de, precis som du, hävdar att deras åsikt är just DERAS. Och jag tycker att det är bra att man har åsikter och har inte alls ifrågasatt din åsikt, det jag och andra har ifrågasatt är VARFÖR ni diskuterar det här? I denna tråd pratar folk om hur deras brudfölje ska se ut, inte varför och om de gör rätt eller fel. Kan de inte bara på diskutera det utan dina inlägg om att de måste ta i beaktande att de kan få reaktioner? Jag tror ju ändå att om man väljer att gå in med sin pappa så har man nog en släkt och vänner som inte har något emot det... Och ang. uppdelning, det som stenbruden skrev, måste jag ändå hålla med om. Kanske inte så som hon skriver, alltså för eller emot, men jag tycker faktiskt att man ska skilja på olika ämnen inom en och samma kategori. Denna kategori, brudfölje/gå in med pappa, har ju flera underrubriker, du är inne på fel underrubrik med dina tankar enligt mig.

Du har säkert en poäng med det du skriver om klänningen som statussymbol, men att det vita symboliserar oskuld kan du läsa om varsomhelst, där har du tyvärr fel.

• Bride in England

Ok - men du ar emot symboliken fortfarande?

Duchess skrev 2008-04-03 14:44:58 följande:
    Jag gifte mig av tre skäl, utan inbördes rangordning: * Det är en juridisk födel i många sammanhang att vara gift.* Jag och min man är kristna, och ville inleda vårt liv tillsammans med att få Guds välsignelse över vår relation. * Det är en utmärkt anledning att få ställa till med en rejäl fest, vilket vi också gjorde Bride in England skrev 2008-04-03 14:42:19 följande:
  • stenbruden

Jag ger upp, omöjliga människa som inte läser det man skriver utan måste vrida på allt.

Jag är en person som mer än gärna, högt och lågt diskuterar saker. Är inte det minsta rädd eller obekväm för andras åsikter så mig skrämmer du inte.
    MEN man ska inte behöva försvara sig när man vill dela med sig av ideer osv med andra brudar som ska göra som en själv.

Du som redan har gift dig (om jag har förstått det rätt) kan väl låta oss som vill gå med pappsen få glädjas åt vårt. Även när det gäller just den frågan.
    Jag tycker faktiskt inte att du är debatterande person längre utan rent elak.
    Det har inte gått att missa vad du tycker och du letar hela tiden nya vägar för att kunna trycka det vidare och provocera.
    Jag förstår inte alls vad det är du vill längre??? Du har ju framfört din åsikt i ämnet med bravur. Det ältas bara och går över i helt andra ämnen.

Vad vill du??

• Duchess

Jodå, jag förstår att jag är inne och stör i den här tråden. Jag förstår också att det förväntas av mig att jag ska be om ursäkt och försvinna. För några år sedan hade jag säkert också gjort det. Lyckligtvis (eller tråkigt nog, beroende på hur man ser det) så har jag mer skinn på näsan nu.

Och nej, jag förväntar mig inte alls att någon ska säga att jag har rätt. Jag klarar mig fint utan medhåll.

• Duchess

Symboliken i brudöverlämningen? Eller syftar du på något annat?

Bride in England skrev 2008-04-03 16:01:31 följande:

Ok - men du ar emot symboliken fortfarande?
  • stenbruden

Du behöver inte alls be om ursäkt! Ingen som bett om det. Skinn på näsan är bra!!! Men att älta och tjata är just tjötigt...

Duchess skrev 2008-04-03 16:04:46 följande:
    Jodå, jag förstår att jag är inne och stör i den här tråden. Jag förstår också att det förväntas av mig att jag ska be om ursäkt och försvinna. För några år sedan hade jag säkert också gjort det. Lyckligtvis (eller tråkigt nog, beroende på hur man ser det) så har jag mer skinn på näsan nu. Och nej, jag förväntar mig inte alls att någon ska säga att jag har rätt. Jag klarar mig fint utan medhåll.