• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Lapinette

Telis - då ska vi sprida tittande över några veckor istället för några dagar. Kalla fötter är ju så att man inte absolut måste se alla på en gång...så som vi vill göra med 24. Men vi får se, det blir kanske en omgång filmer jag beställer denna gång så sparar jag Kalla fötter till tråkmånaden januari. Fast...januari blir nog inte så tråkig i år heller (i fjol åkte vi till Sydafrika) då vi idag ska beställa vår resa till Canazei .

• nennesjuttioåtta

anående husköpet. Vi besiktade det igår och fick reda på följande:

Det är byggt av blåbetong. Japp - R A D O N! Puck! Visserligen knappt över gränsvärdet och det går ju att göra något åt, men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHH om vi ändå vetat det före så hade vi kunnat bestämma oss innan om det är något att ta ställning till. Men vi har inte skrivit på någonting så vi kan fortfarande tacka nej, men vi vet ju inte vad vi vill...

• nennesjuttioåtta

Lappis
    AAARGHHH! Jag vill också till alperna!!! Lyckost!!! Fasen vad du verkar åka runt i världen! Vi kanske ska åka till Vemdalen i vår, men å andra sidan så bor ju mina päron några mil från Sälen så vi får ju åka en hel del ändå, men inget slår alperna...Fast bara jag får åka skidor så spelar det ingen roll var och hur. Men naturupplevelsen i alperna slår ju det mesta.

• Telemarkgrrl

Nenne, om det är bara lite över gränsvärdet skulle jag stå fast vid köpet men säga att säljarna antingen får fixa det eller begära prisavdrag med så mycket som det kostar att fixa det. Kommer man bara under gränsvärdena skulle inte jag oroa mig. Hoppas iallafall att det löser sig så att det känns bra för er!!

• Telemarkgrrl

nennesjuttioåtta skrev 2007-11-11 11:46:59 följande:

Men naturupplevelsen i alperna slår ju det mesta.
    Särskilt naturupplevelsen i Canazei, det måste vara den vackraste delen av alperna.
  • Lapinette

nenne - vad jobbigt med radonen. Var det inget som stod i papprena ni fick av mäklaren? Min make säger att hans kollega upptäckte radon i sitt hus och har haft en del problem. De har varit tvugna att sätta in fläktar och annat.

Att åka skidor i alperna är underbart! Har åkt massor både i Österrike och i Frankrike varpå jag nu vill till Italien för att få se något nytt.

• viktualia

Nenne - i Kga råkar det området som jag helst skulle vilja köpa hus i, vara stans radonområde. Måste erkänna att jag inte läst på så där överdrivet mycket om riskerna med radon, men jag surfade fram några intressanta sidor som jag lägger in här. Egentligen borde nog även jag sätta mig och läsa igenom det här. Måste säga att mina kunskaper hittills är så dåliga att jag inte riktigt vet hur man ska vikta riskerna med radon mot diverse andra risker i tillvaron....

Tydligen kan man få bidrag till radonsanering av egna hem (=villa) , vad jag kan se handlar det om högst 15 000 spänn. Radonsanering handlar - tror jag - om ventilation bland annat. Svårt att säga om det är dyrt eller inte.

En kompis till mig är miljövetare och jobbar bland annat med kontroller kring sanering av gamla bensinmackstomter. Hon, som ju sitter på en hel del kunskap i ämnet, lät inte som att hon skulle låta bli att köpa ett hus med en radonhalt som ligger på gränsen. När jag frågade ang ett hus i nyss nämnda område så tyckte inte hon att vi skulle låta bli (men det gjorde vi ändå, fast av andra skäl).

Min slutsats - INNAN jag läst på ordentligt/intervjuat kompisen och andra som kan frågan - är att JAG inte skulle tacka nej till ett sånt hus. Kanske blir min slutsats annorlunda med mer kunskap?!?

www.radonguiden.se/
    www.ssi.se/radon/Radon_NatForekAmn.html&Menu2=Radon

Mer kunskap kan man få genom att ringa tex till SSI, firmor som jobbar med radionsanering och liknande ställen...

• Liten med Mindre

Snörvel snuff... Attans vad seg det där som sitter i näsa är. Börjar bli rejält trött på det, och så ringde maken hem och lät genomförkyld han med nu. Gissar att vi löser av varandra hemma då. Fast då kan ju han titta i kapp på alla serier jag plöjt under hans frånvaro...

Mindre är också väldigt stilla idag. Undrar om det är efter all aktivitet igår, eller för att jag bara var uppe en gång inatt och drack vatten = bassängen torrlagd? *orolig* Buffar och puffar på magen för att få svar. Ska nog ta en liten promenad för att friska upp oss lite.

Resultatet av gårdagens aktiviteter blev bakade äppelmuffins (rätt så goda) och mockarutor (torra). Men det var första gången för båda, så jag får väl öva. Har börjat fylla frysen i alla fall.

• Liten med Mindre

Och så en fråga till alla mammor:

Bröt min shoppingförlamning igår och köpte lite bodysar och innemössor till Mindre. Kikade på pyjamas, men fastnade vid teknikaliteten fötter/inte fötter på byxorna.

Till byxor man har dagtid kan jag visst tänka mig att använda lösa strumpor, så att byxorna går att använda lite längre. Men i en pyjamas, är det inte bättre att ha med fötter så att dessa inte blir liggande strumplösa och kalla under natten?

Jag hade ju i och för sig tänkt hitta en sovpåse att ha i sängen - är det någon som har erfarenhet av såna? Eller använder ni filtar?

Hur länge behöver egentligen bebisen ha mössa/"hjälm" inne? Det stod att det var bra att ha efter förlossningen, men sen då? Modeller som är bra?

Kläder till mig själv är svårt nog...

• Liten med Mindre

Trevlig eftermiddag! Dags att ta sig ut en sväng.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag