• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • muggles

Sweet: vad trist att du åkt på ytterligare en sjukdom! Jag var inte sjuk en enda gång under hela graviditeten så jag måste haft en osannolik tur...

• muggles

Ni som har kids - har ni ngn babyvakt att rekommendera? Har sett att TopCom fått bäst i test, ngn som har erfarenhet av den?

• gosnosen

freijs

hittills känner jag inte av sprayen, tror jag. känner mig förvisso lite trött och hängig, men det kan lika gärna bero på det mörka och trista vädret... kände inte av något av pergotimen heller direkt. hade lite huvudvärk första omgången men kände inte av det alls den andra. och då bildades två äggblåsor dessutom.

telis

förstod också på den läkare vi först träffade på SH att det är bättre med ingen ägglossning alls än en "dålig" när man ska stimulera äggstockarna inför IVF. den läkare vi träffade rekommenderade dock att vi satte igång direkt och inte väntade ett år. vet inte om det har med nivån på det förhöjda värdet. mitt värde låg på 15 och normalt är ca 10. vi gjorde inte utredningen hos SH utan kontaktade dem när vi själva började inse efter lite egna efterforsknignar att det provsvar jag hade fått inte var så bra. den läkare som gjorde utredningen hade inte reagerat nämnvärt på provresultatet utan bara konstaterat att det "är lite högt". på SH reagerade de lite på det och tyckte att han direkt skulle ha rekommenderat oss att kontakta SH med tanke på nivån och min ålder (har precis fyllt 30 år).

Lapinette

Tack! kan nog tänka mig att jag återkommer med lite frågor när det närmar sig. känner mig än så länge inte nervös, utan tycker mest att tiden går så otroligt långsamt bara... tycker i normala fall att tiden springer iväg, men den här veckan som jag nu har sprayat har känts evighetslång. har en fråga förresten. blev din mens försenad när du sprayade? barnmorskan nämnde något om att det ev. kunde bli det.

sweetstreet

tack för din lyckönskning! önskar dig och ditt pyre i magen lycka till också. tycker att det verkar väldigt mysigt med en liten kisse så länge...

jag känner mig väldigt förväntansfull inför detta men försöker att vara realistiskt och inte hoppas för mycket på att detta ska funka. men det är klart att man hoppas massor! känns lite som sista utvägen...

• Lapinette

gosnosen - Jag fick min blödning typ på spraydag 12 har jag för mig. Jag måste kolla upp det hemma för jag har inte fjolårets kalender här. Normalt kallar man inte det för mens utan för blödning men attans det var den värsta "blödning" jag någonsin har haft vilket jag sedan fick höra var mycket bra. Man ska visst blöda ut så mycket som möjligt för att tillverka en ny och trevlig miljö för ägget. Det var nog det värsta under hela IVFandet, den blödningen och sedan de där tjofräserna som skulle upp i skuttimurran när själva IVF'n var klar. Då tyckte jag liksom att allt skulle vara över, inga mer hormoner eller preparat och så skulle man ta de där varje morgon och kväll. Usch och fy!

Mitt minne av sprayandet var att "hoppsan har 3 veckor redan gått"! När man helt plötsligt skulle börja ta sprutor så insåg jag att nu är det inte långt kvar.

• Lapinette

gosnosen - känner igen det där med sista utvägen ... men jag har nog kommit till insikt att det inte alls är sant. Det finns andra vägar att gå.

• fru AM

Hej alla

Mugglan: Vi har en av babyvakterna på länken: www.barnvagnar-webbutik.com/barnvakter.htm

tror att det är den överst listade. Den är jättebra. Möjligen lite hungrig på batterier men det är nog de flesta varianter.

Sweet: Missade helt att ni varit på NUPP/KUBB! Hur gick det med siffrorna (eller de kanske är hemliga?) och hur kändes det efteråt? JAg var rätt stressad efteråt även vi fick fina siffror. Det som fick mig lugn till slut var det visuella, att man hade sett att fingrarna var långa och fina, hjärtat såg bra ut, näsbenet ok, och måttet på nackspalten.

• gosnosen

lapinette - ok, då får jag vänta mig det värsta då... trist med sådan mastodontblödning. och vad gäller de där vaggisarna så ska man visst ta dem TRE gånger om dagen. känns lite lagom fräscht att ta en mitt på dagen på jobbet. förstod att det blir rätt kladdigt av dem.

för oss känns det nog som sista utvägen. vi har talat om adoption, men ingen av oss vill det. iallafall inte just nu. sitter vi här om fem år, fortfarande utan barn, så kanske tongångarna är andra. men just nu känns det som att vår längtan efter ETT barn inte är tillräckligt stor, vi vill ha VÅRT barn. och blir det inte så, ja då får vi leva ett annat liv. kanske låter hårt, med tanke på alla barn som finns runt om i världen, men det är vår gemensamma känsla just nu. möjlighet till äggdonation skulle ev. vara en idé för oss. men så långt har vi inte kommit ännu. en sak i taget.

vilka andra vägar funderar ni kring? adoption i första hand eller?

• Lapinette

Den andra vägen är ett liv i sus och dus utan barn. Något jag faktiskt emellanåt funderar på att abdikera till. Men så ibland lutar det åt adoption. Sen så tror jag att det kommer att funka en dag men vet inte vilken dag, vilket år det blir. Det finns ju inga konstaterade fel på oss så varför inte?!

Gällande blödningen så kanske du får en lindrigare variant men jag mådde verkligen skit de första två dagarna men sen var det lugnare.

Ahhh så på SH ska man ta vaggisarna 3 ggr. Min läkare är van vid Falun för där tar man de 1 gång per dag så han skrev ut fel mängd till mig för CvL tar 2 ggr/dag. Snacka om olika! Förbered dig på att konstant ha trosskydd dessa dagar. Tyvärr kom ju min mens rätt på så det var skönt när jag äntligen fick vara "blöjfri" efter 2 + 1 vecka.

• gosnosen

vilka olika varianter de kör med, de olika klinikerna. tycker ju att det borde vara ungefär samma hos alla.

jag håller alla tummar jag kan för er! förstår att ni har kämpat länge! och som sagt, ett liv i sus och dus är ju inte helt fel. det är ju varit toppen hittills med resor, god mat & dryck osv. men att komplettera det med en liten skulle nog bara göra det andra bättre...

• sweetstreet

Tillbaks från sofan där jag suttit inlindat i täcken...

AM,
    jo vi gjorde NUPP/KUB förra fredagen men väntar fortfarande på resultaten. Här tar man blodprovet samtidigt som ULet vilket gör att man måste vänta några dagar innan det har analyserats.

Jag vet inte ifall de verkligen mätte näsbenet och lårbenet och allt sådant. Hon flippade runt jättemycket med ultraljudsgrejen på magen så man såg fostret från alla möjliga vinklar och vrår. Hon mätte en massa också, men såg inte riktigt om hon kollade just näsbenet faktiskt???
    Hon tog iallafall en drös med "bilder" som man sedan såg att hon hade på skärmen på sin dator, så kasnke mäter man vissa saker igen i "efterhand" på "stillbilderna?? Vad vet jag.
    Iallafall sa hon att det var ett "very beautiful babay" vad nu det innebär? Gissar att det inte saknade några fingrar och tår iallafall, för då borde hn ju ha påpekat det. men själva såg vi inte så tydligt för h*n viftade så otroligt med armarna..

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag