• L2K

Mars-April 2008 fortsättningstråd....

Vår tråd va stängd och jag hittade ingen ny...

Här huserar vi som ska gifta oss under mars och april 2008!!!!

• Svar på tråden Mars-April 2008 fortsättningstråd....
  • Miss (snart mrs) A

L2K, det kan hända att jag säger något som någon annan redan sagt för jag hade inte tid att läsa tillbaka men ett bra tips är att välja ut ett antal drinkar ni vill ha och sen anpassa spritinköpet efter de drinkarna.

Låt inte folk ta själv, det är lätt att ställa sitt halvfulla glas, gå och dansa och sen när man inte hittar sitt glas igen fixar man bara ett nytt - ska man be någon annan om en ny drink är man lite mer försiktig med sin första (hihi, hoppas du förstår mitt svammel) för efter fjärde drinken börjar det bli pinsamt i baren

Vi kommer räkna ca 4 drinkar / person och så kommer vi ha öl och vin. Men vi har hela tiden sagt att vi köper någa flaskor extra - vi har ju hellre flaskor över än att det tar slut innan festen är slut! Sen har vi en av mina bröders bästa vänner i baren som blandar alla drinkar.

Tiden går verkligen rasande fort nu, och det bästa med mars-april tråden är att ni kommer få ge mig och de andra aprilbrudanra en massa tips när ni har kommit tillbaka från era bröllopsresor

• L2K

Miss (snart mrs) A - tack, nu fick jag lite mer att fundera på!

• Nataluskan

Halloj brudar

Nu är man åter efter personalkonferens i vemdalen,härligt att få se snö och inte så lite heller, 1,5 m

Så på lördag blir jag Fru Haglund.
    Blivande var och hämtade den borgerliga vigselringen igår, men det kommer bli fint när den riktiga vigselringen kommer på plats

Så på lördag skall vi ju ha lite skumpa och plock, vad tror ni om att bre på Philadelphiaost och skära soltorkade tomater i bitar och lägga på och rulla ihop eller fetaost?? Kanske lite oliver i bitar också?

• Troll-P

Förlåt Nataluskan! Jag har inte hunnit spana in de där smördegsrullarna!

Dock kan jag ett tips i huvudet: lätt creme fraiche, grönmögelost typ Kvibille gräddädel och en liten skvätt konjak. Ca 0,5-1 msk konjak till ca 2 dl fraiche och en förpackning ost. Rör ihop till lagom konsistens (ej för rinnig) och lägg på små runda salta kex. En halv vindruva kan placeras ovanpå som dekoration. Lägg upp strax innan servering eftersom brödet mjuknar.

Ett annat favoritplock är bitar av osten Primadonna. Ställ en hög tandpetare bredvid fatet.

Smaskens är bitar med Tallegio-ost och kvittenmarmelad.

Ta parmaskinka (eller serrano om du inte vill ha så salt skinka) och vira runt grissini med sesamfrön på (tycker det är fröna som gör det gott).

Ditt eget förslag: Philadelphia ost (kan röras ut med lätt creme fraiche för att få en smidigare konsistens) och hackade soltorkade tomater. Bre tunnt på serranoskinka och rulla till rullar. Blanda inte inte oliver - bättre att begränsa smakerna.

Nåt som är riktigt gott, men kanske svårätet är när man tar coctailtomater på kvist. Skvätt lite olja, havssalt och peppar över, in i ugnen på låg värme (75-100 gr) i några timmar. Ju lägre värme och ju längre tid desto godare.

Bitar med färsk (kokt) rödbeta och feta ost på en tandsticka är kalasgott!

• Troll-P

L2K

På systembolagets hemsida står:
    -----
    Så här många glas räcker en flaska till:
    Rött vin 5-6 glas
    Vitt vin 6-7 glas
    Mousserande vin 7-8 glas
    Dessertvin 12 glas
    Öl 33 cl 1-2 glas
    Öl 50 cl 2 glas
    Avec 17-18 glas (4 cl)

Fördrink, räkna med 2 glas. Vid trerätters räkna med ett glas vin till förrätt, två glas vin till huvudrätt. Om flaskan står på bordet räkna med 0,5 flaska per person.
    ----

I ett nummer av Allt om mat i höstas stod angivet vad man skulle räkna med per person. Tror det var 1,5 glas till bubbel före. 1,5 dl till förrätt. 3 dl till huvudrätt. Så din beräkning på 0,5 flaska låter rimlig. Det är dessutom ofta fler som dricker alkoholfritt än man planerar för.

----
    Personligen tror jag att folk endast tar ett glas avec.

Efter middagen kommer vi servera det som är kvar av avec:en (köper en flaska extra whiskey), öl (ej starköl) och vin. Tycker inte sprit behövs, folk blir bara bakis...

Glöm inte bra alternativ till alkoholfritt!
    ----

Om man vill att folk ska ha koll på sitt glas så kan man välja att fästa bordsplaceringslappen runt foten på vinglaset.

• Troll-P

Glömde säga att till festen efteråt kommer vi köpa vin på systemet så vi har god marginal och lämna tillbaka det som blir över.

• Miss (snart mrs) A

Åh, nu blev jag hungrig! Mitt favoritsnacks är getostbollar (blandar ut med lite creme fraiche för att mjuka upp och forma med två teskedar), strö över små bitar av knaperstekt bacon och ringla balsamicosirap (går att köpa om man inte hinner/orkar koka själv)över!

Nataluskan, jag kommer inte tid att titta in imorgon så jag säger det nu, lycka till massor på lördag. Ni kommer alldeles säkert få en riktigt underbar dag och jag vill höra allt om det på måndag

• Miss (snart mrs) A

Personligen hade jag nog valt att ha mer än 1 glas till förrätten och två till varmrätten - i alla fall om man planerar en lång middag. I slutet av middagen och om det är många tal går det oftast en del glas vin... i alla fall när jag dricker

Nu är det ju kallt ute så det kan ju hända att det går mindre än på ett sommarbröllop men i somras var jag på ett där vi fick tre glas och alla hade tomma glas de sista talen. Det vill man ju helst undvika.

Men som sagt, det är ju helt individuellt, vissa dricker mer än andra så det jämnar säkert ut sig!

• Nataluskan

TACK snälla Miss(snartmrs)A!!!
    Jag lovar att berätta
    Kanske kan jag till och med ha foton att visa på hemsidan

• Nataluskan

Å tack snälla Troll-P för tipsen tyvärr så har vi alla som skall äta dessa plockisar lite anti serrano/parma tycker det är så segt och jag får nästan kvälvningar...
    Tror jag provar att göra smördegssnurror med philadelphia och soltorkade och tupperwares ostkex, kanske lite oliver att snacksa på emellan...får inte bli för mycket heller eftersom vi skall äta västa 3 rätters på en restaurang vid kl 18 och plockisarna bör bli typ vid 15...

Svar på tråden Mars-April 2008 fortsättningstråd....