• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • Duchess

Jag vet inte om det är mig du riktar dig till?

I så fall: Jag har inte läst att någon skulle tycka att ni är konstiga om ni vill ha brudöverlämning. Det är ju fler och fler som vill ha det, så det är snarare vi som INTE vill ha det som i så fall är konstiga...

maniha skrev 2008-04-03 14:17:41 följande:
    Nä... jag é bara irriterad på alla som lägger sig i vårat och vill att vi ska förstå att de tycker att vi é konstiga. Om du förstår va jag menar
  • stenbruden

Kan inte ni söka er till ett politiskt debatt forum istället. Ni kommer inte att få oss att ändra oss och ni bör inte komma med argument angående detta heller eftersom detta inte är en tråd som handöar om det som ni debatterar.
    Tyckte jag såg en tråd för ett tag sen som hade rubriken " gå med pappa, rätt eller fel" sök er dit istället.

Precis som Masha skriver, när blev detta en politiskt debatt...
    Alla ska givetvis få ha åsikter men vart ska vi kunna prata om detta ifred utan era påhopp?

• Stardusty

Så om jag har förstått dig rätt så tycker du att man närsomhelst hursomhelst kan tvinga på folk sina åsikter om något de inte ens bett om? Väldigt knepig logik måste jag säga. Lika mycket som man får respektera att andra har en annan åsikt än en själv får man även respektera att de som har en annan åsikt vill kunna diskutera praktiska detaljer utan att någon lägger sig i. TS ville ju bara få höra om det finns fler än hon, inte varför de gör det och huruvida deras val är "rätt" eller ej. Mitt råd till dig är att starta en egen tråd typ "vi som inte ska gå in med pappa" och där kan ni ju diskutera er sak utan att någon annan blir irriterad. Och självklart skulle jag då respektera era åsikter och INTE lägga mig i er diskussion där.

Håller absolut med dig om att starka frågor är bra att ta del av och att man bör vara medveten om att de val man gör påverkar andra och ger någon slags reaktion. Men då ska man också diskutera dessa frågor på sin rätta plats. Jag är egentligen emot att ta löjliga exempel, men då du inte förstår mig måste jag göra det; säg att jag är emot att man gifter sig i vitt för att det är oskuldens färg och för att de flesta brudar inte är oskulder när de gifter sig. Så ser jag en tråd i stil med "vilken klänning ska jag välja" och så har TS i den tråden ett galleri som man ska välja klänning åt henne i. Skulle du tycka att det var okej att jag i den tråden började predika om att hon inte kan gifta sig i vitt och borde välja någon annan färg då? Och att jag fortsatte fastän flera sagt åt mig att det inte var vad TS frågade efter?

Anledningen till att det så ofta blir heta diskussioner i dessa ämnen är ju att de är kontroversiella. Det betyder inte att någon av oss härinne kan hindra varandra från att göra på ena eller andra sättet. Det jag tycker är bra med debatterna är för det första att vi alla inser att vissa frågor är kontroversiella. Väljer man barnfritt bröllop / brudöverlämning / kuvertavgift så är det bra att veta att det kan uppfattas negativt av andra människor och väcka starka reaktioner. Då är man mer beredd om/när reaktionerna kommer.

Har man dessutom läst och deltagit i diskussioner om ämnet så hoppas jag att man får en större förståelse för den "andra sidans" argument. Ett eget exempel: jag hade själv inte förstått att så många tyckte att kuvertavgift var något fult. Efter att ha läst många debatter så har jag dels insett det kontroversiella, och också fått en större förståelse för båda sidors argument.

Samma sak hoppas jag gäller med t ex brudöverlämning. Om alla inser att det faktiskt är en kontroversiell fråga, och dessutom får höra argument från båda sidor - då har vi väl kommit en bra bit på vägen?

• stenbruden

Ni påstår att ni inte debatterar detta för att förbjuda oss eller hindra oss utan för att ni ska få berätta hur ni ser på det.
    Ok vi har fattat hur ni ser på det, går inte att missa.
    Så varför fortsätter ni älta samma saker om detta?

• Duchess

Jag har inte försökt få bort dig härifrån bara för att du har en annan åsikt än vad jag har. Varför är du så angelägen om att min åsikt inte ska framföras i den här tråden?

Jag tror nog att du får leva med att samexistera här på forumet tillsammans med oss som inte tycker som du

stenbruden skrev 2008-04-03 14:24:45 följande:
    Kan inte ni söka er till ett politiskt debatt forum istället. Ni kommer inte att få oss att ändra oss och ni bör inte komma med argument angående detta heller eftersom detta inte är en tråd som handöar om det som ni debatterar. Tyckte jag såg en tråd för ett tag sen som hade rubriken " gå med pappa, rätt eller fel" sök er dit istället. Precis som Masha skriver, när blev detta en politiskt debatt...Alla ska givetvis få ha åsikter men vart ska vi kunna prata om detta ifred utan era påhopp?
  • Bride in England

Hjalp, pagar den har diskussionen fortfarande?! Varfor gifter ni er da, ni som ar sa emot symboliken bakom det hela? Oh dear I say...

• Duchess

Men vilka konsekvenser skulle det upplägget få i praktiken? Alla som tycker på ett visst sätt får hålla till i tråd A. Alla som tycker annorlunda i tråd B. Det tycker jag luktar lite för mycket åsiktspolis för min smak.

Jag är själv moderator på ett stort internetforum. Något jag snabbt lärde mig är att man inte kan uppfostra internet. Jag äger inte den tråd som jag skapar. Det jag skapar är ett startinlägg, och utifrån det så kommer andra att lämna sina egna tankar och funderingar kring ämnet.

Jag tror att vi är helt överens om att personangrepp och andra elakheter inte ska förekomma. Den som nedlåter sig till sådant har, i mina ögon, redan förlorat diskussionen. Att ha fler moderatorer är ett sätt att motverka detta. Tyvärr tror jag dock att vi alltid får leva med ett visst mått av personangrepp så länge vi har yttrandefrihet. Det är priset vi betalar.

För övrigt är det inte så att vita brudklänningar symboliserar oskuld, men det är en annan diskussion.

Stardusty skrev 2008-04-03 14:25:33 följande:
    Så om jag har förstått dig rätt så tycker du att man närsomhelst hursomhelst kan tvinga på folk sina åsikter om något de inte ens bett om? Väldigt knepig logik måste jag säga. Lika mycket som man får respektera att andra har en annan åsikt än en själv får man även respektera att de som har en annan åsikt vill kunna diskutera praktiska detaljer utan att någon lägger sig i. TS ville ju bara få höra om det finns fler än hon, inte varför de gör det och huruvida deras val är "rätt" eller ej. Mitt råd till dig är att starta en egen tråd typ "vi som inte ska gå in med pappa" och där kan ni ju diskutera er sak utan att någon annan blir irriterad. Och självklart skulle jag då respektera era åsikter och INTE lägga mig i er diskussion där. Håller absolut med dig om att starka frågor är bra att ta del av och att man bör vara medveten om att de val man gör påverkar andra och ger någon slags reaktion. Men då ska man också diskutera dessa frågor på sin rätta plats. Jag är egentligen emot att ta löjliga exempel, men då du inte förstår mig måste jag göra det; säg att jag är emot att man gifter sig i vitt för att det är oskuldens färg och för att de flesta brudar inte är oskulder när de gifter sig. Så ser jag en tråd i stil med "vilken klänning ska jag välja" och så har TS i den tråden ett galleri som man ska välja klänning åt henne i. Skulle du tycka att det var okej att jag i den tråden började predika om att hon inte kan gifta sig i vitt och borde välja någon annan färg då? Och att jag fortsatte fastän flera sagt åt mig att det inte var vad TS frågade efter?
  • Duchess

Jag gifte mig av tre skäl, utan inbördes rangordning:

* Det är en juridisk födel i många sammanhang att vara gift.
    * Jag och min man är kristna, och ville inleda vårt liv tillsammans med att få Guds välsignelse över vår relation.
    * Det är en utmärkt anledning att få ställa till med en rejäl fest, vilket vi också gjorde

Bride in England skrev 2008-04-03 14:42:19 följande:

Hjalp, pagar den har diskussionen fortfarande?! Varfor gifter ni er da, ni som ar sa emot symboliken bakom det hela? Oh dear I say...
  • Stardusty

Duchess - Jag börjar, med många andra, undra vad det är du vill egentligen. Jag tycker att din diskussion inte längre handlar om pappa eller inte, utan nu handlar det om ens rätt till åsikt och det måste du väl ändå hålla med om inte är rätt tråd för det?
    Om du nu är moderator någon annanstans så torde du veta hur man startar en tråd - go ahead och starta en ny som handlar om det du vill diskutera! Det brukar jag göra, jag startade en om jobbiga ex, inte skulle jag väl mitt i någons tråd om något helt annat börja prata om ett jobbigt ex???

Du missförstår mig igen, jag är för yttrandefrihet och har redan sagt att jag accepterar vad du/ni tycker. Men det jag menar med att det inte funkar i praktiken är att man tyvärr måste välja var man vill publicera sin åsikt. Jag är exempelvis djurvän och tycker inte att djurhållningen i många länder är okej, men skulle inte i en tråd här som handlar om vilken mat man ska ha börja predika om att det är fel att de ska äta kött och att de måste vara beredda på att folk i deras omgivning kan reagera. För tyvärr är det ju så att er åsikt överlag är i minoritet, ingen av de jag känner eller någon i min släkt tycker som ni, därmed borde mitt bröllop, om jag skulle gå med min pappa, inte väcka någon som helst reaktion, så vilka reaktioner är det då jag ska vara beredd på enligt dig??

Och jo, vitt symboliserar visst oskuld, googla det.

• stenbruden

Men vart tycker du att vi ska kunna prata om saker som vi vill utan att behöva höra era argument till att vi gör fel hela tiden. Jag tycker att ni ska starta en egen tråd där den här debatten hör hemma!!!!!!! Jag debatterar gärna men då går jag in i den med en åsikt om för eller emot är frågan. Här handlar det inte om det. Du måste ju ärligt talat även själv erkänna att denna tråden inte handlar om för eller emot???

Duchess skrev 2008-04-03 14:37:42 följande:
    Jag har inte försökt få bort dig härifrån bara för att du har en annan åsikt än vad jag har. Varför är du så angelägen om att min åsikt inte ska framföras i den här tråden? Jag tror nog att du får leva med att samexistera här på forumet tillsammans med oss som inte tycker som du