Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Precis My style!
Låt oss få njuta av planeringen lika mycket som ni! Orkar inte hålla på att försvara mig emot er feminister, ska jag som kvinna behöva det överhuvudtaget förresten?!!!!!
Jag är överlycklig över mitt bröllop och min kärlek. Och jag vill ha min styvpappa vid min sida den dagen. PUNKT! Låt mig få vara glad!
Jag tycker inte alls att man alltid bör hålla sig inom gränserna. Ibland kan det vara rätt att göra saker som är stötande för andra människor.
För mig är det stötande att brudöverlämning förekommer i Svenska Kyrkan. Gudstjänsten är fylld av symbolik, och den symbolik som brudöverlämningen har stämmer inte överens med Svenska Kyrkans syn på man, kvinna och äktenskap.
Väljer man en borgerlig vigsel, eller en vigsel inom ett annat samfund, så kan jag naturligtvis också tycka att det är tråkigt med brudöverlämning, men då stämmer symboliken bättre med resten av vigseln och tanken med den.
Och ja, det påverkar andra vad jag gör. Det är därför jag t ex köper rättvisemärkta varor, använder lågenergilampor, sorterar mina sopor och gick in med min man när vi vigdes.
På många ställen i världen är det fortfarande en smärtsam och konkret verkligen att kvinnor inte anses vara myndiga, och inte själva får välja sin make. Den dag alla kvinnor och män har samma värde och ställning i samhället så är jag fullt beredd att ta ett snack om hur vi ska se på symboliken i brudöverlämning. Men världen är större än vårt eget land. Och inte ens här får alla kvinnor bestämma själva över alla aspekter av sina liv....
Det är helt frivilligt att delta i denna diskussion.
Väljer du en borgerlig vigsel är det naturligtvis en helt annan sak. Då försöker du ju inte få in ett moment i vigselgudstjänsten som symboliserar något annat än den övriga delen av vigseln.
Du är klok som en bok! :)
Hur kan jag påverka kvinnors ställning i tex Afghanistan genom att inte gå in med min pappa, när jag inte ens kan påverka skillnaden mellan min egen lön och en mans lön med samma ställning på samma företag...
Bara ett exempel på skillnad mella män och kvinnor i vardagen alltså...
Så om man inte kan se konkreta, direkta resultat av sitt agerande så behöver man inte agera föredömligt? Tja, så kan man ju också se det. Jag tänker fortsätta köpa rättvisemärkta varor ändå.
Visst är det tråkigt, men jag förstår inte riktigt varför man måste ta ett steg i helt fel riktning bara för det? För mig handlar det inte om vad denna lilla gärning gör för skillnad för en kvinna på andra sidan jorden. För mig är det ett ställningstagande.