• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Lapinette

Det finns nog olika teorier gällande aladåben varande eller inte. Jag menar om den kommer precis innan ÄL eller precis samtidigt eller dagen efter. Jag har själv bara upptäckt den vid något enstaka tillfälle och senast hade jag aladåbslem konstant i en vecka....så herregud, jag kan visst inte alls hjälpa till så varför svammlar jag här?!

• hopefully

Lapinette - och för sig skönt att veta att det inte är solklart för andra heller så för min skull får du gärna svamla... Även om jag självklart hade hoppats på ett lite mer klargörande svar. :)

• sweetstreet

Jag skrev ett långt inläg igår men då lade BT av!!!
    Så nu orkar jag itne skriva om det. Men sparade iallafall en del av det och det var delen till Mugglan om äggproduktionen. Men nu har ju Telis redan beskrivit det så bra att jag kanske inte behöver...
    Men eftersom jag gjorde mig besväret att spara det så kommer det här ändå:

Muggles,
    Tack för infon! Ja jag tyckte det var så otroligt många bilder de tog och mycket "mätande" hit och dit. Själv hade jag bara uppfattningen att de skulle mäta själva nacken, men så var det ju inte. Fast om den lilla brås på mig lär den ha både "Down-näsa" och "Down-ögon"... Jag har ju mongolveck vilket är karaktäristiskt för Down syndrom, och en jätteliten "gumminäsa" utan näsben, vilket också många "Down-personer" har.

Det där med äggproduktion är som du säger något som till viss del är bestämt redan från början. Men det är nog framförallt antalet ägg tror jag. Sedan spelar väl andra saker stor roll för hur själva produktionen är i den vuxna individen gissar jag? Som hormonnivåer etc. Man vet ju att t ex förmågan att släppa flera ägg samtidigt (vilket kan leda till tvåäggstvillingar) är ärftligt. Och detta lär väl vara pga av hormoner som kommer i puberteten. Så även om antalet ägg är "förbestämt" så finns det ju så många andra saker som spelar roll för hur äggproduktionen ska gå.

Dessutom gissar jag att om man kommer tidigare in i "klimakteriet" eller om ens fertilitet minskar tidigare än andras så kan det kanske bero på att man har färre ägg från början??? Eller så börjar kroppen producera lägre hormonhalter som krävs för mognad av äggen??

• sweetstreet

Nu vill jag säga GRATTIS till Mrs B!!!!!

Låter som ni har det bra nu där hemma med både Malte och Max!

• Nattson

Hopefully, Jag började testa med ÄL-stickor två dagar efter aladåb. Men fick inte något utslag så jag tror att ÄL kom antingen i samband eller precis före aladåb. Jag hängde upp mig för mycket på att räkna dagar osv...

• sweetstreet

Och så vill jag säga till Gosnosen att jag minns ditt nick sedan tidigare, och jag önskar er stort lycka till inför IVF:n!

Telis, jag vet inte riktigt hur pass illa du kan komma att må av hormonerna, men kanske kan man försöka tänka som så att om du nu ändå ska genomgå en tid med att må dåligt (jag blev ju själv deppig av min pergo ibland så jag har iallafall lite koll på vad hormoner kan göra) så kanske du kan försöka att stå ut lite längre än de där 3 veckorna för att öka oddsen trots allt??? Men visst 4-6 månader är länge länge. Men om du lyckas hålla ut i kanske 2 månder eller så, eller iallafall 6 veckor (det dubbla) så är chanserna för att det inte ska ha varit "förgäves" större???
    Kan man tänka så??

• sweetstreet

hopefully!
    Jag tror inte Lappis svamlar alls. Det var precis så. För vissa kom aladaåben innan, för andra under och för ytterligare andra efter ÄL. Och sedan har vi alla dem där aladåben inte kom alls. Eller bara vissa månader. Trots utslag på ÄL-stickan.

• sweetstreet

Själv är jag hemma från jobbet idag för jag mår skit!!!!
    Har åkt på en rejäl förkylning och hela huvudet känns sprängfullt med slem (trevligt va?!) och det känns som jag har en pingisboll i halsen. Tror det ev gottar till sig i bröstet också eftersom jag tycker det känns skumt i luftvägarna.

Men Lipton mår bra nu och är som vanligt igen efter ingreppe igår när han fick nötterna borttagna. Det känns bra. Han var väldigt trött igårkväll efter att han vaknat upp från sövningen, men inatt hade han visst piggnat till för då kom han och var så kelig att vi var tvungna att stänga ut honom från sovrummet efter ett tag för att kunna få somna om.

• Lapinette

Stackars Lipton och ja du med Sweet som är sjuk!! Så du är lite DS du! Vad är det för veck du talar om?

• muggles

Sweet: för mig förklarade BM som gjorde NUPPet att de tar hänsyn till om ena el båda föräldrarna har asiatiskt ursprung när de kollar på näsbenet. Men som sagt, det är det sammanlagda intrycket av allt de mäter + blodprovet som visar på sannolikheten för avvikelser så jag tror att ett litet näsben inte ska vara ngn fara!

MrsB: tack för uppdateringen av listan, kul att se sammanställningen igen. Synd att Malte också är lite si och så med sömnen men det kan ju rätta till sig också om några veckor? Skönt att du tar det så relaxat med amningen (önskar att jag också kunde har gjort det)!

Vad skönt ändå att ni är flera nu som kan följas åt i IVF-svängen med nedregleringar etc! Jag hejar på för fler plus!!!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag