• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • muggles

Åååh, vad det ser härligt ut! Snö och sol...mmmm! Har aldrig hört talas om Canazei faktiskt. Har mest varit i Frankrike och åkt; Val dIsere, Val Thorens, Argentiere, Serre Chevalier, ...

Hörni, snart är det glöggsäsong igen! Kommer ni ihåg alla glöggdiskussioner från förra året???

• Lapinette

muggles - hoppas jag inte kan dricka glögg i år!!!

• muggles

Förresten är jag lite sur över att jag tog fram en overall som Moa fick av en av mina kompisar (en rosa fast jag sagt att jag inte gillar rosa men nåja). Nu har det blivit så kallt att den blivit aktuell men då är den redan för liten - hon hade köpt den i stl 56! *irriterad* Moa har inte ens använt den en enda gång. Och en annan superfin röd PoP-overall som hon fått är stl 74, alldeles för stort. Så nu får jag handla en hon kan ha emellan. Lite korkat att köpa så liten storlek iom att hon var född i augusti kan jag tycka.

• muggles

Lappis: ja det hoppas jag med! (Att du inte kan alltså )

Vi bestämde precis igår att vi firar nyår på egen hand i år och har jag slutat amma då så blir det både Pol Roger och ngt annat dyrt vin Iaf blir det gratinerade havskräftor till förrätt (då tror jag PR passar utmärkt), och rinnig chokladbakelse till efterrätt. Huvudrätt har vi inte bestämt än, kanske blir en oxfilé med ngt gott till. All ugnsmat är bra när man har barn - kan oftast stå i ugnen på eftervärme och vänta om nattningen helt plötsligt tar längre tid än väntat. Så numera finns det en parameter till att ta hänsyn till vid matlagningen

• Lapinette

Har haft mycket diskussioner ang choklad på en av de andra trådarna som jag hänger och där har jag gett recept på chokladfondanten jag gjorde för några veckor sedan. Enkel och supergod. Fast du kanske redan har recept på rinnig chokladdessert?

• muggles

Ja vi har ett recept som vi gjort men ge mig gärna ditt också!

• muggles

Just nu letar jag efter vinteroverall på hemsidor på nätet - gud vad vissa hemsidor är dåliga! På vissa kan man inte ens söka efter ngt specifikt - ett absolut måste tycker jag! Att handla på nätet är guld för en stressad småbarnsmorsa!

• Lapinette

Här kommer den.

Chokladdessert i portionsform

4 personer

125 g mörk choklad av hög kvalitet, gärna med lite syra, t ex Valhrona manjari, Michel Cluizel Mangaro
    2 ägg
    1 dl strösocker
    1krm salt
    (1-2 tsk konjak)

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält choklad och salt i vattenbad eller i mikrovågsugn. Vispa ägg och strösocker till hårt, vitt skum. Vispa ner konjak och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta ev. över lite florsocker och servera med bär eller glass.

Kan tilläggas att halva räcker för två personer...så hela receptet är för 8 pers. I alla fall enligt mina formar.

• start september

Lapinette,

låter som en helt underbar dessert. Den sparas!
    Jag har ett särskilt dokument där jag sparar alla trådrecept, vi har kommit upp i hel del!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag