• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Frejis

Mrs_B, hur går det för dig och nytillskottet? Hoppas att ni alla mår bra!

Ser att det börjar närma sig för Koko, dags att hålla tummarna! Jag börjar

• Mrs  B

Hej alla, god morgon och tack för alla grattis hälsningar!!!!

Nu är vi hemma igen, kom hem i måndags, och det känns super. Är lite trött men det får man ta. Har än en gång lyckats föda en som sover och äter sådär, hur det nu gick till IGEN!!!!!

Förlossningen var skonsam jämfört med första sonen, faktiskt jättestor skillnad. Smärtan var detsamma (fruktansvärd!!!!!), men det andra var skillnad.

Värkarna började som sagt så smått på morgonen vid 5-6 tiden. Kom då och då under dagen men blev allt mer intensiva vid 16. Vid 20 ringde vi och förvarnade mina föräldrar på att de kanske var tvungna att komma hit och passa sonen mitt i natten. Vid 23 var det dags att ringa igen och maken körde in till stan och hämtade dem. 23.30 åkte vi till förlossningen, skrev in oss vid 24.00 och sen föddes son nr 3 02.20.

Hemma använde jag mig av en värmedyna när värkarna började och sen var det vaggande och pustande tills vi åkte in. Väl inne körde jag en timme utan lustgas och en timme med lustgas, 5 min krystvärkar och sen var han ute. 10 min senare kom moderkakan ut och sen blev jag sydd (fast inte så mycket som med son nr 1 och det var skönt).
    Jag var så chokad över att det gick så fort denna gång, men smärtan gjorde att det kändes som en evighet. Skönt när det väl var över i alla fall.

Kom upp på BB vid 9 på morgonen och åkte hem på måndagen vid 13.30. Skönt att få komma hem igen. Hade fått åka hem redan på söndagen, men valde att stanna en dag till eftersom vi knappt sov något första natten och sen hade inte amningen kommit igång heller.

Amningen är fortfarande inte helt igång, så vi kompleterar med tillägg. Sonen vägde 3775g när han föddes och var 53 cm lång, men nu när vi åkte hem vägde han 3400g och enligt sköterskan var det på gränsen till vad man får gå ner i vikt. Åkte tillbaka till BB igår för återkontroll och han hade gått upp 75g så vi ska fortsätta med tillägg och regelbunden vägning hos BVC. Men inget som jag oroar mig för eftersom jag redan varit igenom detta en gång förut. Funkar amningen så gör det annars är det ingen fara på taket, min filosofi i alla fall.

Son nummer 1 heter förresten Max, son nummer 2 Måns och nu kommer son nummer 3 antagligen att få heta Malte. Vi är alltså familjen på M.

Känns konstigt att vara hemma med en nyfödd. Så länge man har väntat??.
    Nu är det många rutiner att ta hänsyn till. Allt ska fungera och vi ska lära känna Malte och vad han är för någon. Dessutom har vi ju Max att ta hänsyn till.
    Mina föräldrar var här i måndags kväll och de gav sin uppmärksamhet till Max först och främst och det kändes bra. Igår var vi hos svärmor och visade upp Malte men hon gjorde tyvärr tvärtom och gav sin uppmärksamhet till Malte, vilket inte förvånar mig när det gäller henne, men jag blev lite irriterad.

Maken ska vara hemma i två veckor nu och det känns bra, så förhoppningsvis funkar allt med Max, Malte och mig sen när han börjar jobba igen. Maken ska iväg på sin hockey vissa kvällar och har något möte han måste gå på, annars ska vi bara vara hemma och mysa. Skönt!

• Mrs  B

Har läst ikapp i lite olika omgångar och skrivit i ett word dokument så nu blir det mycket inlägg på en gång.....
    Just nu sover Malte med pappa och jag och Max tittar på Disney kanalen och myser. Skönt att få vara lite med Max också.

Piggelin
    Har inte läst din förlossningsberättelse än, har ju haft lite annat att tänka på, men ska ta och göra det så fort jag får tid.
    Angående det där med första gången efter förlossningen, ingen njutning tyckte jag heller, men ett måste för att komma igång igen. Har för mig att vi väntade tre månader innan vi slog till för det kändes inte rätt för mig innan dess. Men glidmedel var kanon, det kan jag rekommendera.

Sweetstreet
    Ja, det är det under att man verkligen klarade av alla dessa magkrämpor som jag hade i 2 månader, men av någon anledning gick det. Kanske för att man visste att det berodde på en bebis och inte på något annat fel i kroppen. Och förstås medicin som fungerade. Nu är allt som vanligt i magen igen, jag har mina vanliga krämpor men de är jag vana vid och vet hur jag ska hantera dem och de kommer inte så ofta som tur är.
    Hoppas ditt illamående försvinner snart!

Liten
    Stort grattis till lilltjejen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vad kul att vi var så nära varandra i tiden, hur coolt som helst som Vickan skrev.
    Vad ska tjejen heta????

Frejis
    Håller tummarna för er att det snart kommer en kotte! Skönt att ni fick veta något mer om dina äggstockar. Bra även med fler allternativ till SH.

Håller tummarna för alla IVF och FET som snart drar igång!!!!!!!!!!!
    Det blir nog snart en plussvåg där med ska ni se??.

• Telemarkgrrl
    Oms skrev 2008-01-09 08:45:11 följande:
    tubbies - bra beskrivet! måste även kommentera att jag tyvker att det är så roligt att du fortsatt m utredning- starkt av dig *tänker på vad du sa från början att funkar det inte på "vanlig väg" så får det va* jag är glad för er skull o hoppas hoppas att ni ska lyckas snart *håller tummarna konstant*
    1000 tack, gumman!!!

Har jag sagt det?! Minnet är inte det bästa längre.
  • Telemarkgrrl

Frejis, man blir (oftast) nedreglerad på tre veckor och det kollar man med ett blodprov. Det gäller även om man har endo, däremot så kan den där extra nedregleringsperioden få endon (som kan göra det svårare att bli gravid) att "torka ut".

• Telemarkgrrl

Stort grattis igen Mrs B, det låter som en bra förlossning även om det gjorde fruktansvärt ont!

• Telemarkgrrl

Lappis, jag ska försöka komma på några Canazei-tips, jag återkommer i resetråden!

• Telemarkgrrl

Nu är det jag igen.

Har nu kollat i bildgalleriet. Vad söt han var, er lilla prins, Storasyrran! Och vad mycket hår han har! (Är det vanligt? Jag har verkligen ingen koll på sånt men hade liksom utgått ifrån att dom föddes kala. )

• BrudSommar2006

Hej, ska iväg strax men tänk så otroligt jämt det är på kille/tjej-fronten, tack MrsB för att du tagit dig tid att lägga ut listan igen! Det är ju faktiskt 50/50 hittills! Grattis än en gång och hoppas att du får sova mer den här gången än förra trots osäker början!

• hopefully

Hej på er alla "erfarna"! :)
    Jag smygläser er roliga tråd mellan varven eftersom vi försöker bli föräldrar men ännu ingen lycka. Man får tacka för många härliga skratt ni bistått med!
    Jag cyklar väldigt oregelbundet vilket gör det lite besvärligt. Så nu har jag en fråga till er, hoppas det är okej att jag hoppar in med en sån fast jag är nykomling!? Jo... det här finfina uttrycket ni har - aladåb - hur många dagar brukar det hålla i sig för er del? Inte precis en fråga man slänger ur sig i fikarummet på jobbet känner jag så jag tänkte passa på här. Är nämligen i den fasen och har varit de senaste fyra dagarna men får negativt på ÄL-test ännu... !? Nån som har nån genial tanke så vore jag tacksam!
    Tack så länge!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag