• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • muggles

Hej på er!

Ni som funderar över skidåkning så har jag följande att säga: det beror såklart på hur man känner sig i kroppen men jag åkte utan problem när jag var i v11 (pucklar, offpist mm). Däremot när jag var i v17 var vi i Åre och då fick jag ont som fan i bäckenet. Slalom rekommenderas INTE om man har känningar i fogarna! Men när det gäller fallrisken så tror jag att barnet ligger väl skyddat, speciellt i de tidiga veckorna när magen inte putar så mkt. Känn efter själva hur det känns!
    Det ska inte föreligga ngn större risk för MF för att man rör på sig (=åker skidor) men självklart kan man ju ta det lugnare, typ åka lättare backar och så. Allt jag läst om MF säger att MF orsakas inte av ngt modern har gjort utan skulle ha skett oavsett.

Vi ska åka upp till mina svärisar i Värmland, dumpa Moa där och åker till Sunne över dagen jag och maken. Svärisarna blir superglada över att få rå om Moa och vi får lite skidåkning och tid för oss själva. Annars var ju Moa både i Sunne, Trysil och Åre som foster Jag tror att hon kommer att bli en cool snowboardtjej!

Jag älskade Kalla fötter, följde ngn säsong och missade ngn annan tyvärr. Den gick ju i repris för inte så länge sedan men då på en sen tid så det missade jag också (glömde spela in). en annan serie som är superbra är Love my way - en australiensisk serie med ursköna karaktärer, känns som riktiga människor. Ibland när man ser den känner man sig tacksam för sitt liv och att man inte har de problemen (en bra egenskap med en serie!).

Liten: ang bebiskläder. Vi har bara pyjamasar utan fötter faktiskt. Men jag kan säga att eg är det bättre med body på natten för det är mindre mäck att byta blöja då och man vill ju helst inte böka för mkt (de vaknar för mkt då). Ett blöjbyte på natten ska gå snabbt och smidigt och helst utan mkt ljus och då funkar body bäst. Men vi använder pyjamasarna på dagen ibland. Moa spyr ju rätt mkt så jag byter bara kläder om de är nerspydda - vi byter inte till pyjamas bara för att det har blivit kväll... Hon märker ju ändå inte skillnaden
    Dessutom är små bebbar rätt varma av sig och det kan faktiskt vara bättre med body och strumpor än långbyxat under täcket. Vi försöker ha rätt så kyligt i hennes rum (det ska man pga risken för pl. spädbarnsdöd) och så har hon ett täcke över sig. Jag har sett reklam för sovpåsar och funderat på att köpa men inte gjort det. Grejen är att Moa glider ner från sin kudde och under täcket vilket jag tycker är lite otäckt ifall hon inte får luft. Men jag har ingen erfarenhet av sovpåsar alls.
    Ang mössa så har hon aldrig haft det inne! Det tycker jag verkligen inte behövs och vi har det ändå inte speciellt varmt inne (typ 21 grader).

• muggles

En kommentar till om skidor: om man faller riktigt illa så kan kanske moderkakan lossna (skulle dock tro att detta är högst otorligt) och då är det ju farligt men i de allra flesta fall så tror jag att barnet är skyddat även om man skulle trilla litegrann. Själv lyckades jag dock stå på bena när jag åkte. JAg hade som sagt inställningen att inte åka "farligt" (offpist, pucklar mm) men sedan kände jag att det gick såpass bra att jag blev frestad ändå. Men var och en får göra sin egen riskbedömning.

• junilejon

Typiskt...när jag var inne innan så var jag ensam,när man går in nu så har man missat allt...typiskt!!

Ang serien Kalla fötter såhar jag aldrig sett den,är ingen tv-människa direkt. Men det finns en serie jag följer och det är Greys...missar ju varannan vecka då jag jobbar, så jag sitter och väntar med spänning nu på reprisen som går i eftermiddag. Dem ända program jag tittar på är inredningsprogram,det är min passion. En del kan nog vara ganska trötta på alla inredningsprogram och en del gillar jag inte heller. Men äntligem hemma,room service och bygglov (när det gick) kollar jag på!!!

En fråga till alla ni som är/har varit gravida och mått illa,vad heter dem tabletterna man kan köpa för att minska på illamåendet?? Börja må mer och mer illa för varje dag...tycker att det är jobbigt!

• junilejon

Muggles...så du är en av alla här som gillar att åka skidor det gör jag med! Vi hade en stuga i sälen när jag var liten,vi var där jämt på vintrarna och åkte som galningar i backarna det var härliga tider....min man är ju ifrån Västerås,så han har med åkt mycket skidor!!!

Lappis,jag hoppas verkligen att ni få en trevlig resa sen när den bär av...bli så avis på er

• nennesjuttioåtta

Vickan
    jo, vi visste att det var radon i huset eftersom det ligger på en sandås, men när vi frågade på visningen så sa de att värderna låg under gränsen. Men de sa inte att det var från byggmaterialet.

Muggles
    skönt att höra, min kära gravida vän sa att man ABSOLUUUUT inte fårn åka skidor, för att man kan bli påkörd även om man inte ramlar själv. Hon är en chicken när det gäller allt. Hon vågar inte träna, äta något från listan, bada varmt etc... det kanske är bra (jag blir ju säkert så själv, har jag fått höra) men jag tror också att det här med skidåkning: gör det ont så åk inte, men i början kan det väl aldrig skada?

Får googla på canezei, vi vill ju åka iväg till alperna igen, någon gång. Vi var inne på Borgafjäll i år men dels kostar det llite och vi känner en som har stuga i Vemdalen...

• Lapinette

Nu är resan bokad!!! 4-stjärnigt hotell i mitten av januari till Canazei! Tjohooo!!!

nenne - om jag en dag lyckas med att bli gravid och om jag mår bra under graviditeten kommer jag att försöka leva så vanligt som möjligt dvs fortsätta träna, jobba etc. Sen får man väl bara vara mer aktsam och "lyssna" på kroppen. Pratade faktiskt med min mamma häromdagen om just alla förbud som finns i o m garviditet. Hon kommenterade själv att när hon väntade barn fanns ingen lång "ät-inte-lista" och vi blev ju hyfsat normala brorsan och jag . Självfallet kommer jag undvika det som står på listan men om en liten laxbit slinker ned vid julbordet så tror jag ingen dör av det.

• muggles

Nennelainen: jag tänkte faktiskt också tanken att man kan bli påkörd (har faktiskt blivit det en gång av en galen 17-årig snowboardare ) men å andra sidan - man kan bli påkörd när man går över gatan, man kan råka ut för en bilolycka när man kör bil (en i mitt Magplask som gjorde det men bebisen klarade sig bra tack och lov), etc. Som sagt, var och en gör sin riskbedömning och jag har för länge sedan kommit fram till att jag är mer riskbenägen än vissa andra (annars hade jag nog inte åkt offpist alls! ). Tex åt jag både gravlax, ostar och hälleflundra när jag var gravid. Ok då, bara yttepyttesmå mängder men ändå...

Hoppas det ordnar sig med huset! Det är så många fler faktorer att ta hänsyn till när man köper hus mot att köpa lägenhet...

• Lapinette

Om någon vill njuta av vackra alpbilder från Canazei gå in i Telis bildgalleri. "Vårt" hotell finns med på första bilden! Sorry, är totalt OT idag.

• Lapinette

muggles - jag är nog ganska så lik dig gällande riskbenägenhet men har lugnat ned mig sen jag träffade maken. Han är ju nybörjare på skidor och jag ger mig inte gärna ut på farlig mark själv. Förut "lurade" jag alltid med mig min väninna.

• muggles

Lappis: spännande vecka du har framför dig! Jag åt lite lax förra julen faktiskt, som sagt små bitar men kunde inte låta bli (älskar det). Frågade maken om det var ok och han tyckte det. Han är så skönt orabiat!

Men i jul ska jag svulla i gravad och rökt lax!!! Och kanske smaka på julsnapsen (beror på om jag fortfarande ammar, gör jag det så blir det ingen snaps).

Ikväll ska jag försöka mig på mitt första gympapass på över ett halvår!!! Jag kommer förmodligen inte att kunna gå på tisdag (för mig blir träningsvärken alltid värst dag 2). Jag ska iofs gå på ett baspass och försöka ta det lugnt (vilket jag aldrig brukar lyckas med ). Men det ska bli så härligt att få röra på kroppen igen!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag