• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • stenbruden

Precis My style!

Låt oss få njuta av planeringen lika mycket som ni! Orkar inte hålla på att försvara mig emot er feminister, ska jag som kvinna behöva det överhuvudtaget förresten?!!!!!

Jag är överlycklig över mitt bröllop och min kärlek. Och jag vill ha min styvpappa vid min sida den dagen. PUNKT! Låt mig få vara glad!

• Duchess

Jag tycker inte alls att man alltid bör hålla sig inom gränserna. Ibland kan det vara rätt att göra saker som är stötande för andra människor.

För mig är det stötande att brudöverlämning förekommer i Svenska Kyrkan. Gudstjänsten är fylld av symbolik, och den symbolik som brudöverlämningen har stämmer inte överens med Svenska Kyrkans syn på man, kvinna och äktenskap.

Väljer man en borgerlig vigsel, eller en vigsel inom ett annat samfund, så kan jag naturligtvis också tycka att det är tråkigt med brudöverlämning, men då stämmer symboliken bättre med resten av vigseln och tanken med den.

Och ja, det påverkar andra vad jag gör. Det är därför jag t ex köper rättvisemärkta varor, använder lågenergilampor, sorterar mina sopor och gick in med min man när vi vigdes.

stenbruden skrev 2008-03-29 14:55:32 följande:
    Men ärligt talat så bör man väl alltid hålla sig inom gränsen för vad som kan vara stötande för andra människor. Vad är det stötande för andra att jag går med min styvpappa.Detta är så löjligt!På vilket sätt påverkar det någon annan om jag gör det??? Alla vet ju att jag gör det av egen fri vilja, sluta tracka nu!!!!!
  • Duchess

På många ställen i världen är det fortfarande en smärtsam och konkret verkligen att kvinnor inte anses vara myndiga, och inte själva får välja sin make. Den dag alla kvinnor och män har samma värde och ställning i samhället så är jag fullt beredd att ta ett snack om hur vi ska se på symboliken i brudöverlämning. Men världen är större än vårt eget land. Och inte ens här får alla kvinnor bestämma själva över alla aspekter av sina liv....

MyStyle skrev 2008-03-29 14:56:03 följande:
    Ärligt talat så förstår jag inte heller diskussionen. Jag anser mig vara jämlik min m2b. Och jämställd alla andra män och kvinnor för den delen. Och om jag väljer att gå in med min pappa så ska väl jag få göra det eller. Hur kan någon bli stött av det om det är mitt eget fria val? Man kan ju ta upp diskussionen när det används enbart som tvång pga en tradition...
  • Garonne

Det är helt frivilligt att delta i denna diskussion.

stenbruden skrev 2008-03-29 14:59:44 följande:
    Precis My style!Låt oss få njuta av planeringen lika mycket som ni! Orkar inte hålla på att försvara mig emot er feminister, ska jag som kvinna behöva det överhuvudtaget förresten?!!!!!Jag är överlycklig över mitt bröllop och min kärlek. Och jag vill ha min styvpappa vid min sida den dagen. PUNKT! Låt mig få vara glad!
  • Duchess

Väljer du en borgerlig vigsel är det naturligtvis en helt annan sak. Då försöker du ju inte få in ett moment i vigselgudstjänsten som symboliserar något annat än den övriga delen av vigseln.

Masha skrev 2008-03-29 14:58:30 följande:
    För min del tycker jag feminismen är kvinnoförtryckande då den uppenbarligen inte respekterar att jag gör som JAG vill om jag går in med pappa. Det är tydligt att det finns mallar som måste följas för att man inte skall anses vara förtryckt som kvinna. Varför respekteras inte MIN vilja om vem jag vill ha som stöttepelare den dagen. Det skulle lika gärna kunna vara mamma, bror eller syster som följer mig fram. Det viktiga är ju att jag känner att det är rätt för mig.
  • Garonne

Du är klok som en bok! :)

Duchess skrev 2008-03-29 15:02:36 följande:
    På många ställen i världen är det fortfarande en smärtsam och konkret verkligen att kvinnor inte anses vara myndiga, och inte själva får välja sin make. Den dag alla kvinnor och män har samma värde och ställning i samhället så är jag fullt beredd att ta ett snack om hur vi ska se på symboliken i brudöverlämning. Men världen är större än vårt eget land. Och inte ens här får alla kvinnor bestämma själva över alla aspekter av sina liv....
  • MyStyle

Hur kan jag påverka kvinnors ställning i tex Afghanistan genom att inte gå in med min pappa, när jag inte ens kan påverka skillnaden mellan min egen lön och en mans lön med samma ställning på samma företag...

Duchess skrev 2008-03-29 15:02:36 följande:
  • MyStyle

Bara ett exempel på skillnad mella män och kvinnor i vardagen alltså...

• Duchess

Så om man inte kan se konkreta, direkta resultat av sitt agerande så behöver man inte agera föredömligt? Tja, så kan man ju också se det. Jag tänker fortsätta köpa rättvisemärkta varor ändå.

MyStyle skrev 2008-03-29 15:05:57 följande:
    Hur kan jag påverka kvinnors ställning i tex Afghanistan genom att inte gå in med min pappa, när jag inte ens kan påverka skillnaden mellan min egen lön och en mans lön med samma ställning på samma företag...
  • Garonne

Visst är det tråkigt, men jag förstår inte riktigt varför man måste ta ett steg i helt fel riktning bara för det? För mig handlar det inte om vad denna lilla gärning gör för skillnad för en kvinna på andra sidan jorden. För mig är det ett ställningstagande.

MyStyle skrev 2008-03-29 15:07:22 följande:
    Bara ett exempel på skillnad mella män och kvinnor i vardagen alltså...