Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Då gillade du väl inte bilar. Inget konstigt med det, tycker jag? Det jag tycker är konstigt är däremot om man påstår att det är genetiskt att killar (men inte tjejer) gillar bilar, eftersom bilar är en väldigt ny företeelse...
Bride in England skrev 2008-04-07 15:49:10 följande:
Jag vill också ha! Följer denna debatt lite då och då för nu får jag ju babbla på om pappor på annat håll
Ang. denna debatt vill jag bara säga att det är synd att vissa feminister (inte alla!) gärna målar upp kvinnor som "offer" som har fått lida och som har det dåligt om man jämför med män.
Jag anser att alla människor föds med lika förutsättningar (nu menar jag om män och kvinnor inte de som växer upp under andra hemska förhållanden) och att man oavsett gener, vilket jag också som stardust tror spelar roll, har val i livet att fightas om det vi vill uppnå.
Eh, ja bilen i sig ar ju en ganska ny foreteelse, men det ar ju inte enbart prylen i sig som attraherar pojkar utan vad den gor och star for - fart, aventyr, teknik osv.
Det ar valdigt markligt att du i princip ignorerar det faktum att de allra flesta sma pojkar ar fortjusta och imponerade av bilar, och de allra flesta smaflickor ar fortjusta och imponerade av dockor. Skulle det vara en slump da menar du? Eller att de pa nagot satt blivit tvingade till att tycka om det? Jag tror inte man kan tvinga nagon att gilla nagot - forr eller senare slutar man isafall med det och intresserar sig for det man verkligen ar intresserad av. Precis som jag gjorde med bilarna for att istallet overga till dockorna - aven om jag var tvungen att leka sjalv med dem.
Jag känner mig inte alls som ett offer. Jag tror dessutom inte att man kommer särskilt långt i debatter om man försöker framställa sig själv som ett offer. Vem är egentligen intresserad av självömkan?
Jag tycker inte heller att kvinnor i Sverige rent generellt sett har det dåligt. Däremot menar jag att det finns ett glastak. Så länge jag som kvinna håller min inom ramen för vad som är okej (en ram som tack och lov vidgas mer och mer!) är det inga problem. Det blir värre om man försöker sig på något som en kvinna inte förväntas göra.
För egen del märker jag av det tydligast när jag berättar öppet om att jag inte vill ha barn. De starkaste reaktionerna kommer från andra kvinnor. Först tror de att jag skämtar. Sedan drar övertalningsförsöken igång...Alla kvinnor ska ju nämligen vilja ha barn, om jag förstår min omgivning rätt. Att bryta mot normen i det fallet är ganska påfrestande. För egen del är det alltså andra kvinnor som reagerar starkast när jag bryter mot normen - inte männen.
Jag vet inte varför du tror att jag försöker ignorera att det t ex är fler killar än tjejer som gillar bilar? Visst är det så. Det jag vill framhålla är att jag inte tror att det är genetiskt, utan något som samhället fostrar oss till.
Bride in England skrev 2008-04-07 16:01:57 följande:
Jag tror som sagt inte att man kan tvingas eller uppfostras till att tycka om nagot. Man kan fa chansen att fa upp ogonen for nagot - tex kanske en flicka far forslaget att borja rida men hatar det medan en pojke inte far forslaget men skulle ha alskat det. Men man kan inte bli uppfostrad till att tycka om nagot.
wow, såg denna tråd o tänkte hänga på men såg att den va lååååååååååång! tänkte ändå skriva lite vad jag tänker efter att ha läst pytte pytte lite. jag va säker på att jag ville att min pappa skulle lämna över mig då en kompis påpekade att just att det va ett steg tillbaka. varför undrar jag? strävar vi inte efter att ha en fri tanke? anledningen e inte att min pappa ska sluta försörja mig o min blivande starta försörja mig, klara mig alldeles utmärkt själv. jag ville nli lämnad för det kändes mer som en fin o känslosam grej att göra, man startar ju trots allt en ny familj även om man alltid har kvar sin gamla familj o då blir det ju lite som att avsluta ett kapitel o starta ett nytt eller??
Duchess - menar inte att just du är ett offer men debatten kan ofta, tycker jag, låta lite så... Och det är som du säger inget man kommer långt med. Men de som gör så "sabbar" ju lite för oss andra som INTE ser oss som offer utan starka självständiga kvinnor.
Jag kan förstå att det är skitjobbigt för dig att lyssna på andra kvinnor om att skaffa barn eller inte. Även jag har haft mina tvivel och fick höra -är du dum i huvudet?.. Inte så kul..
Nu har jag ändrat mig, av helt andra skäl ska tilläggas, så jag försår dig och så ska det inte behöva vara alls!
Haller med
Precis, ingen av duchess eller feministbruden kan förklara varför man fortsätter med något om man nu, enligt er, blivit tvingad till det? Och nu pratar jag om Sverige som är ett realtivt fritt land.
har inte sagt att det är okvinnligt att byta däck, jag har mer sagt att det är något som få kvinnor gör. Men visst, jag gör det med, jag fyller tom på spolarvätska och tankar min egna BUSS!