Nenne - i Kga råkar det området som jag helst skulle vilja köpa hus i, vara stans radonområde. Måste erkänna att jag inte läst på så där överdrivet mycket om riskerna med radon, men jag surfade fram några intressanta sidor som jag lägger in här. Egentligen borde nog även jag sätta mig och läsa igenom det här. Måste säga att mina kunskaper hittills är så dåliga att jag inte riktigt vet hur man ska vikta riskerna med radon mot diverse andra risker i tillvaron....
Tydligen kan man få bidrag till radonsanering av egna hem (=villa) , vad jag kan se handlar det om högst 15 000 spänn. Radonsanering handlar - tror jag - om ventilation bland annat. Svårt att säga om det är dyrt eller inte.
En kompis till mig är miljövetare och jobbar bland annat med kontroller kring sanering av gamla bensinmackstomter. Hon, som ju sitter på en hel del kunskap i ämnet, lät inte som att hon skulle låta bli att köpa ett hus med en radonhalt som ligger på gränsen. När jag frågade ang ett hus i nyss nämnda område så tyckte inte hon att vi skulle låta bli (men det gjorde vi ändå, fast av andra skäl).
Min slutsats - INNAN jag läst på ordentligt/intervjuat kompisen och andra som kan frågan - är att JAG inte skulle tacka nej till ett sånt hus. Kanske blir min slutsats annorlunda med mer kunskap?!?
www.radonguiden.se/
www.ssi.se/radon/Radon_NatForekAmn.html&Menu2=Radon
Mer kunskap kan man få genom att ringa tex till SSI, firmor som jobbar med radionsanering och liknande ställen...