• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • stenbruden

Så bara för att inte jag delar din åsikt kan du inte stötta mig som kvinna...? Hmm inget parti jag vill rösta på.
    Dessutom så är detta ingen politisk debatt om det är rätt eller fel att gå med sin pappa. Läs TS!

Detta är en diskussion som aldrig kommer att ta slut!

• Vidalila

Jag delar inte din politiska övertygelse, dels för att jag inte anser att man har rätt att kritisera människor för deras åsikter i ett sammanhang som bröllop, om det inte är direkt efterfrågat.

Det är ju ni som tillskriver våra val på vårt bröllops dessa värderingar, det är inte vi som tycker det är ojämlikt, det är ni.

Dels håller jag inte med om din politiska övertygelse eftersom jag är liberal, tror på människans individuella val och styrka att hantera dessa. Jag tror inte på människan som en given del i ett kollektiv, där alla automatiskt ska sträva efter samma mål, ha samma värderingar, tycka och leva likadant. Jag tror på individens egen förmåga att skapa lycka. Jag tror däremot inte på kritisera dom som inte håller med mig för sakens skull. För om jag inte stöttar de människor som inte tycker som jag, så nedvärderar jag dom, gör dem ojämställda jämfört med mig. Det är inte att respektera det egna valet.

Man skapar inte debatt genom att kritisera människor och få människor att tycka som en själv, utan genom att lyssna, acceptera och respektera att alla är olika.

• anne på grönkulla

Jag är väl inte skyldig att stötta alla om jag upplever att deras val förminskar min egen valfrihet i förlängningen? Allas val är väl inte bra i mitt tycke bara för att de själva gör dem? Jag uttrycker inget annat än det du själv gör, att jag inte är ense med din åsikt, precis som du inte delar min.

Men jag har inte hindrat dig från att vare sig ha den, uttrycka den eller handla efter den. Vad är problemet?

Vidalila skrev 2008-04-02 16:58:17 följande:
    "Ja, jag upplever att kvinnor som ställer upp på symboler som jag uppfattar som patriarkala (oavsett hur de själva ser på eller tolkar dem)"Så kan man väl ändå inte säga?! Hur kan du välja att vara emot något oavsett hur dom du är emot själv tolkar det? Det var det mest oresonabla inlägget jag läst på länge.
  • Vidalila

Det finns ett gammalt uttryck som säger ungefär så här:

"Jag tror inte på din åsikt, jag delar inte den, men jag är beredd att dö för att du ska få ha den".

Om du inte stöttar andras åsikter för att de drabbar dig, så låter det inte så himla vänsteraktigt enligt mig!? det är väl ganska ego att säga så?

Det är klarta att du hibdrat mig från att ha den, du har ju kritiserat och försökt motbevisa mig?!

• anne på grönkulla

Vem har sagt att jag är vänster?

Näe, hindrat? Då kan man väl lika gärna säga att du tvingar mig till nåt - vilket jag inte tror du skriver under på?

• Emblingen

Då min pappa är död men har haft turen att växa upp med världens underbaraste morfar så är det självklart han som ska "överlämna" mig till min blivande make.

Morfar blev oerhört glad när jag frågade honom! Han engagerar sig i klädseln, tar det hela på stort allvar och jag VET att han sen länge har övat på ett känslofyllt tal.

Längtar Jätte mycket efter de korta sekunderna med min morfar!

• Nessan

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem."

Citatet brukar påstås komma från Voltaire, men skrev eg. av Evelyn Beatrice Hall i hennes bok Voltaires vänner från 1906. (Källa: Wikipedia)

• anne på grönkulla

O folk får gärna uttrycka åsikter, men då får man också vara beredd på att de möter andra åsikter.

Men om du nu är så liberal så borde väl du på samma sätt vara beredd att dö för min rätt att kritisera det jag ogillar...

• Vidalila

Anne på grönkulla: Hindrat och tvingat anser inte jag är samma sak.

Det lät som att dina åsikter kom från vänster.

Emblingen: Ja min pappa bleb helt stolt och snofsig. Sa att så hade minsann inte Ove gjort, där har han allt missat nåt!
    (Ove är han bästa kompis vars dotter precis gift sig i hemlighet. Hela familjen är helt ledsen över det.)

• Emblingen

*SUCK*

Vad TRÖTT jag blir på "feminister", politiker och andra "Tyckare"!!!

Tacka vet jag mänsklighetens olikheter och rätt att få leva efter sin väg i livet!!!