• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • feministbrud

När jag säger att det finns manligt och kvinnligt menar jag att det är av samhället konstruerat och inte vav vår genupopsättning bestämt. Vill bara klargöra det ;o)

Sedan tror jag att du har helt rätt i att fler killar vill smutsa ner sig och fler tjejer vill vårda sina naglar, men jag tror också att sådana intressen är skapade av normer inte förutbestämda.

Självklart är det inte bara vi feminister som strävar för jämställdhet och det ligger både hos män och kvinnor att ändra sina beteenden för att vi ska få jämställdhet. Det är därför jag la mig i denna diskussion om brudöverlämning från början :)

Och så till en HELT annan sak: Hur får man in fina smajlisar i ett meddelande?

• Stardusty

Smilisarna tog ett tag för mig med att fatta, det finns en tråd om detta där det finns fler, de jag kan är:
    : - )
    ; - )
    : - D
    : - p
    : - (

Fast utan mellanslag emellan då
    Sen kan du ju prova dig fram med andra tecken/bokstäver...

Så intressant hur olika vi tycker, man är så fastkörd i att man tror att alla tycker som en själv ibland. Men frågan är ju hur tjejer och killar fick sina intressen från början, t.ex. när bilen kom, hur kom det sig att det blev just killar som började meka med dom? Och varför är det så förutbestämt att tjejer ska fixa hår m.m.? Är ju bara kvinnor och bögar som är frisörer/make-upartist ju...

• feministbrud

Tack

Jo, det handlar ju mycket om tro eftersom vetenskapen är så splittrad. Fast ALLA frisörer är ju inte bögar. Jag har en kompis som gjorde en radiosketch en gång som han kallade frisören är bög där han intervjuade en manlig frisör och utgick från att han var bög (på skoj alltså). Återigen kan man ju gå till historien och se att förr så hette det barberare och då var alla män...

• Stardusty

Hittade en liten lista också

: - ) =
    : - ( =
    : - D =
    ; - ) =
    : - p =
    : - o =
    : - [ =
    : - ? =
    8 - ) =

• Stardusty

ja den ser ut som en liten bebis tycker jag

Det jag menade med hår var när även kvinnor fick tillträde till den världen, innan var ju det männens samlingspunkt
    Men menar du att inga intressen styrs av vår genetik?

• feministbrud

Jag tror inte att gentiekn styr så mycket, men vi kan ju inte riktigt veta. Egentligen är min poäng att det är helt irrelevant. Vi är alla olika som individer så spelar statistiken om vilket kön som gillar vad mest någon roll? Jag tycker inte om när man säger att kivinnor är mer vårdande därför är det fler kvinnliga sjuksköterskor och så ska det förbli. Jag tycker fortfarande att man ska sträva efter jämn könsfördelning på jobb, oavsett vilka underliggande intressen som eventuellt styr. Det kanske inte går att jämna ut allt på alla ställen, men man ska heller inte bara avfärda det med att könen är olika.

Visst är män som grupp starkare än kvinnor som grupp, men många kvinnor är ju starkare än många män. Alltså måste det ju finnas många kvinnor som är lämpade även för tyngre arbeten.

Det jag menar med barberare/frisörer är att det är konstigt att det är styrs av vår genuppsättning när det har förändrats under tidens gång...

• Bride in England
    kul lista

intressant att folja diskussionen sasom den utformat sig sen jag var pa lunch!

Feministbrud

Nej alla frisorer ar inte bogar, men de allra flesta! Eller kvinnor. Sa de dar pillepilljobben kanske tilltalar det kvinnliga i oss, tror du inte det?

Och som sagt, varfor borjade just mannen meka med bilar nar de kom, och inte kvinnor? Varfor borjade kvinnor sy och inte man?
  • feministbrud

Bride in England: Därför att de förväntades göra det! Hur många män tror du är så starka i sin mansroll att de vågar bli frisörer idag? I våra föräldrars generation är det många fler manliga heterosexuella frisörer än idag, skulle jag tro.

Dessutom började män sy. Det finns massor av skräddare. I andra länder är de nästan alltid män.