• Sarah81

Januari februaritråden 08 del 3

Eftersom vår tråd gick i graven i natt tar jag mig friheten och startar en fortsättningstråd.

Visst inser ni tjejer att det här är sista tråden nu innan vi alla är gifta, tänk vad fort det går när man har roligtGlad

• Svar på tråden Januari februaritråden 08 del 3
  • jennysnartfru

Hur mår ni tjejer? Själv har jag och min blivande ätit en fantastisk middag i afton. Färska räkor och marulk. Med ett fantastiskt gott vitt vin som vi blivit rekommenderade på bolaget.
    Bordsplacering klar ännu en gång. Skulle haft pioner i min brudbukett men det gick inte att få tag på så det får nu bli ranunkler. Det blir lika vackert det.

• Qozze

Nu har jag läst igenom vad jag missat under tiden vi varit borta. Har nästan inte haft nån kontakt alls med omvärlden (dålig täckning på mobiler och ingen internet) under de 10 dagar vi varit iväg.

Tänkte berätta om vår underbara, helt fantastiska dag (26/1), och lite om vad som hände runt den (varning-långt inlägg ):

Vi kom upp onsdag eftermiddag tillsammans med några vänner och njöt av god mat på hotellet. Torsdag blev en slappardag med utelek och mer god mat. Vi tog emot fler gäster som kom.
    På fredagen fixade vi praktiska saker, provsminkning, träffade frissan, fotografen och vigselförrättaren. På kvällen hade vi en gemensam 3-rätters middag och barhäng med de flesta gästerna som alla hade kommit då. Supertrevligt och mycket uppskattat av gästerna också som tyckte det var super att få täffas en kväll innan bröllopet för att knyta kontakter.

Lördag morgon steg jag och ena tärnan upp vid 6:30. Duschade och åt tidig frukost framför eldstaden som hotellet hade fixat fram till oss. Sedan åkte vi in till Åre för att först göra håret. Frissan var jättego och gjorde mitt hår först som blev superfint. Sedan gjorde hon tärnans hår som också blev så himla snyggt. Hon såg ut som en filmstjärna. Sedan åkte vi vidare till sminkning där jag fick en supersnygg makeup med lite glitter i ögonen. Verkligen festligt och passande till mina kläder och övriga accessoarer. När vi kom tillbaka till hotellet åt vi lunch (m2b hade under tiden duschat sig själv och barnen). Sedan var det påklädning av oss allihopa, men m2b fick inte vara med på min påklädning, underkläderna var hemliga och dem skulle han få se först på natten

Sedan var det dags för fotografering. Vi tog massor av bilder som ska bli sååå spännande att se, de borde vara klara till nästa vecka så jag kan visa några. Vi tog först på oss alla fyra (med barnen alltså) och sedan oss två ensamma. Det enda som var synd var att det snöade så otroligt mycket att vi inte kunde ta några bilder utomhus, viförsökte med några få men det blev visst inte helt lyckat, det var helt vitt och man vill ju inte sabba hår och smink heller Men vi fick många bilder med eld och ljus och de fina omgivningarna på hotellet istället.

Sedan smög vi oss in på rummet och väntade till vigseln skulle ta vid (och övade lite extra på våra egna löften - nu blev jag nervös på riktigt!). Under tiden fixade tärnorna och hotellpersonalen vigselrum och matrum som vi inte fick se. Klockan tio i 16 var alla på plats. Vi gick in till ABBA's låt arrival genom en lång korridor till vigselrummet (som man inte såg därifrån). När vi kom fram till alla gäster och såg hur det vackert de hade ordnat blev jag alldeles tårögd. Det var mörkt i rummet, i ena hörnet brann en eld i eldstaden, vita ljus i höga smidesljusstakar fyllde det stora fönstret som vette mot fjället och på golvet framför den plats vi skulle stå stod massor av brinnande blockljus. Och mitt i allt alla vänner och släkt - det var så otroligt vackert! Ceremonin var helt fantastisk, underbara solosånger av min barndomsvän ("You raise me up" och "Du är allt"), min mamma läste en vacker dikt och min mans mamma höll ett otroligt personligt och vackert tal till oss. Ingen av oss klarade av att läsa löftena utan att gråta men det gjorde inget. Så mycket känslor!

Efter viseln var slut blev det kramkalas och bubbel. Sen hade toastmadames lite pyssel till alla gäster medans vi väntade på middagen (frågor om oss samt att skriva hälsingar till oss som vi ska öppna på våra 1, 2, 3, 4 och 5-års bröllopsdagar.

Middagen var fantastikt rolig. Utanför fönstret hade de tänt marchaller i form av ett hjärta (som tyvärr snöade över på en gång) och dukningen var jättefin! Maten smakade underbart och vi fick höra massor av roliga, vackra och snälla ord. Festprogrammet som våra toastmadames hade gjort var superbra, vi hade aldrig gjort det bättre själv. Alla gäster presenterades med bilder, det var sånger och roliga bilder. En intervju med oss båda som hade kommenterats av en "relationsexpert", riktigt rolig ide. Vi hade en barnvakt som satt med barnen och som sedan lekte med dem i ett lekrum och det funkade klockrent, alla var så snälla och de hade jättekul med.

Efter middagen hade vi kaffe med avec till tonerna av en trubadur (min pappa). Han och jag sjöng en sång som handlade om min man - en text som jag gjort om till en känd melodi. Den blev jättepoppis och han blev såå överraskad. Sen fick vi se bildspel från möhippan och svensexan. Sen blev det dags för "brudvals". Här lurade vi alla! I hemlighet har vi mixat ihop ett antal låtar och övat in skoj koreografi till dem. Det var extremt lyckat och totalt oväntat från alla gäster. Alla skrek och tjoade och tyckte att det var hur roligt som helst. Ska bli kul att se filmen sen.

Sen blev det party!!! Men min man lurade mig med. När baren hade stängt sa han till mig att jag skulle klä på mig för vi måste åka. Jag fattade ingenting. Men han hade i hemlighet fixat vår bröllopsnatt. Han hade packat saker till mig och tog fram min kappa. Sen gic vi ut i snöfallet och där stod en skoter med släde bakom. Vi fick krypa ner mellan renfällar och fick facklor i händerna. Och med alla gäster vinkande åkte vi iväg till en stuga uppe i skogen där de hade fixat med champagne och snacks. Vi fick vrldens bästa avslutning på bröllopsdagen och jag lyckades smuggla med mig SB bilderna som han fick. Snacka om att de fick ett bra mottagande. Han kunde knappt andas Och sen sa han att jag är så vacker.... och ville förstås veta hur jag lyckats fixa dem.

Dagen efter hade vi brunch på hotellet och öppnade paket som gästerna hade haft med sig. Sen gick dagen t att vinka åt alla som åkte hema. Men vi stannade en vecka till och njöt av att vara man och fru. Vi har åkt skidor & pulka, badat i äverntyrsbad och åkt hundspann, bastat och rullat oss i snön oh ätit och druckit massor av gott. Och vi är så himla lyckliga! Vi har världens bästa familj och vänner som firade med oss och vi har fått höra från alla gäster att de tyckte att det var ett så underbart bröllop. Min mans mormor (75 år) sa att det var den bästa festen som hon någonsin varit på Och det fick vi även höra från fler håll. Det känns så kul att även våra gäster hade så kul, det var ju det vi ville.

Om ni orkat läsa all detta så får jag säga grattis! Jag ska försöka få upp bilder så snart vi kommit i ordning hemma och fått lite bilder frn gästerna (vi fotade ju inget själv).

Och så vill jag örstås önska stort lycka till till er som gifter er i morgon Gotland, EdLi m. fl.

• Strawberryhoney
    Qozze skrev 2008-02-01 22:20:42 följande:
    Nu har jag läst igenom vad jag missat under tiden vi varit borta. Har nästan inte haft nån kontakt alls med omvärlden (dålig täckning på mobiler och ingen internet) under de 10 dagar vi varit iväg.Tänkte berätta om vår underbara, helt fantastiska dag (26/1), och lite om vad som hände runt den (varning-långt inlägg ):Vi kom upp onsdag eftermiddag tillsammans med några vänner och njöt av god mat på hotellet. Torsdag blev en slappardag med utelek och mer god mat. Vi tog emot fler gäster som kom.På fredagen fixade vi praktiska saker, provsminkning, träffade frissan, fotografen och vigselförrättaren. På kvällen hade vi en gemensam 3-rätters middag och barhäng med de flesta gästerna som alla hade kommit då. Supertrevligt och mycket uppskattat av gästerna också som tyckte det var super att få täffas en kväll innan bröllopet för att knyta kontakter.Lördag morgon steg jag och ena tärnan upp vid 6:30. Duschade och åt tidig frukost framför eldstaden som hotellet hade fixat fram till oss. Sedan åkte vi in till Åre för att först göra håret. Frissan var jättego och gjorde mitt hår först som blev superfint. Sedan gjorde hon tärnans hår som också blev så himla snyggt. Hon såg ut som en filmstjärna. Sedan åkte vi vidare till sminkning där jag fick en supersnygg makeup med lite glitter i ögonen. Verkligen festligt och passande till mina kläder och övriga accessoarer. När vi kom tillbaka till hotellet åt vi lunch (m2b hade under tiden duschat sig själv och barnen). Sedan var det påklädning av oss allihopa, men m2b fick inte vara med på min påklädning, underkläderna var hemliga och dem skulle han få se först på natten Sedan var det dags för fotografering. Vi tog massor av bilder som ska bli sååå spännande att se, de borde vara klara till nästa vecka så jag kan visa några. Vi tog först på oss alla fyra (med barnen alltså) och sedan oss två ensamma. Det enda som var synd var att det snöade så otroligt mycket att vi inte kunde ta några bilder utomhus, viförsökte med några få men det blev visst inte helt lyckat, det var helt vitt och man vill ju inte sabba hår och smink heller Men vi fick många bilder med eld och ljus och de fina omgivningarna på hotellet istället.Sedan smög vi oss in på rummet och väntade till vigseln skulle ta vid (och övade lite extra på våra egna löften - nu blev jag nervös på riktigt!). Under tiden fixade tärnorna och hotellpersonalen vigselrum och matrum som vi inte fick se. Klockan tio i 16 var alla på plats. Vi gick in till ABBA's låt arrival genom en lång korridor till vigselrummet (som man inte såg därifrån). När vi kom fram till alla gäster och såg hur det vackert de hade ordnat blev jag alldeles tårögd. Det var mörkt i rummet, i ena hörnet brann en eld i eldstaden, vita ljus i höga smidesljusstakar fyllde det stora fönstret som vette mot fjället och på golvet framför den plats vi skulle stå stod massor av brinnande blockljus. Och mitt i allt alla vänner och släkt - det var så otroligt vackert! Ceremonin var helt fantastisk, underbara solosånger av min barndomsvän ("You raise me up" och "Du är allt"), min mamma läste en vacker dikt och min mans mamma höll ett otroligt personligt och vackert tal till oss. Ingen av oss klarade av att läsa löftena utan att gråta men det gjorde inget. Så mycket känslor!Efter viseln var slut blev det kramkalas och bubbel. Sen hade toastmadames lite pyssel till alla gäster medans vi väntade på middagen (frågor om oss samt att skriva hälsingar till oss som vi ska öppna på våra 1, 2, 3, 4 och 5-års bröllopsdagar.Middagen var fantastikt rolig. Utanför fönstret hade de tänt marchaller i form av ett hjärta (som tyvärr snöade över på en gång) och dukningen var jättefin! Maten smakade underbart och vi fick höra massor av roliga, vackra och snälla ord. Festprogrammet som våra toastmadames hade gjort var superbra, vi hade aldrig gjort det bättre själv. Alla gäster presenterades med bilder, det var sånger och roliga bilder. En intervju med oss båda som hade kommenterats av en "relationsexpert", riktigt rolig ide. Vi hade en barnvakt som satt med barnen och som sedan lekte med dem i ett lekrum och det funkade klockrent, alla var så snälla och de hade jättekul med.Efter middagen hade vi kaffe med avec till tonerna av en trubadur (min pappa). Han och jag sjöng en sång som handlade om min man - en text som jag gjort om till en känd melodi. Den blev jättepoppis och han blev såå överraskad. Sen fick vi se bildspel från möhippan och svensexan. Sen blev det dags för "brudvals". Här lurade vi alla! I hemlighet har vi mixat ihop ett antal låtar och övat in skoj koreografi till dem. Det var extremt lyckat och totalt oväntat från alla gäster. Alla skrek och tjoade och tyckte att det var hur roligt som helst. Ska bli kul att se filmen sen.Sen blev det party!!! Men min man lurade mig med. När baren hade stängt sa han till mig att jag skulle klä på mig för vi måste åka. Jag fattade ingenting. Men han hade i hemlighet fixat vår bröllopsnatt. Han hade packat saker till mig och tog fram min kappa. Sen gic vi ut i snöfallet och där stod en skoter med släde bakom. Vi fick krypa ner mellan renfällar och fick facklor i händerna. Och med alla gäster vinkande åkte vi iväg till en stuga uppe i skogen där de hade fixat med champagne och snacks. Vi fick vrldens bästa avslutning på bröllopsdagen och jag lyckades smuggla med mig SB bilderna som han fick. Snacka om att de fick ett bra mottagande. Han kunde knappt andas Och sen sa han att jag är så vacker.... och ville förstås veta hur jag lyckats fixa dem.Dagen efter hade vi brunch på hotellet och öppnade paket som gästerna hade haft med sig. Sen gick dagen t att vinka åt alla som åkte hema. Men vi stannade en vecka till och njöt av att vara man och fru. Vi har åkt skidor & pulka, badat i äverntyrsbad och åkt hundspann, bastat och rullat oss i snön oh ätit och druckit massor av gott. Och vi är så himla lyckliga! Vi har världens bästa familj och vänner som firade med oss och vi har fått höra från alla gäster att de tyckte att det var ett så underbart bröllop. Min mans mormor (75 år) sa att det var den bästa festen som hon någonsin varit på Och det fick vi även höra från fler håll. Det känns så kul att även våra gäster hade så kul, det var ju det vi ville.Om ni orkat läsa all detta så får jag säga grattis! Jag ska försöka få upp bilder så snart vi kommit i ordning hemma och fått lite bilder frn gästerna (vi fotade ju inget själv).Och så vill jag örstås önska stort lycka till till er som gifter er i morgon Gotland, EdLi m. fl.
    Vad underbart ni haft det... GRATTIS
  • Qozze

Strawberryhoney: Tack, det var verkligen helt underbart. Man sitter och tänker tillbaka på dagen hela tiden och kommer på roliga detaljer. Det var en så lång dag men ändå så försvann den så otroligt fort. Längtar efter alla bilder och filmen av våran dans... man vill ju vara kvar i sin lilla bubbla ett tag. Nu har vi varit gifta i en vecka!

Antar att Gotland, EdLi och Vinterbrud-08 just nu står framför sina vigslar. Hoppas ni får en underbar dag tjejer!!

• jennysnartfru

Gud vad härligt det låter. Verkar som att allt verkar ha fallit på plats för er. Kul att gästerna är nöjda och glada oxå.
    Ska bli spännande att se bilder sen.
    Ett stort grattis till dig och din man.

• Snöflinga76

Tänkte bara göra listan komplett med mitt datum. Bättre sent än aldrig...

080202 Gotland-08 (Visby
    080202 Vinterbrud-08 (Luleå)
    080202 Edli (Västra Götaland)

080214 Thailand 08

080216 jennysnartfru (Stockholm)
    080216 ja2007 (Strängnäs)
    080216 Strawberryhoney
    080216 Aroma (Gällivare)
    080216 Frussan Dalarna

080218 Nanna_3000 (Ishotellet, Jukkasjärvi)

080223 Akvavit (Dalarna)
    080223 Snöbrud08
    080223 Pannkaka (anna & calle) Njutånger

080225 c t (Ishotellet, Jukkasjärvi)

080229 Skottdagen 2008 (Kiruna)
    080216 Snöflinga76 (Kiruna)

• Akvavit

Qozze,
    Grattis, vad härligt det låter!! Nu ha ja verkligen börjat längta till min egen dag, nu är det så nära, mindre än tre veckor kvar!!
    Var det något under er dag som INTe gick som ni planerat? (Man kan ju alltid försöka lära sig av andras misstag )

I fredags var jag och provade min klänning....vad fin den är!! Jag var lite nervös faktiskt, jag har ju inte sett den sen i början av september! Men den är superfin

Och så blev m2b svensexad i helgen! Han fick bla leka actionhjälte och bli skjuten och springa runt bland explotioner och sånt...

Trodde jag skulle bli hippad, men det blev "bara" en vin och skvallerkväll med tärnan istället. Så det blir väl nästa helg...känner mig lite stressad faktiskt, då går ju en helg till. Å andra sidan är det nog inte såååå mycket kvar att göra....

• Skottdagen2008

Själv blev jag möhippad i lördags. Ska försöka hålla det mycket kort.

På lördag morgon blev jag väckt i sängen i ett mycket stökigt småbarnshem. Vi åt frukost hos oss sedan fick jag ta på mig en ögonbindel och så for vi iväg.

När vi kom fram fick jag sätta mig på ett släp (fortfarande ögonbindel) och så åkte vi en bit och sedan tog de bort bindeln och då såg jag att vi åkte på en skogsväg. När vi kom fram skulle vi skjuta lerduvor = mycket svårt när de flög iväg, men väldigt roligt.

Efter lerduvorna åkte vi vidare och stannade vid en lokal där vi skulle äta och basta, men först skulle vi köra fyrhuling längs en snitslad bana på tid. Himla skoj!

Sedan åt vi lunch och bastade och gjorde oss fina. I bastun skulle jag tänka på 3 egenskaper som jag älskade hos min m2b och sedan måla en tavla = SVÅÅÅRT, men kul. Jag målade mig själv i en spegel för att han älskar mig som jag är, en hund för att han är så omtänksam mot alla samt en tulpan för att han gör saker för mig för att han vet att jag tycker om det även fast han själv inte tycker om det.

Efter detta åkte vi in till V-ås och bowlade och åt middag. Bowlingen gick supersämst och jag som vanligtvis brukar vara bra, suck! maten ska vi itne prata om. restaurangen och kocken måste haft en riktig skitdag, til slut bara skrattade vi för det fanns inget att göra åt. De sjabblade bort våra beställningar till den grad att vi krävde efterrätten gratis.

Efter dettta hade några redan lämnat partyt. vi var 8 st från början. Vissa har små dibarn och andra var inte helt friska och sedan försvann även de som bodde i sthlm och till slut var det jag och min tärna kvar så vi gick ut på krogen och tänkte vänga våra lurviga, men den DJn var urkass så vi gick hem.

Nästa lördag är det dags för min m2b att få sin svensexa.

• frussan

Qozze; GRATTIS! Låter som en helt fantastisk dag (och efterföljande vecka)!
    Håller med de andra - efter att ha läst det där så längtar man ännu mer...

Akvavit: Vad kul att klänningen var bra!
    Och vännerna håller dig på halster med möhippan... ja du får nog vara redo i helgen igen

Och - GRATTIS till alla andra nygifta tjejer. Ser verkligen fram emot att få en rapport...

Svar på tråden Januari februaritråden 08 del 3