• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • feministbrud

Du får tycka det är hur töntigt du vill, men kyrkan är ett samfund som det är frivilligt att vara med i så är du med där så får du köpa deras principer eller kandidera till kyrkofullmäktige och försöka ändra dem.

Det där lät kanske lite taskigt, men jag är så trött på att folk verkar tycka att kyrkan ska ställa upp på allt som folk vill. Jag för egen del skulle vilja ändra på en massa saker i kyrkan, men istället för loyalty eller voice har jag valt exit.

lycklig78 skrev 2008-04-07 21:17:10 följande:
    Nä orkar inte och det intresserar mig inte. OCH tycker det är töntigt! En av anledningarna till varför vi inte gifter oss i kyrkan. Varför ska det handla om kvinnoförtryck när man vill det själv? Det är ett bevis på uppskattning från både mig och min far. Därför gör vi som vi vill.... Utanför kyrkan.
  • lycklig78
    feministbrud skrev 2008-04-07 21:37:23 följande:
    Du får tycka det är hur töntigt du vill, men kyrkan är ett samfund som det är frivilligt att vara med i så är du med där så får du köpa deras principer eller kandidera till kyrkofullmäktige och försöka ändra dem.Det där lät kanske lite taskigt, men jag är så trött på att folk verkar tycka att kyrkan ska ställa upp på allt som folk vill. Jag för egen del skulle vilja ändra på en massa saker i kyrkan, men istället för loyalty eller voice har jag valt exit.
    Men snälla du, jag skiter fullständigt i vad kyrkan tycker.
    Jag har gått ur det samfundet och de får styra och ställa hur de vill. Jag gjorde ett inlägg för att pappa ska lämna över mig och jag säger att vi gör det UTANFÖR kyrkan. Jag är alltså inte med.
  • Bride in England

Vad skont att du tycker att det ar OK

Jag tror inte att det finns sa manga som kanner lika manga kvinnor som man som alskar bilar. Men det ar nog svart att fa statistik pa sa dar far vi val alla ga efter egen erfarenhet.

Blir lite trott pa att feminister i denna trad forsoker fa de icke-feministiska argumenten till att lata som om att vi vill att man SKA tycka om bilar och kvinnor SKA tycka om barn. Som vi har papekat ett flertal ganger pratar vi om majoriteten, och det faktum att testosteron och ostrogen paverkar vissa (VISSA!!!!) egenskaper som man inte kan bortse ifran. Med det ICKE sagt att kvinnor inte far lov att meka med bilar eller man inte far lov att passa barn. Man far och kan ha vilka intressen man vill.

Men vissa gener ar fortfarande manliga och kvinnliga. Som nagon mycket klokt papekade, sker samma sak i djurvarlden. Det ar ju dels detta som gor att kvinnor och man dras till varandra (i vanliga fall - sjalvklart far man lov att vara homosexuell osv). Det hade ju varit saaaaaa supertrakigt om man inte fick lov att kalla varandra manlig eller kvinnlig langre. Yin och Yang, opposites attract. Maste alla vara lika?!?! Kvinnor har egenskaper som man inte brukar (BRUKAR) ha och man har egenskaper som kvinnor inte brukar (BRUKAR) ha, det ar val jattebra eller?

anne på grönkulla skrev 2008-04-07 19:38:55 följande:

Du hade väl fler influenser i livet? Eller så gillade du helt enkelt inte bilar?Det är helt OK.Men att säga att det är manligt att gilla bilar och vad de står för (fart o äventyr t ex) det köper jag inte rakt av. Jag känner minst lika många kvinnor som gillar bilar och att köra fort som män. Och jag gillar själv äventyr (om än inte just bilar så mycket) - jag har en stor förkärlek för att resa i konstiga avlägsna länder, vilket många uppfattar som äventyrligt. Jag tror inte det är medfött eller beror på kön, utan på att jag fick chansen att göra det mycket tidigt och fick upp ögonen för hur givande det är för mig. Alltså gillar JAG det.Bride in England skrev 2008-04-07 15:49:10 följande:
  • feministbrud

Det är klart att vi dras till skillnader, men jag tror att skillnaderna är större mellan individer än mellan könen. Jag har absolut inget emot att man är manlig eller kvinnlig och jag för egen del kommer aldrig att meka med bilar om jag inte måste. Det enda jag vill är att inte bli tillskriven egenskaper utefter mitt kön!

Och bride: Jag tror inte att gener påverkar vissa egenskaper. Jag väntar fortfarande på exemepel på vilka egenskaper som styrs av våra gener.

Jag tror till skillnad från dig att typsika manliga och kvinnliga egenskaper är skapade i det samhälle vi lever i och det har jag och andra försökt att exemplifiera med att jämföra med andra länder och genom att visa att många kvinnojobb är tunga.

• Bride in England

Det ar klart att diskriminering fortfarande pagar mellan konen, och mer sa i andra lander. Men den feministiska debatten gar lite overstyr dar nar man forsoker bevisa att kvinnor och man ar PRECIS likadana. Det ar vi ju inte! Men med det inte sagt att vi inte ska behandlas jamlikt. Jag tycker om att kallas kvinnlig, och jag tycker om att min man ar manlig. Vi gor precis lika mycket i hemmet men han ar fortfarande man och jag ar fortfarande kvinna.

Jag vill inte heller bli tillskriven egenskaper efter mitt kon. Jag sager bara att vissa egenskaper kan vara genetiskt betingade. Jag tror ocksa valdigt mycket pa arv och miljo, men inte BARA det. Det ar en blandning, som mycket annat.

Feminister paminner mig ibland om den dar vegetarianen i filmen "Om en pojke" (med Hugh Grant). Hon ar sadar overdriven i sina "beliefs" och sager allvarligt till sin son, som hon klär i gamla avlagda klader en storlek for stor eftersom hon INTE ska falla for kommersialismen, att hon skulle bli valdigt "besviken" om han gick till McDonald's. Paminner mig om vad nagon sa (minns inte vem) att hon skulle bli "besviken" om hennes dotter ville bli ledd in till sin brollopsceremoni av sin far. Det jag menar pa ar att det hela kan ga till overdrift och man tappar greppet om vad som egentligen ar viktigt har i livet - som i filmens exempel att hjalpa den stackars pojken att inte bli mobbad i skolan...

feministbrud skrev 2008-04-08 10:38:54 följande:
    Det är klart att vi dras till skillnader, men jag tror att skillnaderna är större mellan individer än mellan könen. Jag har absolut inget emot att man är manlig eller kvinnlig och jag för egen del kommer aldrig att meka med bilar om jag inte måste. Det enda jag vill är att inte bli tillskriven egenskaper utefter mitt kön!Och bride: Jag tror inte att gener påverkar vissa egenskaper. Jag väntar fortfarande på exemepel på vilka egenskaper som styrs av våra gener.Jag tror till skillnad från dig att typsika manliga och kvinnliga egenskaper är skapade i det samhälle vi lever i och det har jag och andra försökt att exemplifiera med att jämföra med andra länder och genom att visa att många kvinnojobb är tunga.
  • feministbrud

Då är vi överens till viss del iaf ;o)

För mig handlar inte feminism om att man måste göra vissa saker och inte får göra andra saker. Jag kommer itne att rycka någon dock ur en eventuell dotters hand eller tvinga en eventuelkl son att leka med densamma.

Jag tycker inte heller att det är bra att alla är lika. Och vi är inte lika. Jag och min pojkvän är ganska olika, men jag vill inte kalla det manligt och kvinnligt. Vi brukar skoja om att han vill ha en massa rosa blommor på bröllopet för att han älskar rosa, men folk kommer ju lik förbannat att tro att det är jag som valt det...

Min fråga kvarstår: VILKA intressen styrs av våra gener? (Jag tror inte att det finns några, det är därför jag fortsätter att tjata)

Bride in England skrev 2008-04-08 10:46:22 följande:

Det ar klart att diskriminering fortfarande pagar mellan konen, och mer sa i andra lander. Men den feministiska debatten gar lite overstyr dar nar man forsoker bevisa att kvinnor och man ar PRECIS likadana. Det ar vi ju inte! Men med det inte sagt att vi inte ska behandlas jamlikt. Jag tycker om att kallas kvinnlig, och jag tycker om att min man ar manlig. Vi gor precis lika mycket i hemmet men han ar fortfarande man och jag ar fortfarande kvinna.Jag vill inte heller bli tillskriven egenskaper efter mitt kon. Jag sager bara att vissa egenskaper kan vara genetiskt betingade. Jag tror ocksa valdigt mycket pa arv och miljo, men inte BARA det. Det ar en blandning, som mycket annat. Feminister paminner mig ibland om den dar vegetarianen i filmen "Om en pojke" (med Hugh Grant). Hon ar sadar overdriven i sina "beliefs" och sager allvarligt till sin son, som hon klär i gamla avlagda klader en storlek for stor eftersom hon INTE ska falla for kommersialismen, att hon skulle bli valdigt "besviken" om han gick till McDonald's. Paminner mig om vad nagon sa (minns inte vem) att hon skulle bli "besviken" om hennes dotter ville bli ledd in till sin brollopsceremoni av sin far. Det jag menar pa ar att det hela kan ga till overdrift och man tappar greppet om vad som egentligen ar viktigt har i livet - som i filmens exempel att hjalpa den stackars pojken att inte bli mobbad i skolan...
  • Bride in England

Som sagt tror jag kanske inte det ar nagra specifika intressen som styrs utav hormoner utan mer en slags intressen som tilltalar testosteronet eller ostrogenet i personen. Boxning ar ett exempel. Aggressivitet ar bevisligen en egenskap som paverkas utav testosteron. Män har i allmanhet mer testosteron an kvinnor (det ar det som vi kallar for manlighet, fysiskt, iallafall) och darfor dras fler män till sporter som boxning, brottning osv.

Makes sense?

Sen tror jag som sagt som du att manga intressen och egenskaper beror pa personen i sig och inte pa konet. Men for det kan man inte ignorera de naturliga manliga och kvinnliga hormonerna som ocksa paverkar oss till en viss del.

feministbrud skrev 2008-04-08 10:55:18 följande:
    Då är vi överens till viss del iaf ;o)För mig handlar inte feminism om att man måste göra vissa saker och inte får göra andra saker. Jag kommer itne att rycka någon dock ur en eventuell dotters hand eller tvinga en eventuelkl son att leka med densamma. Jag tycker inte heller att det är bra att alla är lika. Och vi är inte lika. Jag och min pojkvän är ganska olika, men jag vill inte kalla det manligt och kvinnligt. Vi brukar skoja om att han vill ha en massa rosa blommor på bröllopet för att han älskar rosa, men folk kommer ju lik förbannat att tro att det är jag som valt det...Min fråga kvarstår: VILKA intressen styrs av våra gener? (Jag tror inte att det finns några, det är därför jag fortsätter att tjata)Bride in England skrev 2008-04-08 10:46:22 följande:
  • Stardusty

Oj oj, här pågår debatten livligt utan mig, satan att jag försov mig imorse och inte hunnit kolla BT förrän nu!
    Måste ju säga att man ser fram emot det här, superkul att debattera!

Feministbrud - du säger att det är helt ok att vilja vara kvinnlig eller manlig. Motfråga: vad är det då för egenskaper som gör en kvinnlig eller manlig? Är det bara utseendet eller är det egenskaper också? Vilka egenskaper isåfall? Jag för min del tycker att muskler är manligt, jag tycker att kvinnliga bodybuilders är väldigt okvinnliga. Om då muskler är något manligt så måste det i sin tur innebära att tunga, krävande och långt pågående aktiviteter/jobb borde utföras av just män. För även om det är tungt att städa så kräver det inga dynamiska muskler, utan städning handlar mer om uthållighet. Jag har som sagt läst en doktorsavhandling om identitet och den inriktade sig på städare, så jag vet rätt mkt om deras vardag. Exemplevis specialstädning, tyngre städning, utförs av de stora städfirmorna av män.
    Är nyfiken på vad ni anser som kvinnligt och manligt!

Sen ang, vilka intressen - kanske flummigt från min sida, men jag anser städning vara en hushållssyssla som både män och kvinnor måste utföra. Så det är inte tt "intresse" enligt mig. Sen är det faktiskt rätt många män som är städare, t.ex. i de 4 jobb jag haft har alla städare varit män, bara en enda kvinna har varit med och hon skötte golvmaskinen, dvs. den man "bara" går bakom och så sköter den sig själv

En fråga till er alla - om man inte får utgå från sig själv och statistik inte är nån sanning, vad ska man då utgå ifrån?

P.S. Anne - förmodligen gick det sämre än förväntat så jag har inga höga förhoppningar... Men tack

• feministbrud

Stardusty - välkommen tillbaka!

Vad jag anser manligt och kvinnligt? Tja, jag är lite ovillig att dela in egenskaper så. Att jag säger att det är helt ok att vara det menar jag som svar på att jag vill att alla män och kvinnor ska vara lika. Det är helt ok för mig om män bygger muskler och kvinnor gillar långt hår och vårda sina naglar, tex.

Själv bygger jag muskler, helt omedvetet, men dock. Jag har länge haft problem med att träna då jag snabbt tröttnar och så återgår jag till en lunk av godis och bussåkande. Sedan några år tillbaka har jag gått till ett gym - vilket jag har tyckt vara superroligt. Nu har jag gått upp mycket i vikt och mina överarmar har blivit jättestora. Det var ju inte riktigt meningen, men va fan, jag är sund. Lite från ämnet kanske, men ändå...

Jag menar att statistik kan visa på hur samhället formar oss, det måste inte vara ett tecken på biologiska förutsättningar.

Och vad jag då anser manligt... Att ta hand om sin familj, att vara jämställd, att stå för att man är jämställd, att stå för att man tycker att det är sunkigt när kvinnor förnedras, att säga ifrån när någon drar sexistiska skämt. Tex.

• Stardusty

Tack!

Vi har lite olika uppfattningar men anser ändå båda två att det finns kvinnlig/manligt, iaf eniga om nåt
    Jag tycker också att det är kvinnligt med välvårdade naglar, men också kvinnligt att träna, det jag tycker är okvinnligt är när man är "Bodybuilder" du vet de där som har lika stora muskler som hulken typ Men tycker manliga bodybuilder också ser rätt hemska ut, lite OT kanske...

Jämställdhet är i mina ögon inget som är unnat endast kvinnor, många har en förutfattad mening att det bara är till för feminister, vilket jag tycker är fel, vi alla ska sträva mot jämställdhet mellan kön. Det som tagits upp innan om att många chefer är män är ju något man bör jobba mot, där är vi eniga.
    Men jag håller fast vid att naturen givit oss fördelar inom vissa intressen, generna i sig möjliggör vissa saker och hindrar andra. Män har t.ex. avsevärt fler vita blodkroppar än vi kvinnor och har en mycket bättre syreupptagningsförmåga - alltså är det bättre lämpade från födseln till fysiskt krävande uppgifter. Får också för mig att män gillar att "smutsa ner sig", många kvinnor med sina fina naglar skulle ju aldrig komma på tanken att byta olja i bilen *fniss*

Bride - det jag skrev om djurvärlden är ju som du säger ett rba exempel, där är det ju uppdelat mellan hane/hona. Och där sker det konsekvent från generation till genreation.