Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Suck, hur kommer det sig att så många inte förstår VAD man reagerar på? Jag reagerar inte på att duchess m.fl. har andra åsikter, det är ju pga av att alla tycker olika som demokrati uppstått vilket är bra! Det jag reagerat på är att man valt att framföra sina åsikter på fel ställe. I en så tydlig tråd som "finns det fler som gör såhär?" är inte det givna svaret "du gör fel enligt mig". Eller tycker ni verkligen det? Och kom inte med det där "man har rätt att säga vad man tycker, det är bra att man får se det från ett annat håll" m.m., för det kunde TS isåfall fått höra i en annan tråd. Jag gav tom. förslag på att starta en tråd för "icke-pappaöverlämning" och där kan de som är intresserade gå in och läsa.
Varför ska vi annars döpa trådarna om man ska skriva om vadsomhelst i svaren? Det här blir ju dessutom så absurt när man måste förlöjliga saker som egentligen kan symbolisera något fint...
Duchess - jag tror säkert att det du säger är sant, men jag vill bara påpeka att det finns dubbla budskap i vissa ritualer, som det du skrev om med vit klänning - det symboliserar säkert både oskuld och välstånd. Och brudöverlämningen kanske eg. borde vara en brudgumöverlämning
Nej Herregud nu kommer "brudgumsöverlämnings"-motståndarna starta en diskussion, bäst jag lämnar denna tråd nu....
Lycka till ni som ska ha brudöverlämning och ni som är emot det tyck till om det på en annan tråd!
Detta är nog i sådant fall det första forum som jag har varit på där trådarna inte får byta riktning. Det är väl snarare regel än undantag...
Jo brudoverlamning HADE kanske en koppling till kvinnans osjalvstandighet. I dagslaget har det ingen som helst koppling till det. Tank om man skulle tanka och grunna pa symboliken i allt man gor hela tiden, vilket trakigt liv man maste fa och sa manga manniskor man maste upprora (exempelvis om jag nekade min far att leda mig uppfor gangen bara for att manniskor jag inte kanner och som inte langre lever anvande den traditionen pa att annat satt och jag inte ville upprora dem?!) Lev har och nu och tank pa de manniskor du har i din narhet istallet for folk du aldrig kant, ar mitt motto.
Ja ghade inte tänkt att lägga mig i den här tråden mer, men jag bara känner att jag måste.
Stardusty: Frågan handlar inte alls om var vi kan debattera detta. Du debatterar det, men knappast någon annan. Vidalila har tex påstått att kritisera andras åsikter är det samma som att inte respektera deras rätt att ha en avvikande åsikt. Detta har jag argumenterat emot.
Bride in England: Det du påstår är direkt felaktigt. En symbolhandling försvinner inte. Du får gärna gå in med din pappa, men jag vänder mig emot nykonservatismen som gör att fler och fler anammar gamla traditioner som symboliserar något helt annat än jämställdhet och modernitet. Att böra nia folk igen är ett annat exempel på detta, liksom att ringa och be om tillåtelse att fria hos sin svärfar.
Hur påverkar det mig om folk jag inte känner lämnas över av sina fäder? Jag gillar inte den utvecklingen och jag skulle bli fruktansvärt ledsen och besviken om en eventuell framtida dotter frågar min blivande man om han vill lämna över henne när hon gifter sig. Jag vet att min blivande man skulle känna precis lika dant.
Och ni som ska överlämnas: Varför er pappa? Varför inte både mamma och pappa (jag vet att någon ska överlämnas av både, men de flesta här ska inte det)? Varför är pappa mer "värd" än mamma? Kan ni tänka er att det ligger någon bakomliggande struktur till att just pappa ska överlämna er till er blivande make? Om detta är en så fin gest varför inte ge den till mamma? Kan det verkligen inte ligga någon gammal symbolik där och spöka?
Min symbolik ar att jag kanner att jag vill ge min pappa en roll i brollopet eftersom han alltid far sta i bakgrunden, samt att det kommer att se jattevackert ut. Min mamma vill inte leda in mig for hon ar radd for att borja grata sa alla ser.
Sa en symbolhandling forsvinner inte? Vad sager du da om att vi dansar kring en stor snopp pa midsommar? Borde du inte tillverka ett kvinnligt konsorgan och dansa kring det istallet?
Enkelt svar på den frågan är :
För att min mamma inte har samma relation till mig som min pappa har. Min mamma har sagt upp kontakten med mig och min pappa har fortfarande (trots många bråk förr hållt kontakten med mig). Min mamma däremot kunde inte se tanken att se sin dotter lycklig utan sa upp kontakten.
Vi har pratat jag och min m2b om att hans mamma skulle följa honom fram (Just för att göra något totalt annorlunda) men vi kom snabbt fram till att hon varken skulle vilja det eller för att han vill det.
Sen så kan jag känna att visst man kan inte strunta i symboliken men samtidigt så lever vi med dubbelmoral. För någon gång i livet så har du gjort något som strider totalt mot symboliken trots att du vet att det är såå fel. Men vi är alla personer med egna erfarenheter och tankar på vad vi tycker är rätt och fel. Oavsett om det innebär att jag går in med min pappa eller mamma så är det fel. Och om vi ska hårddra det så tror jag inte att det egentliga problemet ligger i brudöverlämning utan att vi kvinnor ska vara jämnlika män vilket är svårt eftersom vi har olika styrkor och svagheter.
Se upp nu kommer vi snart till både påskharen och jultomten...
Saker förändras och där med synen på saker...
Synen på sex innan äktenskapet har ju klart förändrats genom åren...
Olika saker betyder olika för olika människor.
Mycket är inte vad det en gång var.
Sveige och även andra länder blir mer och mer mångkulturella, seder blandas och ändras, både på gott och ont.
Brudöverlämning engagerar, så är det bara, det viktiga är att man vet vad den gamla symbolen var och funderar på om man tror att hälften av gästerna kommer att gå hem pga den gamla symboliken.Men att man gör det som en gest av kärlek och inte för den gamla betydelsen ser jag inte som ett problem.
Gör man det där emot just för att man vill stå för kvinnoförnedring är det i mina ögon lite värre men det är samtidigt inte mitt val.
Man ska stå för det man tycker, det är jätteviktigt men att bedriva korståg, för en religiös tro, ståndpunkt för brudöverlämmning eller vad det nu må vara, det känns inte ok man ska inte försöka pack på någon annan sin åsikt.
Diskutera kan vara riktigt intressant men när man har lagt fram alla argument och sitter och ältar samma skit hela tiden då är det dags att lägga ner.
När argumenten börjar ta slut kommer ofta hårda ord in istället.
Alla som följt denna tråd har uppfattat allas ståndpunkt.
Så lägg ner nu medans alla har heder i behåll, alla slutar försöka frälsa alla.
Nu lägger vi energin på våra bröllop och möts i nästa debatttråd och vem vet då kanske vi är på samma åsiktssida
Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-04-04 11:57:42 följande:
Bride in England skrev 2008-04-04 11:46:59 följande: