• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • muggles

Tinga: välkommen tillbaka! Ska bli kul att träffas när du/ni är i Götet!

Sweet: jag visste väl att det var en finfin mini-Bonbon! Vad skönt!!!

MrsB: gud vad skönt att Malte sover och äter i princip, passa på och njut! (Moa sov också jättebra de första 2 veckorna. Hmmmm...).

Det var rätt intressant att läsa boken Dotter önskas för jag hade aldrig funderat så mkt på kön förut. Även om jag inte känner likadant (kön är inte lika viktigt för mig som för huvudpersonen i boken) så kan jag ändå ngnstans förstå det, att man kan få en sådan hang-up. Men annars tror jag att de flesta som inte blivit gravida på en gång är tacksamma för vad det än blir. Som ngn sagt innan här (Sweet?) så hänger ju väldigt mkt på personlighet och inte på kön.

En tanke som slog mig för ett tag sedan var hur jag hade reagerat på Moas aktivitet och "vildhet" (jag tycker nog inte att hon är "vild" men har fått höra det epitetet) om hon varit pojke? Kanske hade man accepterat det bättre med en förklaring att pojkar ju "ska" höras mer och vara mer vilda än tjejer, medan tjejer "ska" vara tysta, snälla och milda. ??? Jag fick mig en riktig tankeställare, feminist som jag är... Och jag VILL ju ändå inte ha en mesig tjej utan en som är framåt, intelligent och tja, aktiv. Så nu bejakar jag hur Moa är fullt ut. Och dessutom mår både hon och jag bättre nu; hon sover även på dagarna (eftersom jag ser till att hon gör det) och jag har tagit tag i mina sömnproblem så jag sover också bättre - det löste rätt mkt.

• Telemarkgrrl
    Lapinette skrev 2008-01-11 10:35:06 följande:
    Telis - något helt OT - det snöar i Canazei!!!
    Tjohoooooooooo!!! Nu kan det snöa en vecka och så kan det spricka upp och bli fint lagom till nästa lördag!
  • muggles

Ååååhhh Telis - jag är AVIS!!!

Lappis: tycker jag låter helt rätt att ha kul och inte tänka så mkt. Det blir ju inte fler bebisar för att man tänker på det hela tiden (även om det kan vara svårt att låta bli). Hoppas böjen samarbetar nu då!

Apropå hår och hud; Moa var ganska fin i hyn när hon föddes, inte alls röd och fnasig. Trodde nog inte att de kunde vara så fina faktiskt, hade inte förväntat mig det. Däremot är hon ju mkt sötare nu när ansiktet har tagit mer sin riktiga form och ögonen är ju så svullna i början. Men hår har hon fortfarande inte så mkt av, ska bli jättekul att se hur hon ser ut i hår så småningom!

Nu måste jag surfa lite på sommarresa (ev Sardinien?) innan hon vaknar...

• Tinga

Muggles - tack! Intressant reflektion det där om vildhet och tjejer/killar. Det kan säkert vara så att "ärvda" åsikter spelar roll, och att man, även om man är feminist, lätt halkar in på spåret hur killar respektive tjejer "ska" vara. Kul att du i alla fall fullt ut kan bejaka Moa nu, och att ni mår bra båda två. Jag är säker på att det är resultatet av hårt och målmedvetet arbete från din sida, supermamman där!

Angående kön så vill jag ha en friidrottintresserad tjej medan maken helst vill ha en kille med bollsinne, så åtminstone en av oss kommer att uppskatta barnet, oavsett kön! Nej, jag skojar bara; vi kommer säkert att tycka lika mycket om det båda två, oavsett kön och egenskaper, men önska kan man ju, så länge man inte blir besatt av det, och besviken om det inte faller in.

• Telemarkgrrl
    muggles skrev 2008-01-11 10:50:15 följande:
    Ååååhhh Telis - jag är AVIS!!!
    Muggles, det är Lappis du ska vara avundsjuk på, det är hon som åker dit nästa lördag.
  • Zozo

Telis, näh sa stor chans finns det inte egentligen, men den finns! (Att barnet skulle födas lika svart som makens farmor) Personligen skulle jag nog inte bry mig, sa länge barnet vore friskt. Jag menar andras reaktioner kan man ju strunta i; VI skulle ju veta att det är vart.. Det är väl eg mer sadant som maken sett i sitt liv som far honom att tänka att det skulle vara ett "handikapp". Jag undrar om det eg är mer racism i tex Frankrike än Sverige.. Jag maste säga att jag nog, med olika vänner, upplevt lika mycket/lite av det i alla länder. Kanske att det är lite mer "smygracism" i Sverige och mer öppet i andra länder.. Äh, nej jag svamlar nog.

Telemarkgrrl skrev 2008-01-11 10:02:25 följande:
    Zozo, wow! Jag har ju sett din man på foto och kunde inte tänka mig att han hade sånt påbrå. Men jag tror att du har helt rätt, barn kan ju mobbas för att dom har glasögon eller fula skor också. Dessutom borde det väl inte vara så troligt att barnet skulle kunna födas helt färgat när det bara har en åttondels svart påbrå, eller?Undrar vad personalen på BB skulle tänka om det gjorde det.
  • Lapinette

Telis - det ser ut som det ska snöa ända till torsdag. Fredag är det sol och lördag "here we come"!!! Men vi får väl se, väderprognoser kan man ju inte lita på.

• Lapinette

Zozo - när jag var liten så frågade folk (som inte kände min mor och far) lite titt som tätt varifrån mamma hade adopterat mig. Med alla mixar av nationaliteter som det är just nu så tror jag inte man reagerar längre, eller gör man det? Åtminstone skulle jag själv inte göra det då vi i min klass i skolan hade både mulatt, halvgrek, halvengelska, halvtysk, halvösterikiska, hel grek, halvschweizare, finne och så jag som är halvjapan. Och jag kommer inte från något invandrartätt område.

• Telemarkgrrl
    Lapinette skrev 2008-01-11 11:09:01 följande:
    Telis - det ser ut som det ska snöa ända till torsdag. Fredag är det sol och lördag "here we come"!!! Men vi får väl se, väderprognoser kan man ju inte lita på.
    Men det låter ju helt perfekt! Nu håller vi tummarna först och främst för eskimån och i andra hand för att Italiens SMHI vet vad dom pratar om!
  • Nattson

Angående kön på bebis så vill jag ha en tjej först medans min man vill ha en kille. Egentligen spelar det ju ingen roll bara barnet är friskt!

Som Tinga säger så tror jag också att "ärvda" åsikter spelar roll. Min lillebror har alltid varit mer önskad av vår pappa än jag var för att jag var tjej. Men jag tror också att det har att göra med att pappa inte hade en aning om hur han skulle ta hand om mig eller vad man skulle göra med en tjej?!
    Han kommer från Slovenien och en familj med 13syskon. Han var näst minst och tyckte väl att pojkar eller men kan jobba hårdare och ta sig fram bättre i samhället... Av det han har betättat så var det så han uppfattade det i allafall.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag