• Bluebride

Pappa

Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?

Det ska jag, tycker det är en fin grej.

• Svar på tråden Pappa
  • Stardusty

Öh, va? Vadå vill styra folks intresse genom min statistik? Undrar om de egentligen bara vill munhuggas???
    Läs lite noggrannare, jag säger att det ändå finns en statistik som visar att många män dras till vissa intressen och många kvinnor dras till vissa intressen. Men inte säger jag väl att man måste gilla dessa bara för att man är man/kvinna? Min bästa inredningsrådgivare är en killkompis som INTE är bög, så uppenbarligen finns det karlar och brudar som gillar det som inte är typiskt för deras kön. Men som sagt, jag skulle väl aldrig säga åt honom att "här har du statistik på att du inte ska gilla inredning". Men du kanske börjar ha slut på argument och därför låtsas förvränga allt för att få rätt, vad vet jag...

• Stardusty

Finns inget som säger att de är mindre kvinnliga/manliga för att de gillar de sakerna. Det är nog du som påstår det. Klart man gör val efter intressen och inte normer, var inte barnslig nu.

• anne på grönkulla

Ja, fast ett antal personer här har påstått att det är manligt resp kvinnligt att göra olika saker. Jag frågar upprepade gånger om det betyder att man är mindre man eller kvinna om man inte gillar de sakerna, Ingen har hittills svarat på det, men jag får upprepade exempel på vad som anses vara manligt/kvinnligt och att det är typiskt och hormonellt styrt och kan bevisas med statistik, så jag kan bara tolka det som att det är så det menas...

• feministbrud

Stardusty: Det är inom forskningen väl omtvistat huruvida det är arv eller miljö som påverkar våra val i livet. Så att avfärda vår tes som oriktigt är okunnigt och dumt. Vi kan ärligt talat inte veta hur mycket våra hormoner och genuppsättningar påverkar våra val, men jag har valt att lita på den delen av forskningen som säger att det är mest miljön som påverkar. Detta gör jag för att jag bedömmer den sidan vara mer seriös. Om du undrar vad jag pratar om så läs Bangs skrift Hjärnsläpp.

Jag tror inte på att det finns en mekamedbilengen som är vanligare hos killar. Jag tror att föreställningen om män och kvinnor gör att vi dras till olika intressen. Fler kvinnor dras till omvårdnadsyrken för att det förväntas göra det.

Jag vägrar för min del att dela upp mina intressen i manliga och kvinnliga. Jag sitter gärna och gör pärlhalsband samtidigt som jag tittar på skidskytte på TV, men tycker inte att något av dessa intressen borde könsmärkas. Att säga att det är manligt att tex titta på sport är att sortera in folks intressen i fack och det är det vi som argumenterar emot dig vill bort ifrån.

• Stardusty

Anne: Från mitt förra inlägg "Finns inget som säger att de är mindre kvinnliga/manliga för att de gillar de sakerna."
    Räcker det eller ska jag skriva mer utförligt?

Feministbrud - Jag vore dum om jag sa emot att jag "fackar in" intressen som kvinnligt resp. manligt, vilket vi tyvärr är många som gör. Jag har också läst om arv/miljö och jag vet att miljön spelar stor roll för vem man blir. Både mina intressen och dina kommer från en miljö, du har ju själv t.ex. sagt att det är din mamma som fått dig att förstå att brudöverlämning symboliserar något (enligt er) dåligt.
    Men arv spelar också en roll, lika mycket som miljö spelar roll. Men det är nog inget av dem som dominerar helt, båda finns. T.ex. hur kommer det sig att vissa intressen och talanger återkommer i flera generationer i samma släkt?

Jag tror visst att vissa intressen är genbaserade. Visst, miljön spelar också in, men finns inte intresse för något så kan man ju inte bli duktig på något och man orkar inte hålla på med något som är trist. Har inte sett någon som tyckt att min inredningsvän är mindre manlig, faktiskt rätt många gemensamma killkompisar som rådfrågat honom

Håller med i de debatter som finns om kläder till barn, har också reagerat på att snälla, gulliga kläder ska ges till tjejer och hårda, mörka kläder ska ges till killar. Däremot tycker inte jag att man kan styra barns intresse för ex. bilar och barbies; min kompis gav sin dotter en massa bilar att leka med, vilka hon ratade totalt, det enda hon ville leka med var sina dockor som hon till slut fick.

• feministbrud

Stardusty: Detta är en debatt som kan hålla på länge och den är intressant! Dock irriterar jag mig lite på att du säger att det ÄR så att biologin spelar lika stor roll som miljön. Jag har sagt flera gånger att det finns forskning som visar att det inte är så (det finns även forskning som stödjer din tes) så att slå fast något är lite dumt i denna debatt.

Vi påverkas i mycket liten ålder. Vårt sätt att prata är olika när vi pratar med pojkbebias och flickbebisar, även omd et är inte vår avsikt. Jag tror att mycket mer av våra könsroller är tilldelade från tidig ålder. Den statistik du pekar på tror jag till största delan är formad av vår miljö, även flickan som ratade sina bilar. Vi kan inte VETA om det är så och inte heller om det inte är så. Vi kan bara tro och lita på olika forskare, och du och jag kommer att stå på olika stidor där.

• Englali
    Bluebride skrev 2008-01-29 17:27:41 följande:
    Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?Det ska jag, tycker det är en fin grej.
    Jag tycker också det är en väldigt fin grej.
    Jag har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra. Tror nog det lutar åt att jag går in med min blivnade... men att gå in med pappa känns också himla fint. Tål att övervägas, helt klart!
  • Stardusty

Självklart är könsrollerna tilldelade från tidig ålder, det nekar jag inte till. Vi har ju en tendens att prata gulligt med flickor och lite tuffare med pojkar. Men jag tror helt enkelt inte på att våra intressen har med miljön att göra. Att man börjar med någon aktivitet kan visst ha att göra med att omgivningen och normen säger att man ska göra det i enighet med sitt kön, t.ex. att som kille börja med "mek" och som tjej att börja med hästar. Men om det BARA var miljön som påverkade så skulle ju inte så många fortsätta hålla på med det! Jag är väldigt intresserad av inredning och intresset vaknade kanske av att det är lite kvinnligt intresse, men att jag fortsatt det är ju för att jag tycker det är kul! Och det är det jag menar med gener, om nu en kille börjat meka med bilar för miljöns skull så anser jag att hans intresse och glädje i det har med arvet att göra. För om man provar nåt och inte tycker det är roligt så fortsätter man ju inte med det, oavsett vad miljön säger.

Man kan anklaga miljön för mycket, men underskatta inte arvet. Lika mycket som sjukdomar och utseende förs vidare förs intressen och egenskaper vidare.

• Duchess

Att det skulle finnas något genetiskt som styr t ex bilintresse, det tycker jag verkar rätt otroligt med tanke på att bilar bara funnits i drygt 100 år...