Pappa
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
Är det någon som ska gör den engelska/anglosaxiska stilen och låter sin pappa lämna över dig vid altaret?
Det ska jag, tycker det är en fin grej.
De flesta män jag kanner (hm...typ alla tror jag) skulle inte klara av de sma finesserna och pilljobbet med att klippa har. Om de verkligen ville bli frisorer skulle de bli det.
Forr handlade skraddare och barberare mer om att utfora ett grovjobb an att vara designer. Skraddarna lagade hal pa strumpor och sydde ihop hal i klader men inte var det i samma noggranna stil som idag. Barberaren klippte mest man och rakade skagg och forr hade man knappast valvardade frisyrer. Yrkerna har forandrats till att tilltala kvinnor mer an män.
Jag ser ju inte att värdet på klassificeringen är så stort, med tanke på alla undantag som måste göras hela tiden. Släpp tanken fri!
Och ja, jag vet massor med män som syr damkläder (professionellt), utan att vara homosexuella (men homosexualitet styrs väl inte heller av kända genetiska oc hormonella faktorer?, för övrigt...). Rätt många modedesigners är män också vad jag vet.
Min extremt hetero manliga (grabbiga!) kollega går regelbundet på salong o fixar naglarna.
Så eftersom den enda slutsats jag kan dra ur alla de exempel som vi gemensamt räknat upp är att variationen är total genom tid och rum - så alltså kan inte genetiken eller könshormonerna vara särskilt styrande. Det enda jag kan utläsa egentligen är att i olika samhällen och i olika tider har olika saker varierande klassats som manligt resp kvinnligt. Därmed inte sagt att inte valet beror på "don efter person". Men genetiken och könshormonerna som överlag styrande ser inte jag nåt underlag för att tro på.
Varför är det nu intressant i denna tråd? Tja, kanske för att ställa sig frågan om varför just kvinnan i paret ska överlämnas till mannen och just av sin pappa. Kanske för att ifrågasätta den passivisering/objektifiering av kvinnor som jag gärna motverkar och jag upplever att "överlämningen" istället symboliserar och stärker. Ganska mycket för att ett dominerande argument mot oss som ogillar symboliken handlar om att låta "kvinnligt" och "manligt" vara. För att jag gärna slår ett slag för allt som symboliserar det gemensamma valet och vägen i äktenskapet - jag ser allt för många som inte har det så än i vår tid (oavsett land, kön eller etnicitet faktiskt, om på lite olika sätt).
Jag tror att de allra flesta har ar overrens om att kvinnan inte ska fortryckas, att bada ska behandlas lika och med respekt osv. Men det ena utesluter val inte det andra? Bara for att det ar ganska manligt att utova sporter som kraver mycket testosteron eller muskler, eller for att det ar kvinnligt att koncentrera sig pa finmotorik genom exempelvis att pyssla, sy, osv betyder val inte att det framjar kvinnofortryck?
Exemplet du ger nedan, att din hetero-kompis skoter om sina naglar, handlar ju inte om att han ar intresserad av att mala sina naglar sjalv (=behovs finmotorik=kvinnligt - fast män kan ha den sidan ocksa, dock ar det en typisk kvinnlig egenskap) utan att han vill se bra ut. Fafanga finns hos bada konen.
Lat oss vara män och kvinnor! Lange leve konshormonerna!
anne på grönkulla skrev 2008-04-08 16:32:16 följande:
Jag är uppenbarligen extremt okvinnlig i dina ögon eftersom det ine skulle falla mig in att fixa naglarna själv - det är på tok för pilligt för mig utan om det ska göras så går jag på salong.
O könshormonerna hyllar jag gärna i sexlivet, men varför de ska uppfattas styra resten av mitt liv begriper jag inte alls.
Sex ar en del av livet och jag vill inte bara att min man ska vara manlig i sangen. Men det ar ju en personlig fraga
Och som jag gang pa gang papekat sa menar jag inte att vissa intressen maste vara manliga och kvinnliga, bara att de flesta kvinnor ar mer pilliga och de flesta man gillar mer grova jobb. Men alla har lite manligt och lite kvinnligt i sig sa det ar helt normalt att inte vara pillig - jag ar inte sarskilt pillig heller.
anne på grönkulla skrev 2008-04-08 16:43:47 följande:
Men varför är det då relevant att klassa saker som kvinnliga - undrar jag fortfarande?
Anne på Grönkulla är så klok!
Apropå exemplet med skräddare: Det är ju inte sant det du skriver Briude in England. Ja ghar varit i thailand och fått kostymer uppsydda - av män. En kavaj är otroligt pilligt att sy, det vet min mamma som är duktig på det.
Så jag vill stämma in i Annes fråga: Varför är det så viktigt att klassa saker som manliga och kvinnliga?
Låt oss vara individer!
Låt oss vara manliga och kvinnliga individer! Det ar viktigt att VAGA klassa saker som manliga och kvinnliga innan en feminist kommer och forsoker utrota manligheten och kvinnligheten. Nu har jag borjan till migran men vi far se om diskussionen ar vid liv i morgon igen!
Var har du fått det ifrån att de flesta manliga frisörer är bögar? Låter som ett ganska ovetenskapligt påstående i mina öron. Jag bor i samma hus som en frisörskola, och där är nog ungefär en tredjedel av eleverna killar. Jag har svårt att tänka mig att alla dom är bögar.
Kan inte var och en få avgöra vad som är manligt och kvinnligt? Måste vi ha fastslagna regler som påstås vara styrda av våra könshormoner och därmed känna oss tvingade att vara på ett visst sätt? Usch för sånt! Låt mig vara den jag är!!