• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • tattar-Emma
    Vidalila skrev 2008-04-02 17:03:47 följande:
    jag som feminist anser mig inte ha rätt att kritisera en annan kvinna för hennes _åsikter_. Var finns den feministika tanken om det vackra systerskapet i det resonemanget?
    Jag tycker att en väldigt viktig sak med feminism är att se bortom kön. Alltså kan man inte utgå ifrån att allt en person gör är rätt och riktigt, enbart pga att det är en man eller en kvinna.

Om man inte kritiserar folk för deras åsikter (och handlingar), vad får man då kritisera dem för? Jag tycker att det är självklart att ingen står över kritik.
  • tattar-Emma
    Vidalila skrev 2008-04-02 18:09:20 följande:
    Nej det finns nog ingen ordning, det finns många som ska gå in före sina tärnor. Jag tänker bara på att då ska man stå där och vänta på dom. Det är kanske mer spektakulärt om jag kommer sist!
    Det finns en svensk ordning som säger att brudparet går in före tärnorna, och så finns det en anglosaxisk ordning som säger att tärnor och marskalkar går in före bruden. Därtill finns naturligtvis ett otal seder från andra kulturer.
  • Kanada Hjarta Sverige

jag har tankt ga in med min pappa och min mamma! vi kommer daremot ha en borgerlig vigsel.
    haller med TS tycker overlamnandet ar en fin tradition!

• jennysnartfru

Jag skulle gått in med min pappa, men valde i sista stund att gå in med min man. Jag var så nervös och den enda som får mig att hålla mig lugn är min man. Vi höll varandra i handen hela vigseln.
    Jag hade en flickdröm om att gå in med pappa, men det kändes inte riktigt hundra. Annars tycker jag att det är en fin gest. Min pappa betalade vårt bröllop så av den anledningen hade det varit en fin gest att gå in med honom. Han tyckte jag skulle göra det som kändes bäst.

• feministbrud
    Vidalila skrev 2008-04-02 17:27:31 följande:
    Jag delar inte din politiska övertygelse, dels för att jag inte anser att man har rätt att kritisera människor för deras åsikter i ett sammanhang som bröllop, om det inte är direkt efterfrågat. Det är ju ni som tillskriver våra val på vårt bröllops dessa värderingar, det är inte vi som tycker det är ojämlikt, det är ni.Dels håller jag inte med om din politiska övertygelse eftersom jag är liberal, tror på människans individuella val och styrka att hantera dessa. Jag tror inte på människan som en given del i ett kollektiv, där alla automatiskt ska sträva efter samma mål, ha samma värderingar, tycka och leva likadant. Jag tror på individens egen förmåga att skapa lycka. Jag tror däremot inte på kritisera dom som inte håller med mig för sakens skull. För om jag inte stöttar de människor som inte tycker som jag, så nedvärderar jag dom, gör dem ojämställda jämfört med mig. Det är inte att respektera det egna valet. Man skapar inte debatt genom att kritisera människor och få människor att tycka som en själv, utan genom att lyssna, acceptera och respektera att alla är olika.
    Jag är också liberal. Jag tror på att du får göra dina egna val. Detta är en politisk debatt och jag försöker att övertyga personer som läser denna tråd och som är osäkra på vad de ska göra att inte välja brudöverlämning. Jag förespråkar inte en lagändring eller att med våld hindra er från att göra detta. Jag vill med ord övertyga folk. Är det oliberalt?

Sedan anser jag att kyrkan, som är ett samfund skilt från staten, är fria att göra sina val om vad man vill och inte vill tillåta i sina lokaler.
  • feministbrud
    Vidalila skrev 2008-04-02 17:33:31 följande:
    Det finns ett gammalt uttryck som säger ungefär så här:"Jag tror inte på din åsikt, jag delar inte den, men jag är beredd att dö för att du ska få ha den".Om du inte stöttar andras åsikter för att de drabbar dig, så låter det inte så himla vänsteraktigt enligt mig!? det är väl ganska ego att säga så?Det är klarta att du hibdrat mig från att ha den, du har ju kritiserat och försökt motbevisa mig?!
    Men herregud! Tcyker du inte att man ska debattera mot nazister? Om jag träffar en främlingsfientlig person så kritiserar jag den personens åsikter och debatterar med henne/honom. Ska man inte göra det menar du? Jagkan ju fortfarande anse att hon/han har sin fulla rätt att tycka så, men det betyder ju inte att jag vill stödja och stötta den pesonen, eller hur? Hur kan du kalla dig liberal och samtidigt lägga munkavle på folk?
  • Masha

När blev detta en politisk debatt, finns nog andra bättre sighter för det?

• feministbrud
    niklasbivandefru skrev 2008-04-02 17:43:12 följande:
    Min far kommer att lämna över mig vid altaret, jag/vi tycker att jag har "tillhört" mina föräldrar hela mitt liv men efter vi gifter oss "tillhör" jag min man.Så självklart så kommer min far att lämna över mig!!!
    Äntligen någon som säger som det är! Jag är glad att ditt val att gå in med din pappa är väl underbyggt. Jag delar absolut inte dina värderingar. Därför går jag in tillsammans med min blivande man. Jag tillhör ingen nu och jag tillhör ingen efter att jag är gift.
  • feministbrud
    Vidalila skrev 2008-04-02 17:58:43 följande:
    För att jag inte bett om kritik ang mitt bröllop.
    Varför diskuterar du då denna fråga?
  • feministbrud
    Amelle skrev 2008-04-02 18:00:43 följande:
    Hört talas om uttrycket "det privata är politiskt"? Inga människor lever i ett vakuum. Våra handlingar påverkar andra människor, vare sig vi vill det eller ej. Jag är inte politiker, däremot feminist. För att som någon smart tjej sa en gång: "att vara kvinna men inte feminist är som att skita sig själv i ansiktet"
    Åh, vad jag gillar så kloka människor ;o)