• Virvel

080809 del 2

Nu är det dags att starta upp del två för alla som ska gifta sig den 9 augusti 2008.

Än är det ett tag kvar till den stora dagen men plötsligt så är den här och tills dess kan det vara kul att prata med andra som ska gifta sig samma datum.
    Tänk när vi sitter här kvällen innan och önskar varandra lycka till.

Välkomna alla gamlingar och alla nya till tråden.

• Svar på tråden 080809 del 2
  • ElinJonas

Detta kan man läsa under riskastning här på BT.

Dör fåglarna?
    Det diskuteras ofta huruvida ris är farligt för fåglarna eller ej. Steve Dahlfors på Sveriges Ornitologiska Förening säger följande: Jag skulle vilja säga att det inte finns någon risk över huvud taget för fåglarna att äta ris.

Det finns inget fall där en fågel har dött av uppsvällt ris i magen.
    I många länder finns det småfåglar som lever på ris och dessa fåglar tar naturligtvis inte skada av riset. Man kan vidare konstatera, att ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål gör. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är dessutom starka och bryter ner riset mycket snabbt.
    Så pratet om ris och döda fåglar en myt, en myt som tydligen är svår att ta död på.

Risförbud
    Vissa kyrkor har risförbud, men oftast inte med fåglarna i åtanke. Om det är risförbud så är skälet ofta att det blir skräpigt och då avser även förbudet konfetti.

Om så är fallet brukar det stå på anslagstavlan utanför kyrkan. Det bästa är att ringa till församlingen och kontrollera.

bridesilly skrev 2008-01-30 00:39:32 följande:
    Men socker ris innanför klänningen i håret och PÅ kläderna? iiiiinte så härligt skulle jag tro. Dyrt och onödigt eftersom ris inte är skadligt för fåglarna. Det är en myt.
  • bridesilly

Har inte hört något om risförbud i vår kyrka men ska givetvis fråga innan. Vi ska lägga väldigt lite ris i var påse ändå Har köpt sånna där fina i temfärgen med vit spets

ElinJonas skrev 2008-01-30 13:29:16 följande:
    Detta kan man läsa under riskastning här på BT.Dör fåglarna?Det diskuteras ofta huruvida ris är farligt för fåglarna eller ej. Steve Dahlfors på Sveriges Ornitologiska Förening säger följande: Jag skulle vilja säga att det inte finns någon risk över huvud taget för fåglarna att äta ris.Det finns inget fall där en fågel har dött av uppsvällt ris i magen.I många länder finns det småfåglar som lever på ris och dessa fåglar tar naturligtvis inte skada av riset. Man kan vidare konstatera, att ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål gör. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är dessutom starka och bryter ner riset mycket snabbt. Så pratet om ris och döda fåglar en myt, en myt som tydligen är svår att ta död på.RisförbudVissa kyrkor har risförbud, men oftast inte med fåglarna i åtanke. Om det är risförbud så är skälet ofta att det blir skräpigt och då avser även förbudet konfetti.Om så är fallet brukar det stå på anslagstavlan utanför kyrkan. Det bästa är att ringa till församlingen och kontrollera.
  • cindell

Vivel: Då är jag med. Var själv inne på hembygdsgård först. Men då jag ringde och gjorde en förfrågan sa dom att man inte fick förtära alkoholhaltiga drycker eller dansa. Så då sprack ju det

• nilia

Huu jag får lite panik nu.. jag och min m2b kan inte enas om vems efternamn vi ska ta. Han vill absolut ha sitt och jag vill ha mitt. Inga av våra namn är sådär jätteovanliga så inget namn är självklart. Jag kan tänka mig att vi behåller våra egna namn, men det vägrar han. Hur gör ni????

• blivandefrularsed

Vi tar hans. Skulle iofs vilja ha kvar mitt men han vill inte byta till vårt och det känns inte som hela världen.

• lindahallman

Å va kul å se så många som ska gifta sig då! ja, jag o älskling ska oxå gifta oss då!!! =)

• SuperRultan

nilia: vi har lika problem hemma hos oss !!
    Vi har löst det så att vi ska försöka ta ett helt nytt namn från vår släkt en bit bakåt.

• nilia

Jag har oxå funderat på om vi skulle ta något som finns i släkten, men han vill ändå bara ha sitt. Men han har ett son-namn, så jag tycker att han kan ge sig=) Funderar på om jag ska ta hans som mellannamn och behålla mitt.. men det blir ganska långt att skriva och säga då. Huu känns som det blir svårt att hitta en bra lösning när båda är väääldigt envisa=)

• cindell

Vi kommer ta hans efternamn. Jag gillar mitt jättemycket men då hans farfar tog efternamnet när de flyttade till den här delen av Sverige så är alla som heter det släkt. Väldigt ovanligt det vill säga

• Västkusttjejen
    Virvel skrev 2007-11-20 10:05:42 följande:
    Nu är det dags att starta upp del två för alla som ska gifta sig den 9 augusti 2008.Än är det ett tag kvar till den stora dagen men plötsligt så är den här och tills dess kan det vara kul att prata med andra som ska gifta sig samma datum. Tänk när vi sitter här kvällen innan och önskar varandra lycka till. Välkomna alla gamlingar och alla nya till tråden.
    Hej!

Blev medlem idag och är också en av alla som ska gifta mig den 9 augusti! Ska ha ett ganska litet bröllop men det är ändå en hel del som ska planeras! Klänningen är köpt, har bestämt mig för brudbukett, tror att jag vet vilka skor jag vill ha och söker just nu som besatt efter någon som vet var jag kan få tag i noter till Stronger every minute!
    Det ska bli kul att bolla ideer och diskutioner med alla!

/
Svar på tråden 080809 del 2