Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Näe, tyvärr inte Men jag har genom mitt jobb kommit i kontakt med bl a en muslimsk kvinnoförening. Många kvinnor som kommer hit från andra länder och kulturer tycker att den ställning och den frihet som svenska kvinnor har är något fantastiskt!
Jag fick en fråga från en av kvinnorna i föreningen hur det kunde komma sig att svenska kvinnor frivilligt "går in i förtrycket igen" (hennes formulering, inte min!) genom att överlämnas av sin far. Hon hade blivit häpen och illa till mods när hon förstått att det förekommer i Sverige.
Jag hade inget bra svar att ge henne.
Misstro mig inte, jag har tagit ställning. När du köper rättvisemärkta varor så är väl det en direkt påverkan... När jag går in i kyrkan med min pappa, exakt hur påverkar det? Vem påverkar jag?
Nu kan jag däremot visa min dotter att jag går in med min pappa trots att många andra tycker att det är för jävligt. Jag står på mig för vad jag anser vara mina rättigheter...
Och det ska jag lära min dotter, att man ska stå på sig för vad man anser vara rätt. OCH att man ska stå upp för andra människor. Tro mig jag har tagit ställning.
Jag tänker göra precis som du och gå in med min älskade far. Det har jag drömt om sen jag var tre.
Du kan ju läsa vad jag skrev i föregående inlägg.
Genom att jag lär min dotter att stå på sig, vara självständig och stå upp för de mindre lyckligt lottade så anser jag mig vara "part of the solution"...
följer tråden med spänning
Idag är det nog inte så många som tänker på vilket symbol värde det hade förr utan tycker idag att de är en fin tradition att gå upp till altaret med sin far och möta sin blivande man.
Det är nog många män (dels min blivande man) att de är finare och trevligare att se sin blivande komma än att gå med henne själv upp till altaret.
Jag ska gå med min styvpappa upp till altaret och möta min blivande. Jag tycker de är så fint och de har inget med vilket symboliskt värde det hade förr med att göra!!
Uppenbarligen är det ganska många som bryr sig om brudöverlämningen symbolvärde. Annars hade det inte varit en så kontroversiell fråga, eller hur?
Jag förstår inte heller resonemanget som går ut på att man själv kan bestämma innebörden i en rit eller symbol. Tycker du t ex att jag skulle kunna bestämma att solkors är fina, och brodera dem på släpet till min brudklänning?