Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Duchess...
Du förstår nog inte riktigt vad jag menar..
För mig betyder inte det att min pappa äger mig och överlämnar ägandeskapet och mig till min blivande man utan jag tycker det är en fin gest. Men de som tycker de är en kvinnokränkande rit kan ju låta bli att göra så på sitt bröllop.
Dock skulle du mycket väl kunna ha ett solkors broderat på din klänning för enligt hiduerna betyder det tur. Tex. Har alla hinduer målat ett solkors på sin ytterdörr.
Jag med!
Och jag tror inte riktigt att du förstå vad jag menar. Vem är du att bestämma att alla andra ska bortse från symbolers och riters innebörd? Symboler är symboler just för att de betyder ungefär samma sak för alla människor.
För övrigt har jag för mig att man inte får använda solkors hur som helst, men jag kan ha fel. Ska kolla upp det.
Duchess, du är så klok!
Det handlar ju om att det det finns saker som symboliserar klvinnoförtryck och bara för att man själv inte anser att det är det betyder det ju inte att symboliken försvinner! Crello mfl, vad du anser att de betyder är irrelevent i sammanhanget då det HAR en betydelse av ägande. Det kan du inte komma ifrån hur mycket du än påpekar det.
Det är inte en rättighet att få göra som man vill i kyrkan. Det är ju absurt att påstå något sådant. Om ni vill gå in med era pappor så gift er brogerligt. Då får ni göra som ni vill. Jag har ingen respekt för de präster som väljer att låta brudar gå in med sina fäder.
Tja... vissa tycker nog att jag är en gammal moraltant. Alla tycker inte att jag är klok
För mig har det blivit allt svårare att blunda för hur många kvinnor har det runtom i världen, och också i vårt eget land. Jag har kommit i kontakt med människor som öppnat mina ögon för att det jag tycker är självklart inte är självklart för andra kvinnor som bor i mitt eget kvarter - än mindre för kvinnor i andra länder.
Jag kan inte förändra världen på egen hand. Men jag kan ta ställning i det lilla. Och just därför använder jag lågenergilampor, köper rättvisemärkt (dyr) choklad, bojkottar brudöverlämning och många andra saker. Jag gräver där jag står, helt enkelt.
Det är ju fint att alla ni här i tråden som väljer att gå in med era fäder är självständiga kvinnor som utan att vara förtryckta fattat detta beslut.
Det kan dock vara värt att ha i bakhuvudet att om denna fråga väcker så mycket känslor bara här på BT så _kan_ det ju finns de bland era gäster som inte heller kan bortse från symboliken i brudöverlämningen (även om inte just ni står för det!). Jag säger inte alls att ni måste ändra er och gå in på något annat sätt, utan önskar bara att ni är medvetna om att alla inte ser på det på samma sätt som er och att det är något ni också får tåla i sådana fall.
Jag gifter mig borgerligt och måste ändå anklagas för att jag inte står upp för kvinnors rättigheter. Det är ju inte precis så att världen kommer att få reda på hur vi gör på vårt bröllop och jag är övertygad om att INGEN av våra gäster tycker att det är fel. Såpass känner jag mina nära och kära. Sen vad jag gör annars för kvinnors rättigheter är ett helt annat forum.
Även jag använder lågenergi lampor, det ena utesluter inte det andra.
Vad ni är ute efter är som jag ser det en världsbild.. Men det är ju ingen som ser på brudöverlämning på det sättet i Sverige som man kanske gör i tex muslimska länder. Det är inte samma sak för mig som det är för tjejen som nämndes som är muslim.
Precis som skrevs ovan så utnyttjar jag min rätt som MÄNNISKA att stå upp för vad jag vill och väljer det som jag vill.
Ni förtrycker mig mer än någon annan har gjort i detta ämnet.
Varför ska inte jag få välja hur jag vill att mitt brudfölje ska se ut utan att behöva ta skit från er, ni har ju ingen aning vad jag gör för övrigt i livet!!!
Éh... jo? Bevisligen är vi ganska många som menar att man inte kan välja bort innebörden i en rit/symbolhandling. Precis som Nessan skrev här ovanför så tror jag att det är bra att ni som väljer brudöverlämning är medvetna om det.
men hur påverkas du om jag går med min pappa???????????????????