Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Precis, kvittar hur man försöker förklara. Det vrids och vrängs så det blir helt fel...
Ibland tror jag att själva fixeringen vid att akta sig för kvinnoförtryck bidrar till ett mindre jämställt samhälle. Det blir väldigt mycket fokus på hur "synd" det varit om kvinnan istället på positiva saker, som t ex att vi kommit så långt i dagens svenska samhälle att en massa kvinnor VILL bli överlämnade av sin pappa och inte alls förstår hur någon kan tänka att det skulle kunna handla om ägarskap. Det är framsteg!
Genom att försöka tvinga kvinnor att anpassa sig efter era värderingar, så skulle jag vilja hävda att man försöker reducera dessa människors egen fria vilja. Låt kyrkan lösa sina egna eventuella interna problem med präster som gör som de känner för och så kan väl alla kvinnor få välja själva!
Suck. Evigt denna diskussion.
Vi ska gifta oss borgerligt. Min pappa ska följa mig fram till min m2b. Vi vill göra så. Sen skiter jag fullständigt i er som gnäller, klagar och pratar om "ojämlikhet". Det är vår planering, vårt bröllop, ni känner inte oss, vet inget om hur vi lever, ni är inte bjudna och behöver således inte bry er. Förstår inte att i just detta ämne så tar sig folk rätt att säga precis vad som helst till varandra och värdera vad som är rätt och fel i andras bröllop.
Vi som väljer att gå in/fram med vår pappa, eller någon annan, säger väl inget liknande till er som inte ska göra det? Låt var och en göra som dom vill. Varför såras bara för att ni inte håller med?
Otroligt bra sagt. Hear Hear!
Jag önskar verkligen att världen runt mig kommit så långt att jag kunde ge dig förbehållslöst rätt på den punkten.
Men jag ser så mycket av hur småsaker sätter tonen för hur man blir uppfattad av andra och därmed vilket spelrum ens fria vilja och val har i vardagen att jag inte kan låta bli att betona deras symboliska betydelse, som sen överförd får praktisk verklig vardagsinnebörd.
Men varför ska man bry sig och ta hänsyn till vad andra tillskriver och lägger för värderingar på en? Om man låter det inskränka på ens val så har man ju ingen egen vilja. Hur ska man kunna leva sitt liv som självständig människa om man ständigt ska rätta sig efter vad som förväntas av en? Utveckling sker just genom att männsikor bryter mönstret och avviker från det som tillskrivits dom.
SKÄRPNING BRUDAR!!!!
Respektera nu andras åsikter!!!!!! *DÄRMED BASTA*
Hur svårt kan det vara?????
Uppför er!!! *MORR*
I DAGENS "FRIA" SAMHÄLLE SÅ FÅR VÄL ALLA GÖRA SOM DE VILL!!!!
BER SNART NÅGON TA BORT DENNA TRÅDEN DÅ UPPFÖRANDET ÄR UNDER KRITIK! (
SKÄRPNING BRUDAR!!!!
Uppför er!!! *MORR*
SKÄRPNING BRUDAR!!!!
Uppför er!!! *MORR*
Ja, jag upplever att kvinnor som ställer upp på symboler som jag uppfattar som patriarkala (oavsett hur de själva ser på eller tolkar dem) bidrar till att förminska utrymmet för min fria vilja och fria handlande. Och på samma sätt uppfattar kvinnor som upplever sina val av dessa symboler sitt utrymme för fri vilja och handlande som förminskat.
Har någon mer rätt, i sak eller rätt att framföra sin åsikt? Skulle faktiskt inte tro det.
Men jag har hittills aldrig klagat på att någon som är för brudöverlämning framför den åsikten. Sen tar jag mig friheten att säga emot den. Däremot får man ofta höra som motargument att man borde låta bli att lägga sig i - dvs att man inte har rätt att framföra åsikter som inte är hejarop.