Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Godmorgon! (blivit min favvo också feministbrud)
Kanske är kontroversiellt men kan man inte få vara sig själv samtidigt som det finns saker som är typiskt för ens kön? Lite som att låta faktan tala för sig själv, vissa exempel kanske inte varit så lätta att klassa som manligt/kvinnligt, men ni måste ändå hålla med om att vissa av mina och bride's exempel inte varit så lätta att avfärda?
Och så för att återknyta till överlämningen - har en fråga; ifall det var mannen som blev ledsagad in av en förälder, skulle ni ha brytt er om det då? För som jag uppfattat det så handlar debatten om jämställdhet både för kvinnor och män. Och isåfall borde man uppmärksamma saker som är nervärderande mot män. Jag väljer att tolka brudöverlämningen som att kvinnan får vara i centrum - mannen står ju bara vid altaret och väntar och så till sist kommer bruden in och får allas ögon på sig
alltså folk får väl göra som de vill liksom en del har kuvertavgifter och en del gifter sig i hemlighet! det finns inga måsten och rätt/fel.
det värsta är all påhopp i den här frågan. vet en tjej här inne på bt som drog paraleller om incest och sånt vilket gjorde mig riktigt sur så det gäller att försöka vara diplomatisk när man pratar om känsliga ämnen som brudöverlämmning, kuvertavgifter etc
Fast jag har lite problem med att den ena parten ensam ska stå i centrum, när jag gärna vill slå ett slag för den gemensamma vägen in i äktenskapet. Och när båda parter är vuxna och lever ihop sen många år så förstår jag inte överlämningstanken alls..., faktiskt. Det påstås vara så romantiskt, men romantik för mig uppstår mellan mig och min man, inte med min pappa.
Vissa exempel har ni säkert rätt i rent statistiskt, medan andra tycker jag är uppåt väggarna. Men jag ser fortfarande inte värdet i att generalisera kring det - att fler män eller kvinnor gör en viss grej gör inte aktiviteten i sig till könsbunden, som jag har försökt förklara, i mina ögon. Och som jag sagt så är den enda slutsats jag kan dra ur exemplena som helhet (både era och mina) att variationen över tid och rum är total och att jag inte kan dra slutsatser ur det.
Jag håller med Anne i inlägget ovan, men vill tillägga att om en man överlämnas till sin blivande fru så är det visserligen samma förtryckande symbol i grunden, men eftersom man vänder på det så blir det en ploj. Män har ju inte genom historien tvingats tillhöra en kvinna, alltså kan det inte bli samma sak.
Och det finns saker som är nedvärderande mot män och sådana saker vill jag också kämpa mot. Tex får män nästan aldrig vårdnaden om sina barn i en vårdnadstvist och det är ju fruktansvärt orättvist.
anne på grönkulla skrev 2008-04-09 17:32:31 följande:
Fast nu blev jag faktiskt tillfrågad. Och hur OT diskussionen nu än blivit så försöker jag också återknyta den till ursprungsämnet - är det fel också?
anne på grönkulla skrev 2008-04-09 21:21:54 följande:
Bara för att min styvpappa ska följa mig till altaret betyder inte det att han har ägt mig innan! Och bara för han följer mig betyder det inte att jag tycker det är rätt det dom gör i tex muslimska länder med brudöverlämning i deras syfte!
Som Stenbruden skrev: Att det är det finaste jag kan ge min styvpappa, helt rätt så tänker jag med. Han har funnits och hjälpt mig hela mitt liv utan att vara (på papper) min riktiga pappa.
På mitt bröllop handlar det inte om att någon har ägt mig innan och ska nu överläna makten utan de handlar om att jag liksom många andra tycker det är fint!!
Jag lider verkligen med de kvinnor som lever under förtryck och under makt av män, men det är ju inte det som de handlar om här i Sverige i svenska familjer. Så länge man själv har valt så tycker inte jag att någon annan ska lägga sig i!!!!
Feministbrud - skönt att höra att du håller med mig om att det ibland behövs kämpas för män med