Några Skåne brudar??
Finns här några skånebrudar att byta tips med, eller snarare få Har inte planerat så länge, och vet knappt ut eller in, så det hade varit trevligt att prata med någon i "närheten".
Finns här några skånebrudar att byta tips med, eller snarare få Har inte planerat så länge, och vet knappt ut eller in, så det hade varit trevligt att prata med någon i "närheten".
Hej alla skånetöser och pågar! Jag sitter och spånar lite på vårt festhäfte. Vill gärna ha med en skånsk-svenskordlista då min blivande inte kommer från Skåne. Mest så att hans sida förstår vad bordsgrannen säger ;) Behöver absolut inte vara seriösa ord men gärna lite komiska. Snälla, kan ni hjälpa mig att komma på några?
Shit va kass jag är på detta, men här kommer några ord iaf
Rullebör=skottkärra
Kyd=kött
Posse=påse
Hossor=strumpor
Hotta=kasta
Grina=skratta (har för mig det är gråta i övriga landet, men är inte säker)
Haha här har jag suttit i över en timme och kommit på färre än vad du kom på under ett par minuter. Tack!! Någon som kommer på fler?
Lite fler skånska ord..
Glyttigt-Larvigt
Booret-Bordet
Bloa-Blöda
Drul-Lymmel
Böjsor-Byxor
Flabb-Mun
Kär-Mysig,trevlig,fin
Nellad-Sugen på
Rälig-ful,stygg,otäck
Tradigt-Trågigt
Tönn-Pucko (inte drycken)
Jag bugar och tackar =)
kass -> påse
Min fd sambo var grymt förvirrad när han flyttat hit och han var på Systembolaget:
- Kass?
- Nej tack, jag mår bra. Men jag vill gärna ha en påse!
En annan komisk variant är när en skånska säger att hon har ont i ballarna - uppåt landet har nämligen endast killar pungkulor...
Haha ja det där med ballarna är en klassiker äver hos oss. Sambon fick sig ett gott skratt när jag sa att jag hade träningsvärk i ballarna ;)
Ha ha ha Kass...den var kul.
har skrattat högt en stund här.
*asgarv* Ballar. jag döööööör.
lomma- ficka
en av mina kompisar gjorde en beställning på mcdonalds som fick kassörskan att klia sig i huvudet.
En hamborjare med stolbapäror och cokka