• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • Duchess

Hur påverkas du om jag inte använder lågenergilampor?

stenbruden skrev 2008-03-31 11:00:21 följande:
    men hur påverkas du om jag går med min pappa???????????????????
  • MyStyle

Jag håller fullständigt med stenbruden!
    Detta börjar likna en häxjakt. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle bli kallad "part of the problem" vad gäller kvinnoförtryck pga ett val jag gjort angående mitt privata bröllop.
    Och jag kan intyga att alla våra gäster känner mig och vet vad jag står för, och de vet att detta INTE har med något ägande att göra.
    Det är så hela den glada entusiasmen för att planera bröllopet försvinner iom det här. Är det någon som hackar på er för val ni gjort ang. era bröllop? För jag kan inte tala om hur smickrande det är... (sarkasm)
    Dessutom tänker jag gifta mig kyrkligt. Jag har dessutom valt kyrkan av en anledning. Och tänker inte ändra det till borgerligt för att det finns folk som inte håller med mig om mina val.

stenbruden skrev 2008-03-31 10:46:29 följande:
    Jag gifter mig borgerligt och måste ändå anklagas för att jag inte står upp för kvinnors rättigheter. Det är ju inte precis så att världen kommer att få reda på hur vi gör på vårt bröllop och jag är övertygad om att INGEN av våra gäster tycker att det är fel. Såpass känner jag mina nära och kära. Sen vad jag gör annars för kvinnors rättigheter är ett helt annat forum. Även jag använder lågenergi lampor, det ena utesluter inte det andra.Vad ni är ute efter är som jag ser det en världsbild.. Men det är ju ingen som ser på brudöverlämning på det sättet i Sverige som man kanske gör i tex muslimska länder. Det är inte samma sak för mig som det är för tjejen som nämndes som är muslim.Precis som skrevs ovan så utnyttjar jag min rätt som MÄNNISKA att stå upp för vad jag vill och väljer det som jag vill. Ni förtrycker mig mer än någon annan har gjort i detta ämnet.Varför ska inte jag få välja hur jag vill att mitt brudfölje ska se ut utan att behöva ta skit från er, ni har ju ingen aning vad jag gör för övrigt i livet!!!
  • Duchess

MyStyle,
    menar du att vi som är emot brudöverlämning ska låta bli att säga något om det?

Oavsett om man är för eller emot så torde det vara uppenbart för alla att det är en kontroversiell fråga. Jag tycker att det är bra att den diskuteras. Det gör att båda sidor blir mer medvetna om den andra sidans argument, och att det rent allmänt höjer medvetandet om det kontroversiella. Sedan finns det naturligtvis ingen här som kan hindra dig eller någon annan från att välja brudöverlämning (förutom er vigselpräst, men det är ju en annan aspekt av saken).

• sara gärdin

Ska gå in med min pappa. MEN han kommer inte att lämna över mig. Han kommer gå med till den sista bänkraden och sen kommer jag att gå själv fram till min blivande make. Är det då fel också eller????

• MyStyle

Så ska vi oxå göra. Och prästen kommer inte direkt att fråga: vem lämnar över bruden?
    Utan det handlar om att pappa följer med mig vägen genom kyrkan, sen går jag uppför trappan själv.

Duchess,
    Jag har inget emot att uttrycka sina åsikter, det är viktigt att få göra så! Men när man blir uppmanad att byta från kyrkligt till borgerligt för att man är av en annan åsikt, eller att man kämpar emot kvinnors rättigheter pga ett val jag gjorde (vilket kan vara väldigt sårande), när jag var liten redan, till vårt bröllop (som ingen annan har med att göra egentligen) där är häxjakten.

Som jag skrev ovan så tycker jag det är skillnad om pappan följer hela vägen till altaret och säger att han lämnar över bruden, det kan jag hålla med om är lite "overkill" men när man, som de flesta här i Sverige väljer, bara blir eskorterad (eller vad man ska kalla det) fram (nästan ända fram) är en annan sak. Och två väldigt olika saker...
    sara gärdin skrev 2008-03-31 11:10:59 följande:

Ska gå in med min pappa. MEN han kommer inte att lämna över mig. Han kommer gå med till den sista bänkraden och sen kommer jag att gå själv fram till min blivande make. Är det då fel också eller????
  • Duchess

Men när du väljer en kyrklig vigsel så har någon annan faktiskt med ditt val att göra, nämligen kyrkan. Det du väljer är en gudstjänst där du och din (blivande) make är huvudpersoner, men likväl är det en gudstjänst. Alla gudstjänster innehåller mängder med symboler och riter. Vilken färg som prästen har på stolan, vilka (och hur många) blommor som finns på altaret, när man sitter upp/står ner... allt det, och mer därtill, förmedlar ett budskap. Brudöverlämningens budskap förmedlar en kvinnosyn som Svenska Kyrkan inte står för, och det är därför de flesta präster inte tillåter den.

Jag förstår inte heller resonemanget om att det inte spelar någon roll om man väljer brudöverlämning eller inte, utifrån ett perspektiv med kvinnliga rättigheter. De val jag gör i livet skickar signaler till min omgivning om hur jag vill leva, och vad jag tycker och tänker.

Jag berättade i ett tidigare inlägg om invandrarkvinnan som frågade mig hur det kunde kommma sig att svenska kvinnor - vars frihet och självständighet hon beundrar - frivilligt "går in under förtrycket" igen. Har du något bra svar som jag kan förmedla till henne?

MyStyle skrev 2008-03-31 11:20:20 följande:
    Duchess,Jag har inget emot att uttrycka sina åsikter, det är viktigt att få göra så! Men när man blir uppmanad att byta från kyrkligt till borgerligt för att man är av en annan åsikt, eller att man kämpar emot kvinnors rättigheter pga ett val jag gjorde (vilket kan vara väldigt sårande), när jag var liten redan, till vårt bröllop (som ingen annan har med att göra egentligen) där är häxjakten.Som jag skrev ovan så tycker jag det är skillnad om pappan följer hela vägen till altaret och säger att han lämnar över bruden, det kan jag hålla med om är lite "overkill" men när man, som de flesta här i Sverige väljer, bara blir eskorterad (eller vad man ska kalla det) fram (nästan ända fram) är en annan sak. Och två väldigt olika saker...sara gärdin skrev 2008-03-31 11:10:59 följande:
  • stenbruden

Ja du kan säga till henne att för oss är det inte förtryck eftersom vi gör det frivilligt, VI väljer ju det själva!

Nä det påverkar knappast dig att vi väljer det på vårt privata bröllop! Du hade inte ens vetat om det om jag inte hade sagt det här. Så kom inte och jämför med lågenergilampor... Det är en helt annan sak, miljö väder och vind påverkar givetvis alla.

Men hur jag gör på privata tillställningar har ingen påverkan på andra människor, som sagt ingen på vårt bröllop har något emot det.

MyStyle - vi får helt enkelt skita i dessa översittare till feminister och se positivt på vårt val!

• MyStyle

Du kan ju kanske säga, att trots att många ser det så, så är det många i Sverige som gör det som en gest av kärlek till sin far. Det är en ära för fadern att följa bruden på en av hennes viktigaste dagar i sitt liv. Att fadern INTE följer med hela vägen fram och prästen INTE frågar: Vem som lämnar över bruden.
    Den biten finns inte med.
    Här handlar det inte om att "frivilligt gå in i förtrycket" igen, eftersom äganderätt av en människa inte existerar i den bemärkelsen som det kanske gör i ett muslimskt land.
    Hon kanske inte förstår det, men det vore ju inte första gången en människa av annan kultur inte förstår sig på nåns val av en annan kultur.

• stenbruden

Precis det handlar inte om "överlämning" utan att man helt enkelt går med sin pappa, styvpappa i mitt fall, till sin m2b. Det kan ju vara vem som helst, även en kvinna, så det borde ju inte spela någon roll egentligen. Det borde ju inte vara mer ok för er att bli verkligen överlämnad av sin mamma, hon kanske har varir en helvetiskt mamma hela ens liv och kräver det själv.
    Att jag valde min styvpappa beror helt och hållet på att det är det finaste jag kan ge honom och jag vill gärna ha honom vid mn sida den dagen. Min m2b vill absolut inte se mig innan så då blev det en självklarhet för oss.
    Man ska ju inte skilja på män och kvinnor, det är ju det jämnställdheten handlar om. Inte att straffa män för att kvinnor har fått lida. Alla män är inte skitstövlar bara för att de är män. Kvinnor kan vara/är oftast mycket värre!!!

• Duchess

stenbruden,

jag kan inte se att man skulle straffa män på något vis för att man inte tillåter brudöverlämning. Jag tycker inte heller att män är skitstövlar. Sådana finns naturligtvis av båda kön, men det är en annan historia.

För mig personligen har den här frågan två dimensioner.

Dels handlar det om brudöverlämning som en del i Svenska Kyrkans vigsel. Eftersom jag själv är engagerad i (och har jobbat inom) Svenska Kyrkan så är det en fråga som berör mig. Ju mer jag förstår av djupet och styrkan i den kyrkliga liturgin, desto starkare blir min uppfattning om att brudöverlämning inte hör hemma i en vigselgudstjänst.

Det handlar också om brudöverlämning i största allmänhet. Jag menar, som jag också skrivit tidigare, att det helt enkelt inte fungerar att bara bestämma sig för att en rit eller symbolhandling ska ha en annan innebörd än dess ursprung och kärna. Visst kan symboler och riter ändra innebörd, men det är en sociologisk samhällsprocess som vanligen tar många generationer. När underordning och omyndighet är en levande verklighet för många kvinnor än idag så tycker jag inte att det känns aktuellt att ta upp frågan om en omvärdering av brudöverlämningens innebörd. Om det gör mig till en "översittare till feminist" så kan jag leva med det.