• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • Stardusty

Jag förstår din tanke, men vad är det som säger att kvinnligt och manligt är bakåtsträvande och att det hindrar dig från att välja från ett brett spektrum? Går det inte att kombinera?

Har aldrig trott att alla feminister inte rakar sig under armarna eller är grovhuggna - jag har faktiskt tittat på era profilbilder och ni ser inte MANLIGA ut någon av er
    Däremot är det ju synd att vissa feminister just gör så för att visa på att "vi kan också" och då har man ju tagit ett steg bakåt egentligen genom att förstärka vad som är manligt och inte. Har läst mkt om genus, skrev en C-uppsats om det, lustigt att vi kvinnor i så många år försökt passa in i männens värld genom att försöka vara som de. Ex. kvinnliga chefer som är dominanta och "manliga", tjejer i mansdominerande yrken som börjat snusa, slutat använda kjol m.m. för att passa in, kvinnor som följer mäns jargong för att vara "en i gänget"...
    Lite OT kanske men visst är det intressant?

Tycker inte att varken du eller nån annan hindrar kvinnor från att vara kvinnliga, däremot att vissa försökt tvinga på sina åsikter på någon som inte vill ha dem. Men vår senaste diskussion har varit väldigt givande, intressant hur man ser saker från olika vinklar, eller hur?

• Stardusty

Såg ditt sista inlägg nu, att vi människor delar in folk i fack är inget vi kommer ifrån, det gör du också omedvetet när du träffar en ny person, om det sen är pga kön, yrke, klädstil, ålder, etnicitet spelar mindre roll. Fördomar om kön existerar parallellt med kunskap om kön. Eller rättare sagt, det vi tror stämmer överens med ett kön. Jag tycker absolut inte att man ska utesluta ett kön från något som domineras av det andra könet och tycker det är fel att man som kvinna i ett mansdominerat yrke får kommentare som "hur ska du som liten tjej klara vårt yrke?", men tycker att det är helt okej att man klassar vissa yrken eller aktiviteter som typiskt kvinnliga eller manliga.

• anne på grönkulla

Jo, jag hoppas ju att det ska gå att kombinera, men att då främja en bild av kvinnor som passiva objekt strävar bort från det.

Sen ser jag en skillnad mellan att konstatera att vissa yrken domineras i antal utövare av kvinnor eller män och att klassificera yrket som sådant som kvinnligt eller manligt. Dessutom ogillar jag att yrkena därmed tenderar att värderas olika i status och lön.

Och som chef måste man ha respekt med sig och peka med hela handen och få igenom sina beslut, oavsett om man är man eller kvinna. Sen kan man naturligtvis nå fram till beslut på olika sätt, förhålla sig olika relationsinriktat till sina medarbetare etc - men auktoritet måste man ha för att kunna arbetsleda effektivt.

• Stardusty

Jag tycker att det blir fel när man bildar sig en uppfattning om något genom att bara titta på det extrema. Du skriver att yrkena värderas olika i status och lön, men så är det inte i alla yrken. Det regleras av kollektivavtal m.m. Sen tycker jag återigen att statistiken säger sitt, om nu 8 av 10 bussförare är män så är det väl ett typiskt manligt yrke? Ser ingen statusskillnad eller löneskillnad i det... Bara ett faktum.

Auktoritär är inte lika med manlig, det jag menar är att många kvinnliga chefer tenderar att vara "manliga" för att det är så de tror att en chef bör vara.

• anne på grönkulla

Vad är det som är extremt med det jag ser?

Och statistiken säger i mina ögon bara just det, att 8 av 10 inom en viss yrkeskår - inte nåt om vilka egenskaper yrket har eller vilket värde det borde ges. Men fakta säger också att yrken med flest kvinnor i de flesta fall (lyckligtvis inte i alla) ligger lägre lönemässigt än yrken med flest män.

Jag känner också väl till samhällen där t ex sjuksköterskor nästan uteslutande är män, dessutom samhällen som i våra ögon uppfattas som mycket mer machodominerade än vårt eget. Vad säger det om genetiken och statistiken?

• anne på grönkulla

Vad är det som är extremt med det jag ser?

Och statistiken säger i mina ögon bara just det, att 8 av 10 inom en viss yrkeskår - inte nåt om vilka egenskaper yrket har eller vilket värde det borde ges. Men fakta säger också att yrken med flest kvinnor i de flesta fall (lyckligtvis inte i alla) ligger lägre lönemässigt än yrken med flest män.

Jag känner också väl till samhällen där t ex sjuksköterskor nästan uteslutande är män, dessutom samhällen som i våra ögon uppfattas som mycket mer machodominerade än vårt eget. Vad säger det om genetiken och statistiken?

• feministbrud

Det anses ofta typiskt kvinnligt att laga mat. Varför är alla stjärnkockar män? Det anses kvinnligt att rida. Varför är majoriteten av ryttarstjärnor män?

Kan det inte vara så att män lyckas bättre i livet därför att de FÖRVÄNTAS göra det? Jag tycker att din statistik haltar lite när du säger att exempelvis att köra buss är manligt. Som Anne skriver så är det i andra länder så att skjutsköterskor är män. Jag ahr varit i flöera muslimska länder där kvinnor inte jobbar i lika stor utsträckningning. Där jobbar ju män i de sk kvinnoyrkena.

Och precis som Anne skriver så är det ju så att det som är manligt = mer värt. Du hänvisar till kollektivavtal, men varför tjänar en djurskötare mer än en barnskötare? Det vi menar är att det har med kön att göra och att det är våra föreställningar om manligt och kvinnligt och bra och dåligt att göra.

• feministbrud

Detta är ju det roligaste som finns ;o)

lycklig78 skrev 2008-04-06 20:24:18 följande:
    Men jisses.... Hur ORKAR ni?
  • lycklig78

Starta en femisnist eller inte tråd då

OT ställer en enkel fråga.