Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Visst kan man låta mannen gå med sin mamma! Varför skulle vi som vill gå med pappa tycka att det är fel?????
Kvinnoförtryck - skitsnack att det är!
Jag som kvinna ska väl få välja hur JAG vill göra eller hur!
Om jag vill gå med stypappsen så är det mitt val, om m2b vill gå med sin mamma är det hans val, om du vill gå med m2b så är det ditt val! Eller ska vi klanka ner på dig för dina val??
Och om jag vill brodera solkors på fållen till min brudklänning så är väl det okej...?
Men nu är det väl inte broderier vi pratar om utan överlämning eller?!
Självklart! Det är DIN dag, du får göra som DU vill, och alla gamla symboler får precis den betydelse som DU vill att de ska ha!
(OBS! Sarkasm...)
Jag tycker att det finns paralleller. Symboler och riter kommer ju någonstans ifrån - de uppstår inte ur tomma intet, och har en betydelse. En symbol och en rit kan naturligtvis ändra innebörd genom tiderna. Solkors är ett bra exempel på det.
Min poäng är att det är svårt att ignorera en symbols ursprung och historia. Även om jag skulle tycka att solkors är snygga så måste jag åtminstone vara medveten om att andra kan ta anstöt om jag använder dem pga dess ursprung och historia.
På samma sätt är det med andra riter och symboler, t ex brudöverlämning. Jag tror inte alls att alla tjejer som vill bli överlämnade av sin far är förtryckta och osjälvständiga. Verkligen inte! Men jag tycker inte att man kan bortse från ritens ursprung bara för att man tycker att själva handlingen idag ser fin ut.
Jag tror också att det på många sätt kan vara bra att frågan väcker så starka känslor här på forumet. Det leder nog till att de brudar som trots allt vill bli överlämnade också blir medvetna om att många människor kan reagera starkt negativt på brudöverlämning.
Men ärligt talat så bör man väl alltid hålla sig inom gränsen för vad som kan vara stötande för andra människor.
Vad är det stötande för andra att jag går med min styvpappa.
Detta är så löjligt!
På vilket sätt påverkar det någon annan om jag gör det??? Alla vet ju att jag gör det av egen fri vilja, sluta tracka nu!!!!!
Javisst! Och visst är det fräckt av Svenska Kyrkan att ha präster som har ÅSIKTER om hur gudstjänsten ska utformas? Jag betalar ju ändå kyrkoskatt, för böfvelen! Om jag vill att min katt ska vara ringbärare, skippa psalmerna och sjunga nåt av Eldkvarn istället, och att prästen ska säga "You may kiss the bride" så är det ytterst fräckt av prästen att ha negativa åsikter om det.
(jepp, sarkasm....)
Ärligt talat så förstår jag inte heller diskussionen. Jag anser mig vara jämlik min m2b. Och jämställd alla andra män och kvinnor för den delen.
Och om jag väljer att gå in med min pappa så ska väl jag få göra det eller. Hur kan någon bli stött av det om det är mitt eget fria val? Man kan ju ta upp diskussionen när det används enbart som tvång pga en tradition...
För min del tycker jag feminismen är kvinnoförtryckande då den uppenbarligen inte respekterar att jag gör som JAG vill om jag går in med pappa. Det är tydligt att det finns mallar som måste följas för att man inte skall anses vara förtryckt som kvinna. Varför respekteras inte MIN vilja om vem jag vill ha som stöttepelare den dagen. Det skulle lika gärna kunna vara mamma, bror eller syster som följer mig fram. Det viktiga är ju att jag känner att det är rätt för mig.
Tracka? Och här satt jag och trodde att det pågick en intressant och ganska sund diskussion! Dock väldigt intressant att du reagerar på det sättet...