• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • fru AM

Brudsommar:
    Livias "insomningsteknik": Det har gått bra! Tack som frågar! Första kvällen skrek hon i 40 minuter (men vi var ju inne var 5:e och klappade om henne). Andra kvällen behövde vi bara gå in en gång (alltså tog det bara 5 minuter för henne att somna. Och nyss, idag, så somnade hon efter 2 minuters gastande ...!
    MEN hon har alla tre kvällarna lagt sig till med ovanan att BAJSA medan hon somnar (kanske i protest!?) vilket innebär att vi måste byta på henne och därmed störa henne när hon precis somnat. Hoppas just den lilla grejen går över och att hon kommer in på ett annat bajsningsschema.

Vi har väntat så här länge med att försöka styra upp henne dels på grund av att hon har en lite för snäll och babyförälskad pappa ... Jag är mycket strängare. Med Virvelvinden så var det annorlunda, då fick jag göra som jag ville (hans pappa tog inga såna initiativ eller tyckte något överhuvudtaget) - honom började jag med när han var 4 månader och han har somnat så lätt och bra efter det. Jag hoppas verkligen att Livia fortsätter på denna insomningsbana (fast utan blöjbyten då).

Det är ju bra för hela familjen att hon går och lägger sig i tid och inte är uppe och tjoar tills vi går och lägger oss, alternativt somnar i vår säng vid kl 21 och sedan ska lyftas över till sin säng ... Det är de alternativen som varit tills nu.

Men nu är det nya tider! Det gäller bara att vara överens om när det är läge att börja. Och sedan stålsätta sig för några kvällars skrikande - i normalfallet i alla fall. Sedan finns det säkert barn (och vuxna ) som aldrig klarar av det där. Men de flesta kan ju somna själva när de flyttar hemifrån i alla fall

• Mrs  B

Klockan är srax efter åtta och mina två barn sover!!!!!!!!!
    Hur är det möjligt?????? Tur???

Amningen har fungerat bra idag, också helt otroligt, så kanske har jag mat i alla fall. Har gett Malte tillägg i morse och nu precis och under resten av dagen har det varit bröstmjölk och MYCKET sömn. Tyvärr inte för mig eftersom jag fick ett städryck och sen ville jag gosa med Max.

Sweet
    Krya på dig!!!!!
    Skickar massor av kramar och hoppas att det blir bättre snart. Först magsjuka och sen förkylning, förstår att det inte är så roligt.
    Jag är så glad att mina krämpor har försvunnit.
    Roligt också att ni äntligen har fått se bebisen!!!
    Vilken upplevelse eller hur?

Muggles
    Redan nu märker vi att Maltes sömn börjar ordna upp sig och det är tack vare tillägget, eftersom han numera blir mätt när han äter och då blir han ju också trött. Hoppas bara att det håller i sig!
    Eftersom vi gick igenom så mycket med Max sömn och mat när han var nyfödd så var man tvungen att acceptera läget och inse att det bästa är att barnet är mätt och nöjd och vi såg ju hur förändrad Max blev när han väl var mätt. Ett helt annat barn och då blev det ju mycket roligare att vara mamma.
    Hoppas du också kan få rätsida på dina tankar om amningen så småningom.

Babywatcher
    Fick en till Max av märket Philips och den fungerade utmärkt. Har dock inte tagit fram den än till Malte, måste nog ta och leta upp den. Använde den dock inte allt för mycket med Max eftersom han sov så lite så jag visste alltid var han var när han sov.

• muggles

MrsB: jag har läst någonstans att mjölkkörtlarna utvecklas första ggn man får barn vilket innebär att man förmodligen får mer mjölk med nästa barn - kan ju vara därför det går bättre med Malte? Och kanske för att du lärde dig en del från förra ggn med rätt tag och sådant.

Jag känner att jag har fått ordning på mina tankar kring amning. Moa håller på och ger upp helt, hon tycker nog att det är enklare med flaska för det kommer fortare. Jag har varit noga med att mata med ett litet hål hela tiden för att det inte ska komma så fort ur flaskan heller men när vi gick över till BabySemp 2 så var den så mkt tjockare så det fick bli ett större hål och på den vägen är det. Men det är ok, jag (vi!) har ju klarat nästan 5 månader och det är jag jättenöjd med. Jag har tom lyckats få i henne lite gröt nu sista månaden så att hon får i sig lite gluten samtidigt med amning.

• muggles

Ang babyvakt så behöver jag den när Moa sover i vagnen och jag tex vill fika. Sist detta hände kom en tant in och sa "är det er tjej som ligger i vagnen därute och skriker" när jag stod i kassan och handlade (jag hade ställt vagnen mot fönstret, så hade jag suttit vid bordet hade jag sett att hon vaknat). Jag kände mig ganska dum när detta hände... Fast sedan när jag rusade ut så låg hon helt lugn så antagligen var det inget gråtskrik utan mer "hallå, jag är själv här!"-skrik

• muggles

Sweet: hur länge tror du att du (ni?) kan vara hemma med knytet? Du nämnde att ni ska spara och sedan skaffa barnflicka. Kan också tänka mig att det blir lite jobbigt om det blir många vaknätter och sedan ska man jobba (för barnflickan jobbar väl bara dagar). Men man kan ju hoppas att ni får ett barn som sover hela nätterna ganska snart (en ur min Magplask-grupp har det så...).

• Mrs  B

Muggles
    Jo, jag har också hört det om mjölkkörtlarna. Får väl se om det stämmer i detta fall. Känns och märks i alla fall att jag har mer till Malte än vad jag hade till Max. Erfarenheterna spelar nog också roll.

Har förresten skickat en bild till galleriet till din mailadress.

Jag ammade Max fram tills han var 6 månader exakt faktiskt, sen hade jag inte en droppe kvar. Otroligt egentligen att man klarade så länge.

Max älskade gröten direkt från början men sen nån vecka innan han blev 1 år slutade han helt tvärt med gröten. Gick inte att få i honom den mer. Sen började han äta vanlig gröt igen när han började äta frukost på dagis (lite mer än 1 1/2 år).

• fru AM

Muggles: Då ska du leta efter en babyvakt med liten och smidig sändarapparat. Den vi har (en philips som jag länkade till) är alldeles för klumpig att trycka ner i vagnen hos henne. framförallt nu när hon är lite större ... Kolla på smartson.se

• FruCicci

hejsan svejsan tjejer!

tittar in som hastigast, sen ska jag gå och lägga mig...
    På lördag morgon åker jag och Victor till alperna, snacka om att jag längtar. Det ska bli sååååå skoj att åka skidor och ta långa promenader med lille Junior. Flyget går i ottan, så det blir upp tidigt. har fixat med pass denna veckan till Junior, så jag hoppas verkligen jag får det på fredag fast helst i morgon

jag fick babywatch i julklapp av mamma, vi får till och med in polisradio på den..... hmmmmm... men ärligt tala så bad jag henne att inte kasta kvittot för när vi testade i helgen så måste han verkligen skrika för att den ska pipa till. Vår son skriker nästan aldrig och allra minst när han vaknar, då ligger han bara vaken och tyst.... ja ja, om han inte blir upptagen på ett bra ta så kanske han gastar ordentligt, men jag skulle vilja ha en sådan som man kan lägga i vagnen eller i bilstolen och att man hör minsta prassel. Hade inte du en sådan Vännerfan??

I går var jag ute och promenerade i 4 timmar, så jag hoppas benen fick sig en genomkörare så jag inte får så mycket träningsvärk i alperna efter skidåkningen...

Vad spännande förresten att ni gör IVF samtidigt, Telis, Lappis och Frejjan! Sköj! Hoppas verkligen att ni lyckas med alla 3!

Snart tittar väl Conny ut med, snacka om att han är efterlängtad av många. Så länge som man har 'kännt' Kokosen nu och så länge som hon har varit med i tråden, så nu är det hennes tur! Underbart! Jag är så glad...

Sweet, vad roligt att det var ett vackert barn och att testerna verkar ha gått fint. Jag gjorde mitt KUBB/NUPP den 12 januari något sådant förra året. Jag tror du kommer dansa efter mig ganska så precis, fast 1 år senare

Nu ska jag kolla Thailands resor.... I morgon ska jag ha fest hemma (bara 6 st), så jag ska städa, baka och laga mat
    I förgår sopade jag ut julen, vår gran var stendöd, alla barr rasade och vi eldade upp kvistarna i kakelugnen, ha ha...

stora kramar om vi inte hinner höras innan jag åker!

//CICCI

• BrudSommar2006

Cicci, hej! Åker du till alperna själv med Victor utan maken? Då antar jag att du har bekanta du åker och hälsar på annars gissar jag att det blir svårt att få åka skidor? Ha det så jättebra i alla fall!

AM, men Livia somnade av sig själv redan innan då, även om det inte var i hennes egen säng?

Mrs B, jag har ju ammat i sju månader nu och räknar med att fortsätta även om det samtidigt vore lite skönt att få sluta. Men amningen är verkligen en livlina både dag- och nattetid för mig, vet inte hur jag skulle klara av Iris annars faktiskt, det är det enda som lugnar henne.

Nej, nu är det väl läggdags strax.

• sweetstreet

Muggles,

Jag får vara hemma 3 månader från jobbet. Men har väl kanske tänkt att försöka "spara" lite semester också så att det kanske blir lite drygt 3 måndaer. Sedan vet jag inte alls hur det blir med maken. Här har ju inte män någon rätt alls att vara hemma med barn. Å andra sidan så har vi båda extremt flexibla jobb så vi får väl pussla lite. Och maken har ca 5 minuters gångväg till jobbet, så det känns som om det kommer lösa sig hyfsat. Tror det löser sig när vi väl är där. Jag är inte så orolig faktiskt.

Som planen ser ut just nu så har jag tänkt vara hemma minst 3 månader kanske något längre på heltid. Sedan när jag börjar jobba kommer vi nog dela så att jag är hemma en dag i veckan och maken en dag. Då är det tre dagar vi måste täcka upp med barnflicka vilket vi hoppas ska fungera bra.

Vi känner att det inte är någon större idé att planera mer i detalj än så just nu. Allt kommer ändå bero på hur det känns när man väl står där.
    Men jag har en chef som jag tror är väldigt förstående (även om hon inte vet ngt än om graviditeten) men hon var väldigt bra mot min kollega som fick barn i november. Så det ska ng lösa sig.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag